Ardbir / Arduino / Bryggekjele / Speidelkopi

Heisann ! Sliter med å få til min Ardbir. Hva funker ? Jo softwaret funker bra, lcd funker, knappene funker og tempføler fungerer. Fikk de siste motstandene og dioder osv forrige dagen og når jeg skal begynne å koble sammen dette så fungerer ikke ting. Får ikke SSR til å slå ut når den skal kobles sammen med led. Hvis jeg kobler SSR direkte uten noen motstand så ser jeg lyset tenner og slukker. Så da er det vel det samme på pumpa. Står at det skal brukes en BC337, men der jeg bestilte fant jeg bare en BC337G. Kan dette være greia ? Har ikke printkort så alt kobles via breadboard. Skal sies at jeg ikke kan altfor mye om ohm, dioder, transistorer, releer osv. Noen som har noe å bidra med. Er jo så nære å komme i mål :) Har for øvrig bestilt ferdig løsning fra Ardbir når det bare er klart, men vil jo klare dette her også :)
IMG_3287.JPG
 
Du kobler LED parallelt med inngangen på ssr og riktig polaritet? Hvor mange volt er led beregnet til? Mulig du må ha en motstand hvis du ikke har en 5V type.
 
Nei har i grunn prøvd å lese ut av PCB-tegningene til ArdBir, har også brukt komponent-lista derifra når jeg har handlet. De led jeg har nå er de som fulgte kit'et til Arduino og er nok 5v, men de jeg mottar for panelmontering er nok 12v om jeg ikke husker feil. Når jeg prøver å seriekoble så kommer
det bare en svak summelyd uten at lyset på SSR tenner. OpnArdBir-lc-2.png
 

Vedlegg

  • Components.txt
    953 bytes · Sett: 27
Nå har jeg ikke koblet som på PCB-tegningen, men bare direkte ut fra Digitalutgang og - , da får jeg både rele til pumpa til å fungere og SSR til å fungere. Hvis jeg derimot setter på en led så får jeg lys, men ikke noe mer. Tror jeg ikke bare litt manglende forståelse på ett par grunnleggende områder innen svakstrømskomponenter :) . I prinsippet skal jeg kunne brygge øl nå, men litt kjedelig å begynne å sette sammen dette i en boks hvis man ikke får lys til å fungere også.
 
Du har koplet riktig motstand i serie med LED'en? Hvis ikke kan det hende den trekker så mye strøm at transistoren ikke greier å drive SSR og LED samtidig. Se ArdBird PCB layout, R8.

Edit: R8 er 470 Ohm ifølge vedlegget Components.txt over
 
Sist redigert:
En led har et fast spenningsfall på mellom 1 og 3V avhengig av type. Den har null motstand i en retning og leder ikke strøm i motsatt retning. For at en led ikke skal brenne opp må den ha en seriemotstand som dimensjoneres slik at den begrenser strømmen til passelig mengde (milli)A for den aktuelle led.

For å dimensjonere motstanden ta den tilgjengelige spenningen i V minus led typens spenningsfall og del på ønsket strøm i A. Så har du riktig motstand i Ohm.

led og motstand kobles i serie og sammen kobles de i paralell med ssr sin kontrollingang.

Har du et multimeter så kan du finne verdiene på motstand og måle spenningsfall over led.
 
/pirk For at en led skal brenne opp må den ha en indre motstand pirk modus av /

Det er mulig å drive en LED uten seriemotstand, men da må spenningskilde og spenningsfall over LED være nøye tilpasset, ikke vanlig å gjøre. Finnes også LED med innebygget seriemotstand for bruk på en fast spenning.

Nå har TS original LED til ArdBir kit'et og der skal seriemotstand være 470 Ohm ifølge skjema over.
Når du får LED for panelmontering som du sier er beregnet på 12v blir det hele mere uklart for meg hva du har kjøpt, men veiledningen postet av SindreW er jo god.
Sannsynligvis er det LED med innebygget seriemotstand som nevnt over, beregnet på 12v spenning. Da trenger du ikke noen annen seriemotstand på denne.
 
Sist redigert:
/pirk For at en led skal brenne opp må den ha en indre motstand pirk modus av /

Det er mulig å drive en LED uten seriemotstand, men da må spenningskilde og spenningsfall over LED være nøye tilpasset, ikke vanlig å gjøre. Finnes også LED med innebygget seriemotstand for bruk på en fast spenning.

Nå har TS original LED til ArdBir kit'et og der skal seriemotstand være 470 Ohm ifølge skjema over.
Når du får LED for panelmontering som du sier er beregnet på 12v blir det hele mere uklart for meg hva du har kjøpt, men veiledningen postet av SindreW er jo god.
Sannsynligvis er det LED med innebygget seriemotstand som nevnt over, beregnet på 12v spenning. Da trenger du ikke noen annen seriemotstand på denne.
Ok motstanden er ikke null men tilnærmet null, så strømmen er for det meste begrenset av strømkildens indre motstand.

Om den brenner er avhengig av hvor høy strømmen blir og om strømkilden ryker først. Hvis leden ryker, kortslutter den vanligvis og strømmen øker ennå mer. Noe som igjen øker faren for å ødelegge strømkilden.

Edit: At en led brenner er en upresis formulering. Den blir ødelagt er riktigere å si. Den vil ikke ta fyr uten ekstremt høy spenning. Den kan ryke og bryte kretsen, men det vanlige er at den kortslutter.
 
Sist redigert:
Jada, vi er enige. I dette eksemplet drives LED av en transistor, så uten seriemotstand ødelegges enten LED,transistor eller ingen pga. at transistor ikke greier å levere nok strøm til at noe ødelegges, sannsynligvis det siste.
 
Tja.... En transistor er også en halvleder og vil kunne kortslutte ved for høy strøm. Begge er avhengige av en tilpasset spenning og strømbegrensende motstand i kretsen.
 
Siden Tom-Andre koplet opp og fikk lys i LED men ikke SSR til å fungere, har det ikke gått nok strøm i kretsen til at noe er ødelagt. Isåfall ville LED ha slukket.
 
Du kopler SSRen til P2? Og så vil du hekte på en LED til å lyse samtidig?
Uten å sjekke noen data for BC337 så vil jeg si at Q2 ikke drar ned spenningen til 0volt.

Med andre ord: For å tenne SSR, så draes spenningen ned til 0v. (og du kan da måle spenning over SSRens inngangstilkoplinger)
Det burde ikke være noe problem å få en LED (med seriemotstand) til å tenne når paralellkoplet med inngangen på SSRen.
 
Tilbake
Topp