Amigase, tørrere øl

Jeg lurer på om det er noen som har eksperimentert med enzymet amigase eller har tanker om det.

Enzymet bryter ned dextriner til gjærbart sukker i tillegg til å spalte maltose ned til glukose og kan gi opptil 100% utgjæring. Tilsettes i mesk eller vørter. Jeg kan se for meg at det kan være nyttig å bruke i sterkere saker som trippel, byggvin, imperial stout o.l. hvis man ønsker et tørrere resultat. Jeg smakte en IPA brygget med amigase med FG på 1002 og tenkte ikke over at den manglet kropp eller fylde.

Diskusjoner vedrørende dette enzymet har kanskje en tendens til å dreie seg om lavkarboøl. Jeg bryr meg ikke så mye om dét, men er generelt glad i tørt øl. Derav interessen.

Jeg har nettopp satt et par brygg med amigase (tilsatt i kald vørter), en britisk bitter med lallemand nottingham OG 1042 og en apa med 1052 og venter spent på resultatet.
 
Jeg har nettopp satt et par brygg med amigase (tilsatt i kald vørter), en britisk bitter med lallemand nottingham OG 1042 og en apa med 1052 og venter spent på resultatet.
Det tror jeg blir en veldig atypisk bitter, men ser folk bruker det til brut ipa. Ikke min greie, men søk på det, så finner du nok en del erfaringer.
 
Det tror jeg blir en veldig atypisk bitter, men ser folk bruker det til brut ipa. Ikke min greie, men søk på det, så finner du nok en del erfaringer.
Ja det blir nok det. Bitter skal vel helst ha litt maltsødme. Har googla, men finner ikke mye. Brut ipa er en greie ja.
 
Ved nærmere ettertanke blir nok det meste man velger å bruke amigase til forholdsvis uortodoks og atypisk.
Bitteren jeg satte forleden har sneket seg ned til 1000. Rask utgjæring. Fruktig smak fra gjæra. Tørt. Dette blir jo veldig tørt men med lav ibu tror jeg det kan bli riktig så leskende.
 
Hvis dette er noe du kommer til å gjøre ofte så kan du spare noen kroner, hvis det er noe interesse for det, ved å tilsette vørter fra meskingen som er tatt ut ved ca 65 grader, til gjæringskaret.
 
Hvis dette er noe du kommer til å gjøre ofte så kan du spare noen kroner, hvis det er noe interesse for det, ved å tilsette vørter fra meskingen som er tatt ut ved ca 65 grader, til gjæringskaret.
Mener du at det finns amigase i mesken? du tenker ikke på amilase? eller tenker du bare for å lage et ganske så tørt øl? Amigase stammer visstnok fra en svartmuggsopp. Aspergillus niger - Google Suche
 
Mener du at det finns amigase i mesken? du tenker ikke på amilase? eller tenker du bare for å lage et ganske så tørt øl? Amigase stammer visstnok fra en svartmuggsopp. Aspergillus niger - Google Suche
Enzymene som allerede er i mesken. Men det blir ikke like tørt som med amigase, såvidt jeg har forstått. Men det funker hvis man har en stoppet gjæring og f.eks brygger et annet øl på et senere tidspunkt og, bare bruke den vørteren.
 
Spennende emne for meg som jakter tørrere øl :) har dere noe å tilføye nå ?
Satte to brygg med amigase før jul som begge gjæret ned til rundt 1000. Selv om de fikk 2 måneder på fat syns jeg begge bar preg av alkohol. Mulig gjæringsforløpet ikke var helt bra. De opplevdes heller ikke som veldig tørre men litt søte på en rar måte (alkoholsøt?). Mange andre ledd i bryggeprosessen som hjelper på høy utgjæring som jeg heller vil fokusere på. Brygga f eks en splitbatch på fredag med oslokveik og pilsgjær hvor bøtta med oslokveik gjæra fra 1050 til 1005, altså 90% utgjæring. Det er mer enn nok for meg:)

Min erfaring med amigase er veldig begrenset så om du har lyst til å teste det kjør på, men kanskje tilsette i mesk for bedre kontroll. Evt så virker trikset til Miguel verdt å prøve.
 
Jepp nå har jeg testet amigase på lager, en enkel pils med pilsmalt og litt syremalt, perle som bittering og tettnanger på 5 min. OG på 1.047 ikke sikker på hvor jeg skulle legge meg, kan gå lavere da FG havnet på 1.002 med en attenuation på 95,6% ble ABV på 5,9%. Gjæret med en pakke Wlp 850 Copenhagen lager og 2 pakker 34/70 på 4,7 liter starter. Brygget 19 mars tappet 7 april, da med en grei karbonering etter å bli satt under trykk fra dag 6.
Kjente et alkoholstikk etter tapp og lite aroma og smak fra humla. Nå etter 14 dager på fat har alkoholstikket blitt borte og aroma fra tettnanger er i anmarsj, jeg har faktisk tro på at dette kan bli en god tørsteslukker til sommeren, og ikke minst veldig lettdrikkelig og farlig høy ABV. Det som overrasker mest er at den ikke føles som veldig tørr. Gleder meg til å se utvikling frem mot sommeren, antaglighvis ikke siste brygg med amigase, dette må det forskes mere på. Brukes dette kommersielt for bedre utbytte?
 
Jepp nå har jeg testet amigase på lager, en enkel pils med pilsmalt og litt syremalt, perle som bittering og tettnanger på 5 min. OG på 1.047 ikke sikker på hvor jeg skulle legge meg, kan gå lavere da FG havnet på 1.002 med en attenuation på 95,6% ble ABV på 5,9%. Gjæret med en pakke Wlp 850 Copenhagen lager og 2 pakker 34/70 på 4,7 liter starter. Brygget 19 mars tappet 7 april, da med en grei karbonering etter å bli satt under trykk fra dag 6.
Kjente et alkoholstikk etter tapp og lite aroma og smak fra humla. Nå etter 14 dager på fat har alkoholstikket blitt borte og aroma fra tettnanger er i anmarsj, jeg har faktisk tro på at dette kan bli en god tørsteslukker til sommeren, og ikke minst veldig lettdrikkelig og farlig høy ABV. Det som overrasker mest er at den ikke føles som veldig tørr. Gleder meg til å se utvikling frem mot sommeren, antaglighvis ikke siste brygg med amigase, dette må det forskes mere på. Brukes dette kommersielt for bedre utbytte?
Brukes i hvert fall i såkalte ”lite” øl. Gjerne i kombinasjon med Brewers Clarex for å også få det glutenfritt i tillegg til lavkarbo. Usikker på hva OG er i industrien – de vanner vel ned, tenker jeg.
 
Tilbake
Topp