Holmentoppen
Norbrygg-medlem
Tror nok dessverre ikke du finner noen store studier rundt disse tingene. Det begrenser seg til bro-science, anekdoter og ren underholdning som f.eks. Brülosophy.Beklager hvis jeg er litt djevelens advokat her, men jeg har ikke sett noen kvalitative forsøk som bekrefter det du sier her om at innenfor 10 grader er greit. Hvor ille er i så fall 11 grader? Er det forskjell på 10 og 5 grader? Jeg søker litt mer håndfast informasjon. Jeg har for øvrig syndet mot akkurat dette (pitcher rett i vørter fra rehydreringsbeholder uten noe kontrollert nedkjøling), men siden jeg oftest har rehydrert mellom 25 og 27 grader og pitchet mellom 18 og 20 grader, så er det ikke sikkert jeg har opplevd noe problem. Men hvis jeg har rehydrert ved 25 grader, så har jeg kanskje mistet mange gjærceller på den måten, siden forsøkene som er postet her tyder på at 30-35 grader er vesentlig bedre temperatur for rehydrering. Jeg forsøker bare å finne en så optimal rehydreringsprosess som mulig. Dette er aktualisert av at jeg har en litt gammel gjærpakke jeg tenkte å bruke til helgen også...