Artikler for hjemmebryggere som jeg gjerne skulle hatt

Et eksempel kan være at en fysiker bør kunne klargjøre en del spørsmål som har å gjøre med måten gasser oppfører seg på. Her er det mye halvfordøyd kunnskap i sirkulasjon, og mange påstander som bærer preg av nokså hjemmesnekra fysikkforklaringer. Og jeg er lite tilfreds med min egen grad av forståelse.
Jeg har jo alltid lurt på hvordan luft kommer inn i en Erlenmeyerkolbe som står på en magnetrører når det kommer ca 40 liter CO2 ut. Her trengs det vel både termodynamikk og computational fluid dynamic kunnskaper :)
 
Jeg har jo alltid lurt på hvordan luft kommer inn i en Erlenmeyerkolbe som står på en magnetrører når det kommer ca 40 liter CO2 ut. Her trengs det vel både termodynamikk og computational fluid dynamic kunnskaper :)
Det der er avgjort et av de spørsmåla jeg lurer på. Jeg veit at det kommer inn luft/oksygen, for forsøka til Troester viser at du får høyere vekst med løs folie enn med stram folie - men hvor mye og hvorfor? Og hvordan kan man eventuelt optimalisere effekten?
 
Kan man ikke bare lese seg opp på det da. Det finnes vel flere kilder til kunnskap enn bare Norbrygg ;)
Vi er ikke alle tilstrekkelig begavet til å gjøre det på den måten, er jeg redd:(.

Forøvrig: Det er greiere å gå i kjøledisken i butikken og plukke med seg ei pakke med elgkarbonader om jeg har lyst på det, enn å dra ut i skauen og skyte en elg, dra den hjem, partere den og kverne kjøttet - og lure på hva i all verden jeg skal gjøre med alt som blir til overs etter at jeg har fått de karbonadene jeg hadde lyst på:).

Akkurat som det er greiere å gå i butikken og dra med seg en boks pils ... .

Men noen liker å gå på elgjakt, og noen liker å brygge. Og så har vi de som liker begge deler - og det er dem jeg gjerne skulle hatt tak i:).
 
Nei, jeg er ikke så veldig god til å finne kilder jeg heller, men jeg tenker Norbrygg kanskje ikke er stedet for noe av det vi innimellom leter etter
Nei, jeg mener ikke at vi skal ha som mål å gjøre forumet til et leksikon som rommer all tilgjengelig kunnskap, heller:). Men vi kan jo ha som ambisjon å være et sted det er fruktbart å begynne leitinga? Og da synes jeg ei avdeling med gode artikler - av mange slag - er noe å tenke på. Vi har jo den gamle avdelinga, men mye av det som ligger der, er prega av at de er gamle.
 
Jeg veit at det kommer inn luft/oksygen, for forsøka til Troester viser at du får høyere vekst med løs folie enn med stram folie - men hvor mye og hvorfor?

Hvordan vet du det? Kan det ikke tenkes at økt vekstrate skyldes noe annet som f.eks at du holder gjæra i suspensjon eller at du frigjør CO2 som lettere utslipper med løs folie?
Og hvor mange forsøk har egentlig blitt gjort på dette?

Det er klart du får pisket inn mer O2 under oppstartsfasen, men så fort gjæringa tiltar blir oksygenet fort forskjøvet
 
Hvordan vet du det? Kan det ikke tenkes at økt vekstrate skyldes noe annet som f.eks at du holder gjæra i suspensjon eller at du frigjør CO2 som lettere utslipper med løs folie?
Og hvor mange forsøk har egentlig blitt gjort på dette?

Det er klart du får pisket inn mer O2 under oppstartsfasen, men så fort gjæringa tiltar blir oksygenet fort forskjøvet
Hvis du ikke tilfører oksygen, er det begrensa hvor mange delinger membranråstoffet rekker til. Du skal da maks kunne få en åttedobling av det opprinnelige celletallet. Men jeg kan fylle kolben min med tre liter vørter og en dråpe gjær, og få like stor tilvekst som om jeg hadde starta med ei fersk pakke fra whitelabs eller en annen produsent. Jeg ser ikke at det der ville vært mulig hvis det ikke faktisk blei tilført oksygen.

Jeg har ellers aldri sett noen med vitenskapelig bakgrunn sette spørsmålstegn ved at det tilføres oksygen. Men det hadde vært veldig interessant å se det, om det finnes.

Jeg er enig i at det er en tenkelig forklaring på forskjellen mellom tett og løs folie at du får et høyere CO2-trykk med tett folie , men egentlig trur jeg ikke trykkforskjellen ville bli særlig stor. Jeg synes dette er en illustrasjon av det som var utgangspunktet mitt i denne tråden, nemlig at det er mye som ganske lett kunne avgjøres om vi bare hadde tilgang til vitenskapelig kompetanse.

Jeg er ikke happy med å ikke kjenne til flere forsøk enn de Troester har gjort - og jeg trur egentlig ikke det har blitt gjort noen. Men når formelen hans brukes i flere kalkulatorer, regner jeg med at det i alle fall må være gjort noen celletellinger som kan bekrefte at resultatet blir noenlunde riktig. På sett og vis gjentar vi jo eksperimentene hans hver gang vi setter en starter, og det er en del hjemmebryggere som har utstyr til å telle celler. (Jeg regner rolig med at det vil være ganske store variasjoner forårsaka av flere forhold, men det plager meg ikke.)
 
Jeg vet ihverfall at under den største tillveksten er ikke O2 tingen, for den har ikke tilgang grunnet CO2 som pruduseres, men det kan jo selvfølgelig ,ikke helt utenkelig bl.a skyldes at du får piska inn mer O2 i starten
 
Jeg vet ihverfall at under den største tillveksten er ikke O2 tingen, for den har ikke tilgang grunnet CO2 som pruduseres, men det kan jo selvfølgelig ,ikke helt utenkelig bl.a skyldes at du får piska inn mer O2 i starten
Hvor har du det fra at det ikke er tilgang på O2 fordi det produseres CO2? Jeg ser at det virker rimelig ut fra common sense-tenkning, men hva bygger du på utover det?
 
Du kan jo se for deg at du prøver å stoppe en lekk gassleding ved å blåse på den, det funker ikke
før ledningen er tom for gass

Fordi trykket utover er større en trykket innover
 
Må da finnes noen som har et måleinstrument de kan stikke gjennom sølvfolie som måler? Det er jo en malstrøm som også "suger" mot bunnen når man kjører en rører så uten å måle det blir det vel bare gjetning?
 
Må da finnes noen som har et måleinstrument de kan stikke gjennom sølvfolie som måler? Det er jo en malstrøm som også "suger" mot bunnen når man kjører en rører så uten å måle det blir det vel bare gjetning?
Oksygenmålere - DO-metere - er dyre greier, trur jeg - og ikke noe du trenger som hjemmebrygger. Jeg veit at Frank Daastøl har gjort en del målinger, men ikke av dette.

Skulle gjerne hatt et DO-meter, sjøl om jeg ikke trenger det sånn jeg mener jeg trenger pH-meteret mitt. Det kunne f.eks. vært kjekt å måle oksygenet i vørteren etter oksygenering.

Målingene til Daastøl er interessante nok: https://daastoel.com/2015/01/18/oksygen-eksponering-under-tapping/
 
Sist redigert:
Oksygenmålere - DO-metere - er dyre greier, trur jeg - og ikke noe du trenger som hjemmebrygger. Jeg veit at Frank Daastøl har gjort en del målinger, men ikke av dette.

Skulle gjerne hatt et DO-meter, sjøl om jeg ikke trenger det sånn jeg mener jeg trenger pH-meteret mitt. Det kunne f.eks. vært kjekt å måle oksygenet i vørteren etter oksygenering.

Målingene til Daastøl er interessante nok: https://daastoel.com/2015/01/18/oksygen-eksponering-under-tapping/
Ja var det jeg mente å huske, at noen her på bruket hadde en måte å måle det på, så da er det bare å skru på sjarmen og spørre om de som evt har et Do-meter, om de er villige til å hjelpe, tross alt så vinner jo de også litt på det, jeg mener siden det koster endel spenn må det jo føles godt hver gang enn bruker det:p
 
Du kan jo se for deg at du prøver å stoppe en lekk gassleding ved å blåse på den, det funker ikke
før ledningen er tom for gass

Fordi trykket utover er større en trykket innover
Jeg tror du tar feil, for såvidt jeg kan forstå stemmer ikke teorien din med det jeg observerer av tilvekst av gjær, utfra det jeg kan av teori om forutsetninger for celledeling hos gjærceller.

Det burde imidlertid være mulig å teste? Hvis man satt en gummipropp med en gjærlås i kolben burde det vel ikke komme oksygen til? Er det noe vi alle kan være enige i? Isåfall burde, hvis du har rett, en kolbe med gjærlås og gummikork gi samme resultat som en med løs alufolie over? Stemmer? Eller har jeg oversett noe? @Finn Berger har masse ledig tid, han kan sikkert kjøre et eksperiment?
 
Jeg tror du/dere overser det at man få får pisket inn mye oksygen før vekstfasen tiltar, men ikke når den først er i gang
Hvor mye oksygen man får vispa inn har vi vel tall på fra oksygenering av vørter? Husker jeg riktig er det ganske begrensa? 5 ppb eller noe sånt? Det er vel derfor vi bruker rein oksygen og brusestein i vørteren vår? Eller, jeg gjør, ihvertfall.
 
Ja, men når? Og det vil fortsatt være ugunstig for gjæren fordi CO2 trykket blir (litt) hyere
Ja, litt høyere trykk vil det bli. Regna ikke du på hvor mye høyere i en annen tråd her og kom til at det var relativt lite?

Og når? Tja, jeg håpa du hadde et forslag. Jeg tror jo det kommer oksygen til når man bruker løs folie, så jeg vil tro at all bruk av gjærlås vil begrense formeringa, men jo før, jo større effekt, ville jeg anta.
 
Tilbake
Topp