Anlegge humleåker

Hei,

Vi har et langt og stygt nettinggjerde opp mot jernbanen. Har bestemt meg for å dekke det med en klatreplante, og hva er vel bedre enn å slå to fluer i en smekk og dyrke humle der?! Jeg har nå googlet og lest til øyet ble stort og vått, og har et par spørsmål til dere mer erfarne:

1: Jordsmonn: Vi har ikke kapasitet til å utbedre jorden (bratt og utilgjengelig skråning). Fra før av er dette naturtomt, men det vokser villig vekk med ulike løvtrær, furu, blåbær og diverse prydbusker. Det er brukbart med sol, men også endel skyggefulle partier. Mye smeltevann om våren. Mistenker at det kan være litt grunn jord enkelte steder (grunnfjellet titter opp). Kan dette fungere for humle?

2: Gjerdet er ca 50 meter, 180 cm høyt. Vil dette gi sinnsyke mengder? Kan vi eventuelt selge litt røtter til andre entusiaster? Et lite rhizom-utsalg?

3: Hvilke og hvor mange sorter vil dere anbefale? Vil gjerne kunne bestille alt på ett sted, så erfaringer med ulike nettbutikker tas imot med takk.

4: Må den skjæres helt ned på senhøsten, eller kan det bli stående?

5: Er det for sent å plante nå? (Bor på Østlandet og her er det jo nesten sommertilstander nå)


Alle svar mottas med takk.

Mvh. Maria (som låner Joachims konto for øyeblikket)
 
Håkei, det ser ut til at ingen erfarne medlemmer svarer her, så jeg kan prøve å opplyse litt basert på det lille jeg veit fra en del nettsøk. Jeg skal plante mine første planter om ca to timer.

1: Det virker som om humle gror i nærsagt all jord, men foretrekker "light, alluvial soil". Jeg går ut i fra at det betyr at leirgrunn ikke er optimalt. Gjødsling virker obligatorisk.
Hvis det er mye smeltevann, som du sier, er det nok en god idé å pakke sammen en liten jordvoll for å lede vannet vekk. Røttene kan visst strekke seg ca en halv meter ned i bakken, så unngå å plante der det er 'høyest' grunnfjell. For mer info, sjekk denne nyttige linken jeg fant.

2: Høyden på gjerdet er nok ikke det som avgjør mengden humle, der er det nok faktorer som rotverk og næring/vann/sol som slår inn. Her hjemme hos meg grodde en norsk humleplante opp mot husveggen for litt over ti år siden, og den nådde visst opp til taket. Med andre ord kan det hende at 180 cm er litt lavt, men det duger sikkert. Å levere røtter til andre er nok mulig det, men ikke trim røttene før rotverket er godt (etter 1-2 sesonger tenker jeg).

3: Kan ikke komme med anbefalinger, men jeg veit at folk her på forumet har handlet hos flere engelske og noen svenske nettbutikker. USA har visst lover som hindrer eksport av rhizomer, men frø trur jeg går.

4: En bær visst rive ned plantene først når de har visnet; da får planten litt ekstra krefter etter innhøstingen. Den visner hen og dør når sesongen er over, så det er ingen vits å la den stå over vinteren.

5: Nei, du kan nok fint plante røttene i mai. Verre er det å få tak i røtter nå, da rotsalget stort sett foregår i mars hvis jeg har forstått det riktig. Men aldri si aldri (med mindre du må si aldri si aldri)!

Håper noe av det er til hjelp!
 
Et annet viktig moment er geografisk orientering; Det beste er visstnok sør, og bittelitt sørøst. Planter liker morgensol bedre enn ettermiddags-sol.

Humle som står i skyggen vil vokse, men vil ikke ha det optimalt.
 
Mine besteforeldre har en hundegård ( i netting) som i alle år har hatt en langside dekket av humle for rett og slett gi en skyggevegg. Varierer garantert fra humletype til humletype, men dette har der vokst som ugress i alle år jeg kan huske.
 
Tilbake
Topp