Andrimne Bryggeri

Gahr skrev:
La oss håpe det!
Hva er kriteriene for å ende opp på polet? Sitter det "noen" der og blindsmaker seg frem til et utvalg? Eller er det så enkelt at en grossist har et "mycket hyfsat erbjudande"?
 
Det er flere veier inn på polet, til nå har vi fått ølet inn som partivare. Da er det begrensninger på hvilke butikker som kan selge det. Ellers sender polet med jevne mellomrom ut tendere med hvor de beskriver hvilke øltyper de er ute etter, så konkurrerer bryggeriene som svarer om hvem som slipper inn. Noen ganger gjøres dette ved smaking, andre ganger er det bare snakk om pris.
 
Ting går sakte men sikkert fremover (selv om alt tar mer tid enn planlagt). Alle gjæringstankene er på plass, glykolanlegget er klart i morgen og dampkjelen nærmer seg ferdigmontert.


3y7yduse.jpg


penarezu.jpg


py3ydusu.jpg
 
Bling bling bling, solbriller på 8)!

Hvorfor ikke to store BBT's i stedet for en liten og en stor? Er det for å spare litt gass?

Skjønner hva du mener med godt dimensjonert platekjøler! ;D Keep that hop aroma in the beer :biersmile:
 
Bjarte H skrev:
Bling bling bling, solbriller på 8)!

Hvorfor ikke to store BBT's i stedet for en liten og en stor? Er det for å spare litt gass?

Skjønner hva du mener med godt dimensjonert platekjøler! ;D Keep that hop aroma in the beer :biersmile:

Har to forskjellige størrelser på BBT mye pga. gass, ja. Ryker fort mye CO2 med overdimensjonerte tanker.

Platekjøleren er omtrent dobbelt så stor som det produsenten mente vi trengte, og det liker jeg. Kjølingen vil gå rimelig kjapt...
 
Gahr skrev:
Bjarte H skrev:
Bling bling bling, solbriller på 8)!

Hvorfor ikke to store BBT's i stedet for en liten og en stor? Er det for å spare litt gass?

Skjønner hva du mener med godt dimensjonert platekjøler! ;D Keep that hop aroma in the beer :biersmile:

Har to forskjellige størrelser på BBT mye pga. gass, ja. Ryker fort mye CO₂ med overdimensjonerte tanker.

Platekjøleren er omtrent dobbelt så stor som det produsenten mente vi trengte, og det liker jeg. Kjølingen vil gå rimelig kjapt...

Bør vi betale CO2 kvoter når vi handler 7 Fjell øl?
 
Nå, nei. Vi blir ikke noe verre enn andre bryggerier. Karboneringen vil forøvrig i hovedsak foregå med at gjæringstanken stenges etter en tid, slik at ølet karboneres pga. Gjæringsaktiviteten og trykket.

Produsenten av utstyret (A. N. Technologies) har lagt ut denne videoen av bryggeriet på Youtube-kanalen sin:

http://m.youtube.com/watch?v=HbX56QXDtXE
 
Trenger ikke en som kan bære sekker rundt på lageret da? Flytter til Bergen for den jobben jeg :D

Fra spøk til alvor, ser utrolig bra ut! Føyer meg til gruppen som gleder seg til å smake! :)
 
Gahr skrev:
Nå, nei. Vi blir ikke noe verre enn andre bryggerier. Karboneringen vil forøvrig i hovedsak foregå med at gjæringstanken stenges etter en tid, slik at ølet karboneres pga. Gjæringsaktiviteten og trykket.

Er det mekanisk spunding ventil på tankane? Syns eg såg eit glimt av ein i videoen. Smart måte å karbonere på, men det er kansje vanleg på store bryggeri?
 
Gahr skrev:
Nå, nei. Vi blir ikke noe verre enn andre bryggerier. Karboneringen vil forøvrig i hovedsak foregå med at gjæringstanken stenges etter en tid, slik at ølet karboneres pga. Gjæringsaktiviteten og trykket.

Produsenten av utstyret (A. N. Technologies) har lagt ut denne videoen av bryggeriet på Youtube-kanalen sin:

http://m.youtube.com/watch?v=HbX56QXDtXE

Blir dette enklere for dere enn å kjøre tvangskarbonering med CO₂ eller er det tanken om kvalitet og naturlig prosess som avgjorde det?
 
Gahr skrev:
Nå, nei. Vi blir ikke noe verre enn andre bryggerier. Karboneringen vil forøvrig i hovedsak foregå med at gjæringstanken stenges etter en tid, slik at ølet karboneres pga. Gjæringsaktiviteten og trykket.

Produsenten av utstyret (A. N. Technologies) har lagt ut denne videoen av bryggeriet på Youtube-kanalen sin:

http://m.youtube.com/watch?v=HbX56QXDtXE

Har dere tre polakker på lønningslisten og? Jeg tenker på det uendelige antall ventiler i systemet :)
 
Karboneringsmetoden velges fordi det vil spare oss for svært store innkjøp av CO2, og det vil også spare mye tid i bright beer-tankene. Det er ganske heftige mengder CO2 som går med, og hvis ølet må stå i mange dager på BBT for å få rett kullsyreinnhold, vil det forsinke prosessen med å tappe på flasker og fat ganske krafitg.

Miguel skrev:
Har dere tre polakker på lønningslisten og? Jeg tenker på det uendelige antall ventiler i systemet :)

Er polakkene så flinke med ventiler? Alle ventilene (50 stykker) gjør at mesk, vørter og skyllevann kan pumpes mellom tankene ad mange foskjellige veier. Det muliggjør f.eks. dekoksjonsmesking, samt pypass og skylling av rør hvis ting tetter seg. Det medfører litt manuell styring, men det er ikke spesielt kompliser mår man ser litt nærmere på det. Oppsettet er egentlig ganske så logisk og gjennomtenkt.
 
protto skrev:
Gahr skrev:
Nå, nei. Vi blir ikke noe verre enn andre bryggerier. Karboneringen vil forøvrig i hovedsak foregå med at gjæringstanken stenges etter en tid, slik at ølet karboneres pga. Gjæringsaktiviteten og trykket.

Er det mekanisk spunding ventil på tankane? Syns eg såg eit glimt av ein i videoen. Smart måte å karbonere på, men det er kanskje vanleg på store bryggeri?

Ja, en ventil med manometer som gjør det enkelt å stille inn ønsket trykk i tanken.
 
Ser veldig lekkert ut. Setter stor pris på all informasjonsdelingen, og gleder meg til å smake det som blir laget der. Takk, og lykke til videre!
 
Tilbake
Topp