Amatørbrygg

Så OG-en er fortsatt 1.045? Det skal det ikke være, og det betyr at ingen gjæring har funnet sted. Jeg vet ikke om brygget ennå kan reddes, men ærlig talt så høres det ikke så bra ut.  :noway:
 
Betyr ikke det bare at gjæret ikke har fungert eller noe? Ville trodd det bare var å kaste oppi mer gjær? Må jo nesten prøve, har ikke mye annet valg..
 
Jeg vil anta at etter såpass lang tid uten gjæring er det mye annet som har fått grobunn i vørteren din. Vi har alltid bakterieinfeksjoner i bryggingen vår, når det går bra er det fordi disse er så små at vi ikke legger merke til dem. At de er så små er fordi vi er så nøye som mulig med saniteringen, og fordi de blir fullstendig utkonkurert av gjæren. Når gjæringen ikke setter igang fort, vil selv de minste og mest puslete bakteriekolonier ha mulighet til å vokse seg store nok til å ha negativ inflytelse på ølet ditt :saadoevt:

Når dette er sagt så tyder vel uendret SG i det minste på at du ikke har noe villgjær til stede.

Hvis du bare har oppi mere gjær vil jeg anta at infeksjonene du har etterhvert kan skape problemer for deg.


Så litt spekulative idèer om hvorda ølet kanskje kan reddes:
Jeg vet ikke om det vil ha noe for seg å forsøke å sterilisere vørteren på nytt ved koking, for å få ned bakterieantallet. Muligens kan det hjelpe på bakterietallet, men muligens har bakteriene allerede satt sin usmak på ølet. Kanskje du kan smake på vørteren, og hvis den ikke smaker surt eller dårlig, koke den (evt. kom deg så nærme som du klarer på utstyret ditt..), kjøl den og pitch ny gjær? Jeg vil råde deg til å lese hva andre og mere erfarne bryggere mener om disse forslagene før du setter dem ut i live, jeg har ingen erfaring eller tekstkilder til det jeg skriver nå, jeg bare prøver å komme med ting som kanskje kan hjelpe.


Hva var forresten produksjonsdatoen på gjærpakka di? Dersom denne var en smule gammel vil du ha tilsatt altfor lite gjær. Behandlingen gjærpakken har fått mellom produksjon og pitching har også noe å si.
 
Jeg synes det høres greit ut. Smak på vørteren. Smaker den fortsatt godt, ikke  noe surt eller spicy eller andre usmaker, så kok opp igjen ogh kjøl ned. Ikke pitch gjær oppi som det er.
 
En gang så brygget jeg 10 liter øl som jeg ikke satt til gjæring (det var TV-brygget fra ifjor før NM2008). Den satt jeg bare på stuen med lokket på. Etter en uke så skulle jeg brygge igjen og så bestemte jeg meg for å slenge 10 liters brygget oppi den kokende vørteren, og det ble faktisk greit øl. Ikke veldig godt øl, men det er vel heller pga de litt uegnede råvarene i utgangspunktet. Så kjør på og kok opp! :)
 
Sjekket i går kveld, og nå har det begynt å boble for fullt i gjæringslåsen! Tror jeg lar det stå og kose seg i 2 uker før jeg smaker på det. Siden gjæret nå har begynt for fullt, betyr det at bakteriene ikke har formert seg enda?

Yey, brygging er gøy når man får morsomme overraskelser!  ;D
 
Da er jeg spent på hvilken koloni av mikroorganismer som er ansvarlige for denne plutselige gjæringen! Det er da å håpe at det likevel er denne gjærkulturen som du selv har tilført! ;)
 
Siden denne tråden ser ut til å ha glidd litt ut og handle om litt av hvert, så følger jeg opp. Moderator står fritt til evt. å flytte til mer høvelig sted selvsagt.
Jeg leverte i dag min tidligere omtalte (i denne tråd) kjelringovn og bryggepanne til sandblåsing og priming. For dette må jeg ut med 900,- noe som jeg synes er meget rimelig. Tilbake får jeg en ovn med panne som ser ut som ny (tilnærmet i allefall). Jeg har gjort avtale med en kompis, som skal skjære ut ny toppring, topp og bunn. Når det gjelder selve panna og belegg på innsiden, så står jeg litt fast. Jeg har bedt om sandblåsing av denne også for å legge nytt innsidebelegg. Jeg har fått tips om at det fins en næringsmiddelgodkjent silikon, som blant annet bakerier bruker i sine former. Noen som kjenner til dette, evt andre gode belegg som hefter til stål og ikke setter smak???
 
Tilbake
Topp