Anbefaling til gjærtemp og gjærings tid til wlp670?

Anders Gåsholt

Norbrygg-medlem
Noen som har erfaring med denne gjær,
WLP670 AMERICAN FARMHOUSE BLEND og kan komme med anbefalinger om den?
På forhånd takk
Mvh Anders
 
Jeg har prøvd den i ett brygg hittil. Det var med min standard "svak syrlig øl" vørter (50:50 pils- og hvetemalt, mesket ved 64 [sup]o[/sup]C, humlet med bittelitt humle og kokt i 3 min). Jeg lot den gjære ved 22 til 27 [sup]o[/sup]C (økende med tid). Den gjæret ned fra 1.034 til 1.006. Nå, ett halvt år etter brygging, er den fruktig med moderat fjøspreg. Ikke spesielt syrlig. Har nå tappet halvparten og tilsatt bringebær til resten.

Foreløpig virker gjæren lovende.

Jeg fant også en tidligere tråd du kan ta en titt på: http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,10683.0.html

Lars-Erik
 
Denne blandingen består av en vanlig gjær og brettanomyces. Disse vil ikke produsere noe syre. Min erfaring med brett som sekundærgjær er at du kan gjære som normalt, flaske, og så vente på at brettsmaken skal utvikle seg på flaske/fat. Jeg har ikke hatt noe flaskebomber som følge av denne praksisen. Men jeg er konservativ med sukker i vanlige flasker for sikkerhets skyld.

Har desverre ikke erfaringer direkte knyttet til den blandingen.
 
Satte mitt første brygg med WLP670 03.01.2015 med planer (og håp) om at dette blir gode saker til sommeren...

Det jeg har fanget opp av info om WLP670: Blanding av en saisongjær og Brettanomyces bruxellensis i følge "The Mad Fermentationist"

Utganspkunktet er en saison med kun pilsner/hvete og litt surmalt. Mesket på 67-65.5 grader for å få mer dextriner som Bretten kan jobbe med.
Gjæring på 21 grader. Etter ca 2-3 uker gikk OG fra .053 til .011 . Har satt gjæringskaret noe kjøligere på 18-19 for sekundærgjæring. Fortsatt aktivitet i gjærlåsen hvis en skal bruke det som mål. Aromaen fra karet vil jeg beskrive som Orval på seroider..:p. Planlegger å la denne stå i minst 4 måneder og måle SG 1 gang i måneden ca. (Tenker ikke å flaske før SG er stabil.) Har lest på interwebben at 4-5 måneder må til før "funken" kommer skikkelig frem med denne gjærmixen.

"Jævlig" lenge å vente da... men det er forhåpentligvis verdt ventetiden.
 
Brukte denne i ein farmhouse med rips og solbær i Juli i fjor. Var ute etter ein standard saisongjær, og fann denne på Maltbazaren. Ante ikkje kva det var ved det tidspunktet, og då det ikkje ville slutte å boble i gjærlåsen, måtte eg google litt. Skal være ein blend med ein saisongjær og brett brux, og ryktene går om at det er ein blend frå The Lost Abbey.
Endte med at eg helte halvparten over på meir friske rips og tilsatte Brett Brux. Lot begge spanna stå, flaska dei i går.
Det er meir funk i den reine 670, enn den med Brett tilsatt, noko eg finn litt merkeleg.
Smaksprofilen er litt vanskeleg å setje fingeren på (eller tunga) pga all bæra, men eg gledar meg til flaskene er ferdig karbonert.

For å svare på spørsmålet, eg kan godt anbefale den, den verkar solid nok, men erfaring (mest googling) tilseier at den treng litt tid i gjæringsspannet.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp