Anbefaling av hevert

Jørn Hammerud

Norbrygg-medlem
Jeg er på min tredje hevert av typen https://www.bryggselv.no/annet/400048/hevert-m-pumpe-stor
upload_2018-11-27_13-44-22.png
Den forrige og nåværende trekker inn luft ved overføringer, og det er selvsagt uheldig. Jeg har reklamert på den én gang, men når den neste hadde samme problem, mistenker jeg produksjonsfeil e.l. Har noen opplevd det samme?
I tillegg faller den ut av holderen for et godt ord, men det er jo ikke det største problemet.

Så: Har noen anbefalinger av en god hevert, manuell type?
 
Helt til du finner ut at krana lekker, eller ikke er rein, eller man har satt pakninga på feil side, eller åpner den ved et uhell når karet skal smyges inn eller ut av gjæringsskapet..

Da bør man øve seg mer. Dette skjer egentlig så og si aldri, hos meg iallefall. Uhell, men man bør uansett ha litt oversikt. Det er egentlig bare å vaske krana, og ha en kran som lar seg snus på. Setter man pakningen på feil side gjør man bare det en gang.
 
Jeg er enig med @Miguel
Gjør klar gjæringskaret, inkludert kran, tidlig på bryggedagen
Da står det med en skvett StarSan lenge, og så er man ikke sliten og ukonsentrert når det monteres

Kran er best ;)
 
Det som var problemet mitt med lekkasjen, var at karet stod i garasjen ved bryggebenken med starsan, som du sier. Det var ikke mange plussgradene. Oppi karet skulle 35C vørter som skulle gjæres med kveik. Noe var det som skjedde med temperaturforskjeller og gjengene på krana, som gjorde at det begynte å lekke. Dagen etter fant jeg 10 liter øl på garasjegulvet, og en del ødelagte takplater som stod på gulvet ved gjæringsskapet.
 
Jeg er på min tredje hevert av typen https://www.bryggselv.no/annet/400048/hevert-m-pumpe-stor
Vis vedlegget 39132
Den forrige og nåværende trekker inn luft ved overføringer, og det er selvsagt uheldig. Jeg har reklamert på den én gang, men når den neste hadde samme problem, mistenker jeg produksjonsfeil e.l. Har noen opplevd det samme?
I tillegg faller den ut av holderen for et godt ord, men det er jo ikke det største problemet.

Så: Har noen anbefalinger av en god hevert, manuell type?

Er du nå sikker på at det er luft som trekkes inn?

Husk at vørteren er mettet med CO2 !

I den øverste bøyen av slangen er trykket lavere enn nede i bøtta. CO2 vil derfor frigjøres. De ekstra ujevnhetene i skjøten mellom hevert-røret og slangen hjelper også på dannelsen av CO2 bobler som vil vokse, utvide seg, og til slutt føre til at væskestrømmen brytes.

Jeg kan skrive under på at det er frustrerende å måtte starte pumping igjen, ikke minst når holderen ikke holder, og hevertrøret virvler opp stadig mer gjær fra bunnen av bøtta....

Men jeg tror ikke noe på innlekking av luft.
 
Takk for anbefalinger, tanker og meninger.
Jeg har "sluttet med" kran på karene, i den tro at jeg fjerner en mulig kilde til infeksjon. Jeg tror jeg kommer til å fortsette med det.
Men hvordan overfører @Oberstbräu og @JEG ølet fra kar til f. eks. fat om ikke med hevert? Den autosaken var jo diggbar - og dertil dyr... :)
 
Er du nå sikker på at det er luft som trekkes inn?

Husk at vørteren er mettet med CO2 !

I den øverste bøyen av slangen er trykket lavere enn nede i bøtta. CO2 vil derfor frigjøres. De ekstra ujevnhetene i skjøten mellom hevert-røret og slangen hjelper også på dannelsen av CO2 bobler som vil vokse, utvide seg, og til slutt føre til at væskestrømmen brytes.

Jeg kan skrive under på at det er frustrerende å måtte starte pumping igjen, ikke minst når holderen ikke holder, og hevertrøret virvler opp stadig mer gjær fra bunnen av bøtta....

Men jeg tror ikke noe på innlekking av luft.

Hm.. nei, det er jeg absolutt ikke sikker på. Tanken har jaggu ikke streifet meg engang. Men når jeg jukker og tvister og twerker litt på heverten, så gir den seg stort sett. Det er ganske store mengder luft - eller det jeg mener er luft - som trekkes inn. Mener også at vi fikk samme resultat da vi testet i vann og ikke vørter.
 
Takk for anbefalinger, tanker og meninger.
Jeg har "sluttet med" kran på karene, i den tro at jeg fjerner en mulig kilde til infeksjon. Jeg tror jeg kommer til å fortsette med det.
Men hvordan overfører @Oberstbräu og @JEG ølet fra kar til f. eks. fat om ikke med hevert? Den autosaken var jo diggbar - og dertil dyr... :)
Bruker slange fra kran på gjæringskar til øl ut på fatet. Kobler CO2 med lavt trykk på gjæringskaret (plast) for å unngå oksygen + øke tappehastighet.
Billigere når du slipper å kjøpe ny hele tiden! [emoji5]
 
Hm.. nei, det er jeg absolutt ikke sikker på. Tanken har jaggu ikke streifet meg engang. Men når jeg jukker og tvister og twerker litt på heverten, så gir den seg stort sett. Det er ganske store mengder luft - eller det jeg mener er luft - som trekkes inn. Mener også at vi fikk samme resultat da vi testet i vann og ikke vørter.

Ja, testing med vann var en god ide. Regner med du bruker vann uten kullsyre :)
Selv har jeg byttet ut den medfølgende slangen med en 2 m lang silikonslange. Og har blitt flinkere til å ha stor høydeforskjell mellom bøtta og utløpet av slangen.
 
Ja, testing med vann var en god ide. Regner med du bruker vann uten kullsyre :)
Selv har jeg byttet ut den medfølgende slangen med en 2 m lang silikonslange. Og har blitt flinkere til å ha stor høydeforskjell mellom bøtta og utløpet av slangen.

Hehe.. normalt springvann, ja. :)
Det virker på meg åpenbart at det trekkes luft inn gjennom den svarte pakningen helt nederst i røret man kan dra opp og ned (hvis det er lov å si).
 
Jeg har også kuttet ut krana. Finner det mye enklere å bruke et plastrør og en silikonslange.Dette kan tas helt fra hverandre i motsetning til autohevert, og prosedyren for å få igang hevert er enkel. Stikker plastrøret ned til ca gjærkaka, fyller så opp ca halve slanger med star-san oppløsningen mens jeg klemmer omtrent på midten. Idet jeg slipper opp gjør fysikken sitt :)
 
Jeg har også kuttet ut krana. Finner det mye enklere å bruke et plastrør og en silikonslange.Dette kan tas helt fra hverandre i motsetning til autohevert, og prosedyren for å få igang hevert er enkel. Stikker plastrøret ned til ca gjærkaka, fyller så opp ca halve slanger med star-san oppløsningen mens jeg klemmer omtrent på midten. Idet jeg slipper opp gjør fysikken sitt :)
Jeg driver ennå med det enkle prinsippet med bruk av hevert: Setter den ned i karet, fokuserer blikket mot toppen, suger svakt i enden og drar til når ølet går over toppunktet. Justerer lengden ned mot gjærkaka når det renner jevnt. Har ennå ikke fått stygge infeksjoner på grunn av dårlig munnhygiene:)
 
Jeg driver ennå med det enkle prinsippet med bruk av hevert: Setter den ned i karet, fokuserer blikket mot toppen, suger svakt i enden og drar til når ølet går over toppunktet. Justerer lengden ned mot gjærkaka når det renner jevnt. Har ennå ikke fått stygge infeksjoner på grunn av dårlig munnhygiene:)
Men hvis du fyller hevertslangen på forhånd slipper du å suge :)
 
Det er kun enklere, slipper jo prosessen med fylling av slange og opprettholde fyllingsgrad, avtapping osv.
Ser uansett bort fra oksygen påvirkningen, tapper allikevel i fri luft:rolleyes:
 
Jeg har også kuttet ut krana. Finner det mye enklere å bruke et plastrør og en silikonslange.Dette kan tas helt fra hverandre i motsetning til autohevert, og prosedyren for å få igang hevert er enkel. Stikker plastrøret ned til ca gjærkaka, fyller så opp ca halve slanger med star-san oppløsningen mens jeg klemmer omtrent på midten. Idet jeg slipper opp gjør fysikken sitt :)
Hvordan funker dette om du skal koble på en tappestav?
Skal til å bruke hevert snart. Det er vel år siden jeg har brukt det.
Laget en liten kvikkfiks for å lettere holde heverten på plass. IMG_20181129_091457362-picsay.jpg
 
Tilbake
Topp