Årets humlehøst!

Sverre K

Norbrygg-medlem
Da er humla høstet og ligger til tørk!  Måtte få det unna før vi starter på elgjakt.  Skal bli spennende å brygge med lokal humle.
 

Vedlegg

  • 001.JPG
    322,1 KB · Sett: 546
Kjempestilig! Jeg har fått avtale med flere naboer her om å høste "villhumla" som de har voksende oppetter veggene her i Tromsø. Den nordnorske sommeren har virkelig gitt humlehøst - det bugner i rankene!
 
Jeg har også plukket litt humle da naboen reiv ned sommerens vekst.  Jeg gjorde et lite forsøk i fjor, men det er lite aroma i denne humlen.  Nå prøvde jeg å koke litt i vann og det ble ganske bittert, så det er nå på plass.  Jeg har en følelse av at det ble litt sent fordi konglene hadde åpnet seg og da faller de gule kornene ut. Det er jo bare å forsøke som bitterhumle og håpe det beste. 
 
Kjetil S skrev:
Plukket i Alta? Trodde det var for langt nord.
Ja plukket her i Alta, nærmere bestemt Talvik.  Vi har hatt enn suveren sommer i år, har ikke hatt nattefrost enda så bære lækkert.  Var bra med gult inni konglene og lukter og smaker bittert ja.
 
Nice!
Jeg har lest en plass at våre lyse sommerdager har potensiale til å gi relativt høy alfasyreprosent.. Spent på å høre hvordan disse fungerer i ølen din!
 
Fuggle fra årets humlebestilling har båret kongler, men de virker fortsatt umodne (lupulinpulveret er for blekt). Så spiret den da også altfor seint, tullefuggle...
 
Ikke så verst høst i Tromsø heller - dette er fra to planter hos naboen.
 

Vedlegg

  • Photo 24.09.11 11 55 10.jpg
    Photo 24.09.11 11 55 10.jpg
    845,9 KB · Sett: 666
  • Photo 24.09.11 12 38 14.jpg
    Photo 24.09.11 12 38 14.jpg
    921,1 KB · Sett: 664
Roger skrev:
Erlendso skrev:
Roger skrev:
:'(

Har ikke fått kongler hverken her eller på torpet i Värmland  :mad:

Sikker på at du har en hunnplante?

Kjøpte 10, hvorav 9 skulle være hunplanter. De bar ikke i fjor tenkte det var første året, men nada i år også var en nedtur

Har du med vitende og vilje kjøpt en hannplante??? Mener å vite at i humledistriktene så er alt av hanner bannlyst - du vil nemlig ikke at plantene skal sette frø..... Om det er de "gule kornene" som Kristian P refererer til vet jeg ikke - har knapt sett ei humlekongle "live".  Men om du klarer å kvitte deg med alt av hannplanter innen den radiusen som humle og/eller bier klarer å fly så får du bedre kvalitet på avlingen.
 
Trygve skrev:
Roger skrev:
Erlendso skrev:
Roger skrev:
:'(

Har ikke fått kongler hverken her eller på torpet i Värmland  :mad:

Sikker på at du har en hunnplante?

Kjøpte 10, hvorav 9 skulle være hunplanter. De bar ikke i fjor tenkte det var første året, men nada i år også var en nedtur

Har du med vitende og vilje kjøpt en hannplante??? Mener å vite at i humledistriktene så er alt av hanner bannlyst - du vil nemlig ikke at plantene skal sette frø..... Om det er de "gule kornene" som Kristian P refererer til vet jeg ikke - har knapt sett ei humlekongle "live".  Men om du klarer å kvitte deg med alt av hannplanter innen den radiusen som humle og/eller bier klarer å fly så får du bedre kvalitet på avlingen.

njaaaa, det er vel omstridt. Det er for eksempel velkjent at bl.a. Fuggle gir bedre avling hvis den blir befruktet!
 
Da var Fuggle i hus og til tørking. Anslår 32 gram, ikke så ille til å være første året tenker jeg.
IMG_8448.jpg

De flotteste konglene
IMG_8444.jpg

Vel i hus
IMG_8439.jpg

Og alt er vel.  :)
 
Tilbake
Topp