American Pale Ale Europris Ekstrakt (hjelp og erfaring)

Herlig, var slik jeg tenkte. Takk for å utlede det helt for en tulling! :))

Hva slags tempratur skal ekstrakten helles opp i bøtta? Er det bare koking, av med plata, å hive oppi, å følge rekkefølga? Mtp. at BIAB så er temp ganske viktig.
Ekstrakten skal rett i bøtta, aldri innom noen kjele. Den kommer ferdig mesket, smakssatt og antiseptisk pakket fra produsenten, og har ikke godt av mer varme.

Desinfiser pose og saks, klipp av et hjørne og skvis gørret ned i gjæringsbøtta.
 
Ekstrakten skal rett i bøtta, aldri innom noen kjele. Den kommer ferdig mesket, smakssatt og antiseptisk pakket fra produsenten, og har ikke godt av mer varme.

Desinfiser pose og saks, klipp av et hjørne og skvis gørret ned i gjæringsbøtta.

Dette er et kit hvor humle følger med og man må koke for bitterhet meg bekjent, men det bør stå i bruksanvisning?
 
Det skal tørhumles etter ca 7-10 dager. Trenger ikke kok etter min mening

Jeg foss-koket 3,1liter vann, varmet ekstrakten i veldig varmt vann, helte opp i gjæringsbøtta, helte på 20liter så totalt det var 23 liter, byttet ut brygge-sukkeret på 650g med Brew-Enhancer som da er 50/50 sukker/dextrose / Spraymalt, fylte vann i vannlåsen og rørte veldig godt rundt. Helte da i gjær-posen, satt på lokket og satt den på baderommet. Tempen på gulvet viser 18 grader, å jeg teipa liggeunderlag 2 runder rundt gjæringsbøtta.

Satt også et glass med vann på gulvet med tempraturmåler i, så får vi se hva den ender på.

Eneste er at jeg ikke fikk rørt skikkelig, skikkelig godt rundt i bunn av karet, så type alt av ekstrakten ble blandet med vann. Håper og regner med at det går etterhvert.

Gleder meg allerede. haha :D Takk for svar!
 
Jeg kjørte samme løpet, men bytta ikke ut bryggesukkeret, kokte det med 3l vann i ca 5 min eneste.
Ville bruke det som følgte med kitte denne gangen.

Har gjæret i en uke i dag, målte SG til 1.020 så jeg venter ett par dagen før jeg slenger humla oppi :)
 
Hvorfor isolerte du bøtta stianlok?
Hvis du får heftig stormgjæring så kan vel temperaturen bli vel høy.
-Vet ikke hvilken gjær du bruker.
 
Hvorfor isolerte du bøtta stianlok?
Hvis du får heftig stormgjæring så kan vel temperaturen bli vel høy.
-Vet ikke hvilken gjær du bruker.
Ville ha en stabil tempratur, men så etter noen timer at tempen var både høyere enn jeg ville, å stabil nok anyhow.

Bøtta står på et sted med stabile 19c, gjæringen har ihvertfall smått begynt, da det er trykk i karet. Ikke begynt å boble i låsen ennå.
 
Vent til du har nådd FG, og vent deretter noen dager til. Så kan du flaske :) Husk å ta målinger, ikke stol på "plopping" i gjærlåsen.
 
Nå bobler det godt i karet, å det er jevn og god temp på 20c.

Tenker over at jeg må flaske om ei ukes tid eller lignende, ser de har denne i nærheten som jeg kan kjøpe.
http://bryggeland.no/kapselpasetter-emily-26mm-29mm-1902.html

Noen erfaring? Vet den fra Europris suger visst, men denne? Tenker da på typisk Ringnes 0,33flasker.

Tror ikke det er noen vesentlig forskjell på Europris sin og den du linket til. Problemet med disse tohånds variantene er at de er avhengig av å få tak på flasketuten for å klemme korken på. Så flaskene må ha en uthevet ring rundt tuten, og den må være innenfor en viss avstand fra toppen. Noen flasketyper fungerer rett og slett ikke. Hadde en fra Europris i en kort periode før jeg skaffet en enhånds bordmodell. Mener å huske at det gikk greit med standard retur 0.33 (bjørnunger). Der det var problem satt uthevingen for langt ned på flasken til at korkeren fikk tak. Står i beskrivelsen at den ikke fungerer på Ringnes flaskene, det er vel sikkert de nye engangsflaskene de da mener.
 
Tror ikke det er noen vesentlig forskjell på Europris sin og den du linket til. Problemet med disse tohånds variantene er at de er avhengig av å få tak på flasketuten for å klemme korken på. Så flaskene må ha en uthevet ring rundt tuten, og den må være innenfor en viss avstand fra toppen. Noen flasketyper fungerer rett og slett ikke. Hadde en fra Europris i en kort periode før jeg skaffet en enhånds bordmodell. Mener å huske at det gikk greit med standard retur 0.33 (bjørnunger). Der det var problem satt uthevingen for langt ned på flasken til at korkeren fikk tak. Står i beskrivelsen at den ikke fungerer på Ringnes flaskene, det er vel sikkert de nye engangsflaskene de da mener.

Stikker innom en pub som selger mye spesial øl i morgen å hører om flasker. Så kan jeg bruke en håndsmodellen.

Det er ikke kvantitet det jeg driver med,så trenger ikke noe dyre greier. Jeg drikker kanskje 5-6 øl Pr 3 mnd.
 
Satan, akkurat nå kom jeg på at jeg ikke hydrerte gjæren før jeg heiv den oppi. Det bobler godt i låsen, men har dette noe større påvirkning på smak ol på endelig produkt?
 
Satan, akkurat nå kom jeg på at jeg ikke hydrerte gjæren før jeg heiv den oppi. Det bobler godt i låsen, men har dette noe større påvirkning på smak ol på endelig produkt?
Siden låsen har lite volum og lav OG så er det nok greit med gjærceller, vil heller kalle det en overpitch
:D
Spøk tilside, siden ekstrakt sett generelt har litt dårlig rykte angående gjærkvalitet så er det ekstra dumt å ikke rehydrere på disse (kanskje blitt bedre,ihvertfall hos Muntons og andre bedre kit)
Hvis du vet litt mere info om hva som var oppi pakken, antall gram og produksjonsdato så kan denne gi deg en pekepinn om hvor landet ligger
Se http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Dette er uansett ikke noe du får gjort med nå, men du bør merke deg at bortsett fra god hygiene slik at du unngår infeksjoner så er betingelsene gjæren jobber under som har mest å si for sluttresultatet.
Riktig antall gjærceller ift. øltype (ale/lager) , nok oksygen i vørter før pitch og riktig temperatur under gjæring er et godt utgangspunkt. Slå deg til ro med at det gjerne blir øl om ikke alt var optimalt, det som er morsomt med denne hobbyen er jo at det er så mange variable og at du kan forbedre noe hele tiden.
 
Sist redigert:
Siden låsen har lite volum og lav OG så er det nok greit med gjærceller, vil heller kalle det en overpitch
:D
Spøk tilside, siden ekstrakt sett generelt har litt dårlig rykte angående gjærkvalitet så er det ekstra dumt å ikke rehydrere på disse (kanskje blitt bedre,ihvertfall hos Muntons og andre bedre kit)
Hvis du vet litt mere info om hva som var oppi pakken, antall gram og produksjonsdato så kan denne gi deg en pekepinn om hvor landet ligger
Se http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Dette er uansett ikke noe du får gjort med nå, men du bør merke deg at bortsett fra god hygiene slik at du unngår infeksjoner så er betingelsene gjæren jobber under som har mest å si for sluttresultatet.
Riktig antall gjærceller ift. øltype (ale/lager) , nok oksygen i vørter før pitch og riktig temperatur under gjæring er et godt utgangspunkt. Slå deg til ro med at det gjerne blir øl om ikke alt var optimalt, det som er morsomt med denne hobbyen er jo at det er så mange variable og at du kan forbedre noe hele tiden.

Haha : ) Ja, det er ganske så morsomt detta. Forøvrig har jeg også glemt å notere hva gravity var før jeg satt bøtta. Det står at SG skal være <1008, å nå er den typ 1035 eller lignende. Det er 5 dager siden jeg satt den, å det er vel mellom 7-10 dager som det er vanlig å ha normal SG etter hva jeg mener å ha lest, så får vel se bare. Lukter pils ihvertfall, bare ganske grei lukt av gjær også. haha :)

Takk for svar, igjen :)
 
Tilbake
Topp