Jo, nå skal du høre...
Det har seg slik at da jeg brygget det første brygget forrige torsdag, så hadde jeg bare et rør med gjær, og ufattelig lyst til å få dette til å vare til to små runder i mitt splitter nye, hjemmelagede RIMS-bryggeri. Så jeg laget en starter onsdagen, bestående av ca 1 l vann og 100 gram maltekstrakt, som boblet lykkelig etter kun kort tid.
På torsdagen hadde jeg halvparten av dette på gjæringsspannet sammen ed 16l vørter som forøvrig var luftet ganske lite, men gjæringen startet i løpet av noen timer og har nå (6 dager) avtatt til et par "plopp" pr. minutt. Har ikke sjekket, men antar denne er straks klar til omtapping.
Resten av gjæra stod til fredag kveld, og var da ganske rolig da den ble satt i kjøleskapet. Lørdag kveld helte jeg av mesteparten av vørteren, og erstattet med 5dl vann + 50g maltekstrakt (kokt og avkjølt), her startet gjæringa kjapt opp, med mere skum enn første gangen (er dette bra eller dårlig?). Dette hadde jeg så på søndag oppi batch #2 som bestod av 18 l godt luftet vørter med OG1042, som jeg tidligere skrev.
Forøvrig er bøtta tett, alt kommer ut av gjærlåsen, og på begge batchene har det kommet skum på toppen, men mest i den siste bøtta. Har forøvrig vært ganske hysterisk på renhold og desinfisering, så jeg tror ikke dette er et tema...
Noen forslag til tiltak?
Skal måle egenvekt i ettermiddag og poste verdiene., dette er vel viktig info til havarikommisjonen
Erlend