Årets humlehøst!

Pakket i poser i dag, kanskje tørka litt for mye.  Ble bare 220 gram men lukter fortsatt herlig.  Nå gjenstår det bare å skyte en elg til sånn at kvota er tatt  sånn at man kan ta humla i bruk å brygge mere øl.
 
Ca 320 g fersk humle tilsammen. Tørket i vanlig lufttemperatur ble det ca 80 g. Blir brukt i et 20 liters brygg i dag. Ikke noe særlig avling på Early Bird. Target vokste bra men blomstene ble små. Fuggles også lite. Har nok ikke hatt de beste vekstvilkårene. Til neste år blir det nok å satse på litt færre varianter.  Må nok også finne et lunere sted å sette plantene, samt  la de få klatre høyere. Imponert over så bra resultater nordpå.
 

Vedlegg

  • Humle_2011.JPG
    Humle_2011.JPG
    423,6 KB · Sett: 513
  • Northdown.JPG
    Northdown.JPG
    579,7 KB · Sett: 513
Gikk med dårlig samvittighet og lite optimisme for å se til "barna" i dag. Sesongen har vært dårlig, mye mørkt og vått, og de har fått minimalt med tilsyn, i tillegg til at jeg regnet med det var for sent å høste. Tidspunktet var nok fint, og selv om det var forsvinnende lite Centenniel, Cascade og Fuggles, ble det rundt 100g Tettnang (blir ca 20g etter tørking), som ihvertfall kan brukes til noe. :) Tettnang og Centenniel luktet friskt og godt, de to andre glimtet med sitt fravær av både blomster i det hele og aroma å snakke om. De norske variantene står på en mer ugunstig plass på tomta, hadde laber avling, og var blitt godt brune.
 

Vedlegg

  • IMG_2253.jpg
    1,1 MB · Sett: 346
Lars:  Er det en sånn tørkemaskin du har tatt bilde av og hvordan funker den?

Da er siste elgen skutt og ølet brygga og no står første fatet i kegeratoren og første glasset tappa!  Brukte all humla i et brygg på ca 50 liter men skulle nok brukt ei anna bitterhumle og brukt egen til smak.  Ølet ble riktig godt, brygga en Amber Ale på ca 5% lettdrikkelig så den går nok unna ja.
 
Sverre K skrev:
Lars:  Er det en sånn tørkemaskin du har tatt bilde av og hvordan funker den?

Jeg fikk tak i brukt urtetørker til en rimelig penge i høst, har vært på utkikk en stund da jeg har lånt en tilsvarende tidligere og vært veldig godt fornøyd.
Tørkeren selges ny på denne siden, min versjon er den med 3 rister i metall og 10 i plast. Litt stiv nypris, men den fungerer ihvertfall godt. Jeg tror det bare er en vifte med varmetråder over, og luftekanaler for å spre varmluften. Det eneste man kan stille inn er varmen, fra 30-70°C. Har ikke prøvd metallristene, men brukt opptil 5-6 plastrister i gangen (stort sett urter og humle, tørket rundt 35-40°C i 5-8 timer.

Ser nå at du kan også finne den på www.ebay.co.uk ved å søke på "stockli dehydrator". Vet ikke om det er noe man må ta hensyn til i forhold til britiske strømforhold, de bruker vel samme spenning men en annen stikkontakt enn oss?
 
Hvordan håndterer folk alle "beboerne" fra humlekonglene?

Jeg plukket omlag 250g humle som jeg brukte et par dager etter, altså ikke tørket, og etter ei natt på kjøkkenbenken krydde det av små grønne kryp rundt bollen med humlen. Satte det da ut i påvente av å bli brukt, men hvis man skal tørke store mengder ser jeg for meg en invasjon av kjøkkenet.
 
Så ikke noen blindpassasjerer i mine kongler, bare strødde dem utover avispapir i noen plastkasser på loftet.
 
Kan informere om at (hvis noen vil forsøke), vi har noen kontakter som er intressert i å dna teste vill/lokal humle(ikke kjente "strains") fra rundt om i Norge.
Hvis så send oss en humlefrukt ("blomst"/"kongle")  med et lite skriv om hvor den er plukket, navn/adress på innsender.
Så tar vi å presser/gnir denne på noen dna kort som vi forsegler og sender til labratoriet.
Det de sier de skulle sende tilbake var en dna profil av humlen, etc hvilken slekt den stammer fra, hvordan egenskaper den har mm.
Det de ville ha i gjenngjeld var muligheten for å kunne få en stikling for å kunne teste denne, hvis humlen virket interessant, muligheten for å  krysse denne med andre typer humler for å dyrke fram bedre variasjoner/typer.
Vi ser på dette som en ypperlig mulighet for å kunne finne ut hvordan humle man faktisk har i hagen, eller på hytta :)
Tjenesten vil ikke koste noe, men vi har et begrenset antall av disse test kortene tilgjengelig nå (20-30stk).

"Disclaimer" :
Vi vet ikke helt hva rapportene vil inneholde, eller om det faktisk kommer noe tilbake fra de, men regner med at holder det de har lovet :)
 
VinOgBar.no skrev:
Kan informere om at (hvis noen vil forsøke), vi har noen kontakter som er intressert i å dna teste vill/lokal humle(ikke kjente "strains") fra rundt om i Norge.
Hvis så send oss en humlefrukt ("blomst"/"kongle")  med et lite skriv om hvor den er plukket, navn/adress på innsender.
Så tar vi å presser/gnir denne på noen dna kort som vi forsegler og sender til labratoriet.
Det de sier de skulle sende tilbake var en dna profil av humlen, etc hvilken slekt den stammer fra, hvordan egenskaper den har mm.
Det de ville ha i gjenngjeld var muligheten for å kunne få en stikling for å kunne teste denne, hvis humlen virket interessant, muligheten for å  krysse denne med andre typer humler for å dyrke fram bedre variasjoner/typer.
Vi ser på dette som en ypperlig mulighet for å kunne finne ut hvordan humle man faktisk har i hagen, eller på hytta :)
Tjenesten vil ikke koste noe, men vi har et begrenset antall av disse test kortene tilgjengelig nå (20-30stk).

"Disclaimer" :
Vi vet ikke helt hva rapportene vil inneholde, eller om det faktisk kommer noe tilbake fra de, men regner med at holder det de har lovet :)

Jeg har noen kandidater, kan jeg levere dem hos bryggeland?
Og kan jeg levere rotprøver i stedet? Det burde vel være DNA der og.
 
Kan leveres hos bryggeland ja.. men "hver for seg" , vet ikke om rotprøver går bra, men burde det. ( vi har bare fått beskjed om å ta på hansker, knekke opp frukten, gni dette på dna papiret, forsegle og sende inn.) 
Skal sende en mail til den labben og høre om det går fint.
 
Tilbake
Topp