Anton paar hydrometer vs refraktometer

Hva ville du valgt?

  • Refraktometer

    Stemmer: 3 50,0%
  • Hydrometer

    Stemmer: 3 50,0%

  • Totalt antall stemmer
    6

larsla

Norbrygg-medlem
Tiden er inne for å oppgradere fra de gamle enkle hydrometerne til noe av litt høyere kvalitet. Både for å få noe nytt å leke med med også for å prøve å få mer korrekte avlesninger som kan hjelpe meg å forstå byggeprosessen min enda bedre.

Jeg vet det finnes flere tråder her inne hvor folk gikk til innkjøp av refraktometer når disse kom, men hvor disse har havnet i en skuff og ikke vært brukt noe særlig etter det. Selv så har jeg også foretrukket de hode gamle hydrometerne.

Pros and cons som jeg kjenner til er følgende:

- Hydrometer trenger i de fleste tilfeller en litt større sample size enn hva et refraktometer trenger

- Litt mindre jobb å vaske/sterilisere et refraktometer

- Noen mener at det er mer nøyaktig å bruke lys enn tetthet ?

- Ser ut som refraktometeret har en øvrig SG grense mens hydrometeret ikke har dette?

- Virker som temperatur rangen på refraktometeret er høyere 10-100 grader vs 5-30 grader?

- Refraktometeret er ca 1200 kr billigere

Andre argumenter som temperatur korrigering, mindre utstyr osv faller litt bort i og med at begge disse anton paar instrumentene er litt mer «high tech» enn det gamle utstyret man ofte diskuterte pros and cons på tidligere.

Ut i fra dette så virker refrektometeret som det beste alternativet for meg ved mindre den øvrige SG grensen på 1.114 er et problem.

Er det noe jeg ikke ser eller har skjønner her som jeg burde ta med i vurderingen. Hva tenker dere?
 
Jeg klarer ikke å få meg til å stole på et refraktometer - og særlig ikke når det skal brukes etter at gjæringa er i gang.

Jeg ser forøvrig ikke behovet for mer nøyaktighet enn det et vanlig hydrometer gir. Det har vel for de aller fleste null betydning å vite med 100% sikkerhet at ølet holder 5,3% abv, og ikke 5,2 eller 5,4? Og antakelig lurer du uansett deg sjøl om du tror du har sånn nøyaktighet:).

En klar fordel hydrometeret har, er at du kan smake på vørterprøven:). Den viktigste ulempen er at du bør ta deg bryet med å kjøle ned vørterprøven til romtemperatur. Korrigeringstabellen + alltid mulig unøyaktig måling av temperatur inngir ikke tillit. Og skal du ha ei nøyaktig måling, bør prøven avgasses - men egentlig kan du bare trekke fra 1-2 poeng, litt etter som hvor mye kullsyre det er i den.
 
Sist redigert:
Jeg ville aldri ha hatt bare et refraktometer, men jeg hadde heller ikke kjøpt et veldig dyrt hydrometer. Et enkelt hydrometer gir meg den infoen jeg trenger, og et billig refraktometer gir kjapp info på et par punkter i byggeprosessen og er et fint supplement.
 
Bruker refraktometer preboil for kjapt å finne ut om jeg har truffet tallene noenlunde. Da kan jeg kjapt ta beslutning om å vanne ut eller ta koke litt lengre og da endre litt på bitterhumla for fortsatt ha den balansen jeg ønsker. Koker stort sett kun i 30 min så har ikke alltid god tid til justeringer. Ellers går det i hydrometer.
 
For meg er det enkle «regler» - et ganske rimelig refraktometer vil gi gode indikasjoner

Refraktometer = pre/post-boil alt som krever spot-målinger før vørter er nedkjølt. Kjekt å kunne måle kjapt for å gjøre justeringer hot-side
Hydrometer = OG, FG - «definitive målinger», slipper ta hensyn til fermentering
 
Refraktometer gir en rask, sikker og nøyaktig måling av sukkerinnholdet i vørteren. Og det er nøyaktig korrelasjon med SG. Det er også utmerket til å følge utgjæringa med, siden en der er mest opptatt av gjæringshastighet og om det fortsatt er aktivitet.
Etter endt gjæring kan en velge å bruke en noe mere unøyaktig korrelasjon mellom måling og alkohol eller foreta en hydrometermåling. Som sammen med start SG gir brukbart estimat på alkoholprosent.
 
Humleolje har omtrent samme brytningsindex som sukkeret i vørter. Pga det, og pga den veldig lave konsentrasjonen, er det ikke nødvendig å korrigere for det.
Forøvrig er også tettheten (SG) i vørter (og ferdig brygg) også påvirket av alle andre komponenter enn vann og sukker.
 
Jeg vil påstå at med et godt humlet øl så kan man ende opp med å lese av høyere OG med et refraktometer enn et hydrometer pga humleoljer.
 
Kanskje det. Jeg tror kanskje det er vanskelig å si hva som blir riktigst. En får velge seg en metode og så holde seg til den. Da blir den riktig hver gang.
 
Tilbake fra da vi drev med "Vit hva du drikker" og testet ganske mange hjemmebrygg, så er min erfaring at det er to-tre ting som gjør at man bommer så mye at det betyr noe. Oechslevekt/hydrometer brukt på feil temperatur er den største feilen, og selv om man forsøker å bruke formler for å korrigere så blir resultatet unøyaktig. For refraktometer er den tilsvarende feilen å forsøke enten ikke ta hensyn til alkohol for FG eller å forsøke å korrigere for alkohol med formler. Så er det selvfølgelig mulig å gjøre slurvete målinger (lese av feil, la CO2-bobler løfte hydrometeret osv).

Personlig gjør jeg som @espie og bruker refraktometer undervegs og hydrometer for endelige målinger, selv om jeg har begynt å stole såpass på refraktometeret at jeg av og til dropper det for OG.

Anton Paar lager jo dyrt og veldig bra utstyr. Jeg har virkelig sansen for å bruke penger på stæsj, men mener dyrt måleutstyr er feil sted å bruke penger for en hjemmebrygger. Et kurant hydrometer til en hundrelapp eller to er mer enn godt nok for vår bruk.
 
Veldig mange gode refleksjoner og tanker her. Tusen takk for alle svar, dette har virkelig fått meg til å revurdere litt. Da blir det nok å fortsette å holde seg til det gamle utstyret videre en stund til i det minste Finnes jo masse skinnende rustfritt stål en heller kan putte de pengene i :D
 
Veldig mange gode refleksjoner og tanker her. Tusen takk for alle svar, dette har virkelig fått meg til å revurdere litt. Da blir det nok å fortsette å holde seg til det gamle utstyret videre en stund til i det minste Finnes jo masse skinnende rustfritt stål en heller kan putte de pengene i
Helt klart, men et billig refraktometer er ikke så dumt å ha liggende.
 
Nei, altså, hvis det morer deg å kjøle ned vørterprøver, så...
hehe - det gjør det ikke, men det plager meg ikke så veldig, heller. Det er jo bare en gang pr. brygg jeg gjør det; når jeg skal måle SG før kok. Jeg ser ikke noe behov for å måle underveis i meskinga; jeg kjenner meg trygg på at jeg får 100% konversjon.

Jeg må uansett kjøle ned pH-prøven, og jeg tar SG-prøven samtidig. Så det er veldig lite bry.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp