Anbefalinger CO₂ regulator og øltapper

Hei

Skal kjøpe 4 stk 19l Corneliusfat som skal stå på samme temperatur og lurer på hva jeg skal kjøpe av c02 regulator og annet utstyr. Er det lurt å investere i en med 4 uavhengige utganger, eller holder det greit med en utgang som man bytter på? Hva med øltapper, er petit Flexitap med skumdemp noe bra? Er det lurt med 4 stk der også?

Takk!

mvh
Erik
 
Personlig gikk jeg for regulator med to manometere, og y-splitt. Flasken er utenfor kjøleskapet, og den ene ut er da tilgjenglig til alt mulig av trykk for vasling, trykksetting osv. Den andre går inn i kjøleskapet til et 4-veis manifold.

Venter fortsatt på varene, men de er på vei. Tror det blir en ganske grei løsning. Det eneste jeg halvveis angrer på er vel at jeg kanskje burde hatt egne trykkklokker/forskjell på de ut fra flaska, så jeg kan sette forskjellig trykk på det som er i romtemp og kjøleskapet, men tror ikke det vil være noe problem med det første.

Gikk også for 4 Perlick-kraner, som skal monteres, men enda bruker jeg bare picnic-kran, og den funker egentlig veldig bra :)
 
Drechsler skrev:
Perlic 408X eller s525

525SS

StoreMy skrev:
oyroy skrev:
Gikk også for 4 Perlick-kraner, som skal monteres, men enda bruker jeg bare picnic-kran, og den funker egentlig veldig bra :)

Hvor bestilte du dissE?

Kegkits.com
De hadde alt det andre jeg skulle ha, så selv om perlickene er litt dyrere der enn andre steder, så ble totalen under det å bestille andre steder, eller kun kraner fra en annen butikk. Veldig bra utvalg av regulatorer og gassutstyr.
Det skal nevnes at bestillingen er noe forsinket pga orkanen, da leverandøren av regulatorene ble truffet. De skal dog teste å sende ut i starten av uka som kommer :)
 
Bestilte selv det samme på homebrewstuff.com, rask og god service. Fikk det på posten etter en uke. Fortollingen gikk bra også ;)
 
Er det slik at det er vanskeligere å forhindre skum hvis man fester kran rett til corneliusen? Er det noen fordeler med lengre slange (ser at det beskrives som skumhemmende)?
 
64888950.jpg


Jeg bruker denne fra Candirect, funker fint, har ikke hatt problemer med skum.
Dvs etter at jeg sluttet med overkarbonering :roedme:
 
Ok, hva mener du med overkarbonering, har du eksempler? Trenger å vite hvordan jeg skal gå fram, feks med en barley wine som skal stå i 6-12 mnd på fat. Hvor ofte trenger du etterkarbonere denne for å ikke overdrive?

e
 
oyroy skrev:
Personlig gikk jeg for regulator med to manometere, og y-splitt. Flasken er utenfor kjøleskapet, og den ene ut er da tilgjenglig til alt mulig av trykk for vasling, trykksetting osv. Den andre går inn i kjøleskapet til et 4-veis manifold.

Har samme type regulator, men med enkel utgang. Har en Y-splitt som jeg gjerne skulle montert. Tanken er identisk løsning.

Det viser seg klin umulig å skru av den enkle utgangen. Antar det er benyttet lockthight(eller hva det heter), i tillegg er det vanskelig å få tatt skikkelig i.

Noen som har gjort dette? Vil de fx. funke å varme opp lock-tite'n med gass? Blir den da "flytende" igjen?

Det er denne regulatoren, bare kjøpt fa candirect.

Alle hint & triks mottas med stor takk

Tom

http://www.bryggsxelv.no/products/co2-regulator-med-to-manometere
 
Lett oppvarming vil nok gjøre susen. Bare pass på at det ikke blir for mye så pakningen smelter.
 
Tilbake
Topp