Amber Christmas - newbie om gjær

Du rehydrer vel tørrgjæren når du lager starter? ;)
Fant denne gamle tråden. Gahr mener det er ca. 20 mrd levende celler per gram i en pakke tørrgjær om man rehydrerer. https://forum.norbrygg.no/threads/starter-av-torrgjaer.5051/

Det er det dobbelte av hva Palmer anslår som et slags gjennomsnitt. Men om Gahr har rett, driver folk ofte med ganske solid overpitching når de bruker tørrgjær. Og har han rett, så er det veeldig fornuftig å ta livet av halvparten i en sånn batch som jeg nettopp har satt. Da treffer jeg jo blink:).

Jeg har rehydrert w-34/70, siden det er lagergjær, og jeg mener det er sagt at lagergjær er en annen skål. 05 har jeg bare strødd oppi. Når du lager en starter, spiller det fint liten rolle om du tar livet av halvparten:). Og jeg har ingen tro på at du tar livet av halvparten, heller.
 
Skal gi deg rett i at det det spiller minimal rolle hvor mye man har som utgangspunkt i en starter. Synes egentlig at det er merkelig at man ikke helt klarer å fastslå hvor mange levende celler det er i en pakke tørrgjær. Anslagene spriker fra 6 til 20 mrd per gram.
 
Skal gi deg rett i at det det spiller minimal rolle hvor mye man har som utgangspunkt i en starter. Synes egentlig at det er merkelig at man ikke helt klarer å fastslå hvor mange levende celler det er i en pakke tørrgjær. Anslagene spriker fra 6 til 20 mrd per gram.

Det varierer fra type til type. Cellene er ulikt store. Så det er én grunn.

Fant den henvisningen jeg lette etter i denne tråden. Der framgår det at Fermentis har funnet at det er lite poeng i å rehydrere.

Jeg fant den infoen på en av sidene deres, også - men den siden har jeg seinere ikke vært i stand til å finne igjen.
 
Siden jeg tilfeldigvis snublet innom denne tråden....
Fikk denne meldingen fra Fermentis på e-post og er nok den @Finn Berger viser til:

We no longer recommend rehydration vs. dry pitching the yeast into wort. It allows for more potential of infection and there is very minimal difference.

Thank you,

0


KEVIN G. LANE



Technical Sales Manager
 
Siden jeg tilfeldigvis snublet innom denne tråden....
Fikk denne meldingen fra Fermentis på e-post og er nok den @Finn Berger viser til:

We no longer recommend rehydration vs. dry pitching the yeast into wort. It allows for more potential of infection and there is very minimal difference.

Thank you,

0


KEVIN G. LANE



Technical Sales Manager

Stemmer:).
 
Men ølet er nå flasket og karbonert. Prøvedsmakinga av første flaske foregikk i helga og resulatet var meget bra. Med mer modning fram mot jul blir nok dette en vinner til julematen
 
Finn, ang rehydrere lagergjær. Ble det ikke sagt noe om dette (av Gahr?) i Vestkastepisoden
om gjær?
 
Finn, ang rehydrere lagergjær. Ble det ikke sagt noe om dette (av Gahr?) i Vestkastepisoden
om gjær?

Riktig - tørr lagergjær bør fremdeles rehydreres i følge det som ble sagt der. Jeg pleier å være nøye med å få presisert det når temaet kommer opp. Ble litt engstelig nå, og måtte sjekke. Og heldigvis; jeg gjorde det i post #14:).

Den ene gangen jeg har brukt tørr lagergjær (w-34/70), rehydrerte jeg. Men om jeg må ty til 05, stør jeg den bare rett oppi, venter et kvarter, og rister litt på karet for sikkerhets skyld. Funker helt fint med en pose til en vanlig 20-25 liters batch.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Tilbake
Topp