Aphrometer - Noen som har prøvd dette eller troen?

Ekornskurken

Norbrygg-medlem
Jeg fikk akkurat et nyhetsbrev fra BacBrewing da jeg har kjøpt fra dem tidligere. Det inneholdt denne:
Aphrometer-Bottle pressure gauge

Noen som har testet denne eller troen på denne?

Denne kan jo potensielt sett sette en stopper for en av de «viktigste» unnskyldningene vi har for å jekke oss en i tide og utide, nemlig den hellige «karboneringstesten»!
 
Hvem vil stoppe karboneringstesten? Synes tredagers-karboneringstest er noe av det mer spennende som er jeg :D
Men sikkert en kjekk sak hvis man er utålmodig boble-wise hvis man karbonerer vertikalt.
 
Jeg fikk akkurat et nyhetsbrev fra BacBrewing da jeg har kjøpt fra dem tidligere. Det inneholdt denne:
Aphrometer-Bottle pressure gauge

Noen som har testet denne eller troen på denne?

Denne kan jo potensielt sett sette en stopper for en av de «viktigste» unnskyldningene vi har for å jekke oss en i tide og utide, nemlig den hellige «karboneringstesten»!

Ser jo kjekt nok ut, det der - men jeg ser ikke at en hjemmebrygger har behov for noe sånt. Jeg ville sikkert smakt på de halvkarbonerte uansett:confused:.
 
Kjekk den men flaska må heldigvis fortsatt jekkes og drikkes rett etterpå.. Regner med at den virker ved å slå ei nål gjennom korken?
 
Da forsvinner jo trykket som den dingsen skal måle. Regner med, uten å ha sett den, at på undersiden er det ei kort kvass og kraftig nål og ei pakning. Man punkterer korken og måler trykket i flaska. Etterpå har korken et hull og innholdet bør da nytes umiddelbart.
 
Da forsvinner jo trykket som den dingsen skal måle. Regner med, uten å ha sett den, at på undersiden er det ei kort kvass og kraftig nål og ei pakning. Man punkterer korken og måler trykket i flaska. Etterpå har korken et hull og innholdet bør da nytes umiddelbart.

Det er vel bare et manometer som sitter rett på flaska. I korken sitter det bare en gjennomføring til manometeret, slik jeg ser det. Så den måler trykket, og når man ikke vil måle lengre tar man bare av korken. Punkterer man korken så vil man ikke måle trykk i flaska lengre. (Edit). Trodde du mente å punke korken på utsiden av inretningen først.

Akkurat som om du skulle tredd på en slage på flaska og at det sitter en manometer i andre enden av slangen er slik jeg så for meg at den virket.

Men ser hva du mener. Men da er det i mine øyne helt meningsløst. Da kan man jo bare jekke en flaske for "karboneringstest", som var vel det du mente. Men gassen siver jo ikke ut av en slik greie, den bør jo være tett, ellers leser man synkende trykk. Hvis ikke så blir trykket fordel på flaske + ventil, og vil ikke lese av det som er i flaska, men i hele greia.
 
Sist redigert:
Hjelpes meg det blir fort dyrt.
Da har jeg heller borret hull i en fliptop og montert en trykkmåler i den. Så kan den brukes om igjenn til en blir lei.
8 kr per batch er vel ikkje så veldig dyrt sann sett. Men heile greia er no heilt unødvendig, må være til folk med sterke tilfeller av GAS.
 
Ah, jeg misforsto hvordan den fungerte, eller rettere sagt jeg leste ikke produktbeskrivelsen. Trodde det var en innretning for å måle trykk i ei flaske med en vanlig kapsel.
 
Et sånt system brukes av tyske weissbier-bryggerier som karbonerer med gjærende vørter (kräusening). Ølet tappes på flasker, og settes varmt, og så kjøles flaskene ned når riktig rykk er nådd. (Kilde: Eric Warner, German Wheat Beer, s.83.)

Men sjøl et tysk bryggeri kan ikke trenge så fryktelig mange sånne:confused:.
 
Tilbake
Topp