Anbefalinger på pale ale malt?

Hallo!

Jeg hadde tenkt til å bestille malt fra Maltbua til et par brygg, men ser at de har fire typer pale ale malt, kan noen hjelpe meg med å bestemme hvilken jeg skal bruke?  ;D
Håper jeg har det i hende før lørdag om én uke hvis jeg bestiller i løpet av helgen, noen som har noen erfaringer med det?

1: Golden Promise Pale Ale Thomas Fawcett knust
Golden Promise 4,5 - 5,5 EBC

2: Maris Otter Pale Ale malt Thomas Fawcett knust
5,3 EBC

3: Pale Ale GlobalMalt knust
5,5-7,5 EBC

4: Pale Ale malt Muntons knust
4,5-6,5 EBC

Samtidig; er det noen som kan svare på om de flaskene Maltbua selger er de samme som Ægir og Haandbryggeriet sine?
Takk for alle svar!

Robin

Ville helt klart gått for maris otter  :skitbra:
men skal du bestille fra Maltbu i helga, må du ringe han på mandag og forsikre deg om at han har fått bestillingen. Ellers kan det ta syyyykt lang tid før du får malten din. Veldig mange som har kuttet de ut pga alt for lang leveringstid.
Min siste bestilling derfra tok ca 3 uker...
Men for all det... han har et MEGET godt utvalg og flotte produkter  :) 

Det var litt upassende, har faktisk prøvd å ringe ham i tre dager, samt sendt mail... Ingen svar.....
Da får jeg heller ringe til Leif Stana, har handlet der før.
;)

Jeg har merket at det tar veldig lang tid å få varene nå for tiden. Det skal dog sies at da jeg bestilte noen gjærrør og noe annet småtteri, tok det kun 4dgr. Kan det ha noe med størrelsen på bestillingen.

Det har nok mer å gjøre med at de ikke har et tilfredsstillende system for å ta inn bestillinger! Veldig synd egentlig... De kunne solgt så mye mer...

@Robin,

Du er lite presis med å oppgi Akershus som bosted, fylket strekker seg jo fra Hurdalsjøen til Heggedal og vel så det, men hvis du bor på vestsida kan hentekjøp hos Haandbryggeriet i Drammen kanskje være et alternativ. De selger Maris Otter i hel sekk, til god pris. Kun uknust så langt jeg vet, men om du må ha det knust kan du stikke innom hos meg på Tranby, jeg trår gjerne til med min Monstermill MM2 i et knipetak. 25 kg går som en lek.

Ring dem på forhånd og meld deg, malten må de hente på et fjernlager.

Akkurat nå har det å gjøre med at han (Rune på Maltbua) er bortreist denne uka... Om du ringer får du opplyst det på svareren.

Når det gjelder hvilken malt du skal velge av de du lister opp, er det nesten litt hipp som happ.

Thomas Fawcett Maris Otter brukes f.eks. av bryggerier som Nøgne Ø og Kinn (og undertegnede). Den er forsåvidt noe dyrere enn annen malt, men gir et veldig fint engelsk preg som man ofte refererer til refererer til som kjeks-aktig. Jeg bruker den fordi jeg later som jeg merker forskjell, og fordi noen av mine favorittbtyggerier bruker den! Av mange regnet som den klassiske og beste kultivaren til engelsk pale malt, men det kan nok diskuteres!

Golden Promise er en populær engelsk kultivar, som du sikkert kan bruke med like godt resultat. Synes å huske at Fei (mye aktiv på Ølportalen) skulle teste ut denne og sammenlikne, men har ikke hørt om han kom fram til noe. Helt sikkert bra.

Global pale malt er malten Ægir bruker som basse i sine ales. Malbua og Ægir importerer sammen, og jeg mener den er spesialmaltet for Ægir. Neppe noe å utsette på kvaliteten, i alle fall om man legger Ægirs øl til grunn!

Muntons bruker ofte kultivaren Pearl til sin malt, men har en Maris Otter-variant også. Fin malt. Jeg brukte den i mange år, men later som jeg liker ølene mine bedre når jeg bruker Thomas Fawcett MO. ;)

Forøvrig venter Maltbua selv på forsyninger av malt fra Thomas Fawcett for tiden (de er ikke helt presise i leveransene sine de heller), så det er ikke alle typene som er like greie å få tak i for øyeblikket.

Henning1 skrev:
@Robin,

Du er lite presis med å oppgi Akershus som bosted, fylket strekker seg jo fra Hurdalsjøen til Heggedal og vel så det, men hvis du bor på vestsida kan hentekjøp hos Haandbryggeriet i Drammen kanskje være et alternativ. De selger Maris Otter i hel sekk, til god pris. Kun uknust så langt jeg vet, men om du må ha det knust kan du stikke innom hos meg på Tranby, jeg trår gjerne til med min Monstermill MM2 i et knipetak. 25 kg går som en lek.

Ring dem på forhånd og meld deg, malten må de hente på et fjernlager.

Da har jeg endret, til et litt mer presist bosted.
Takk for informasjonen, skal huske på det hvis det skulle knipe en annen gang!  :amen:

Gahr skrev:
Akkurat nå har det å gjøre med at han (Rune på Maltbua) er bortreist denne uka... Om du ringer får du opplyst det på svareren.

Når det gjelder hvilken malt du skal velge av de du lister opp, er det nesten litt hipp som happ.

Thomas Fawcett Maris Otter brukes f.eks. av bryggerier som Nøgne Ø og Kinn (og undertegnede). Den er forsåvidt noe dyrere enn annen malt, men gir et veldig fint engelsk preg som man ofte refererer til refererer til som kjeks-aktig. Jeg bruker den fordi jeg later som jeg merker forskjell, og fordi noen av mine favorittbtyggerier bruker den! Av mange regnet som den klassiske og beste kultivaren til engelsk pale malt, men det kan nok diskuteres!

Golden Promise er en populær engelsk kultivar, som du sikkert kan bruke med like godt resultat. Synes å huske at Fei (mye aktiv på Ølportalen) skulle teste ut denne og sammenlikne, men har ikke hørt om han kom fram til noe. Helt sikkert bra.

Global pale malt er malten Ægir bruker som basse i sine ales. Malbua og Ægir importerer sammen, og jeg mener den er spesialmaltet for Ægir. Neppe noe å utsette på kvaliteten, i alle fall om man legger Ægirs øl til grunn!

Muntons bruker ofte kultivaren Pearl til sin malt, men har en Maris Otter-variant også. Fin malt. Jeg brukte den i mange år, men later som jeg liker ølene mine bedre når jeg bruker Thomas Fawcett MO. ;)

Forøvrig venter Maltbua selv på forsyninger av malt fra Thomas Fawcett for tiden (de er ikke helt presise i leveransene sine de heller), så det er ikke alle typene som er like greie å få tak i for øyeblikket.

Prøvde å ringe Rune tre ganger (på tre dager) forrige uke.. Men fikk svar på mail på mandag som var....

Ellers så takker jeg for informasjonen om typene ;D

Nå er jeg riktignok litt sent ute (sitter her og leser meg opp her på forumet), men siden du bor i Ski er det vel ikke lange turen til Lillestrøm der Vin og Bar selger Weyermann sin pale malt.

Tilbake
Topp