Andrimne Bryggeri

Blir vørteren da "filtrert" igjennom en beholder med humle før avkjøling? Det tar vel sin tid å avkjøle så mange liter, om dere ikke har re-routa en liten elv inn til bryggeriet deres, så hvordan gjør dere det rent praktisk med humletilsetningen og koketiden?

Vet dere ca hvor lang tid det vil ta å lage en batch med vørter?
 
Sversimo skrev:
Blir vørteren da "filtrert" igjennom en beholder med humle før avkjøling? Det tar vel sin tid å avkjøle så mange liter, om dere ikke har re-routa en liten elv inn til bryggeriet deres, så hvordan gjør dere det rent praktisk med humletilsetningen og koketiden?

Vet dere ca hvor lang tid det vil ta å lage en batch med vørter?

Dutenker på en hop-back? Nei, vi har ikke installert det. Det er ikke vanlig i større bryggerier (selv om det finnes i en del tradisjonelle engelske). Man tilsetter gjerne humle under whirlpoolingen, og hvor lang kontakttid den får vil avhenge av hvor lang tid det tar å pumpe vørteren gjennom kjøleren. Vi har en ganske overdimensjonert kjøler, så jeg regner med kjølingen vil gå ganske kjapt.

Avnhengig av hor lang meske- og koketid vi velger å bruke, vil jeg anta at et brygg vil ta fra 5 til 7 timer fra start til slutt. Omtrent som en hjemmebryggergad, med andre ord. Da har vi kvernet maltet dagen før brygging, slik at selve innmeskeingen går fort.
 
Kjøleren har to "trinn". Første er vanlig springvann, andre "isvann" fra kaldtvannstank som kjøles med glykol.
 
Merkelig hvordan man nesten får tilhørighet til bryggeriet når man får ta del i reisen. Veldig kjekt å følge prosessen.

--
 
Tror alle på forumet her heier på at 7 fjell skal lykkes som bryggeri. Jeg gjør det ihvertfall.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
 
Duckboot skrev:
Tror alle på forumet her heier på at 7 fjell skal lykkes som bryggeri. Jeg gjør det ihvertfall.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Enig, men jeg tror det strekker seg lenger. Faktisk til at alle som starter bryggeri og virkelig har som intensjon å lage godt øl og spre det til folket skal lykkes.
 
Torsdag og fredag ankom det enda to containere med stål til bryggeriet. Denne gangen hjv. en BBT og seks gjæringstanker på 5000 liter.

ysezyjeg.jpg


gy9y9yzu.jpg
 
Du rettferdiggjør vel 'flerkoneri' når alternativet er 1000bøtter fra europris.
Takk for bilder  :skitbra:
 
I går fikk vi første maltleveransen, så nå begynner det å bli trangt. Særlig siden pallereolene ikke er på plass.

a9e7azu4.jpg
 
Miguel skrev:
Weyermann?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Best Malz, basemalt og en del spesialmlt. Men vi kommer til å bruke litt spesialmalt fra Weyermann, og mye fra Thomas Fawcett.
 
  • Like
Reaksjoner: Tjt
Bernts skrev:
Det betyr vel at første brygg nærmer seg med stormskritt?.

Storm og storm, fru Blom... Ting tar tid, men vi har fortsatt et lønlig håp om produksjonsstart innen utgangen av mai.
 
Vi kan brygge 2000 liter i slengen med en OG på inntil ca. 1060. Høyere OG = mindre volum. Men gjæringstankene tar doble batcher, så det blir nok to brygg per bryggedag eller nrygging to påfølgende dager.
 
Tilbake
Topp