Åssen oppsett har du for flasking?

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei!

Har tenkt en stund på hva som er den beste måten å flaske øl på når man benytter seg av naturlig karbonering. Jeg brukte en stund en Coopers gjæringstank hvor man bare flasket rett fra en kran på gjæringstanken. Nå har jeg gått over til å overføre ølet til en gjæringsdunk, tilsette sukkerlake, røre forsiktig, før det tappes på flasker med hevert og flaskefyller. Jeg ser derimot for meg at dette kan effektiviseres mer, og denne prosessen vil jo alltid bringe en viss mengde oksygen inn i ølet.
Det jeg tenkte gikk an, var å overføre ølet fra konisk til fat, før man blander sukkerlaka inn i fatet, purger headspacen med CO2, ruller fatet en stund, for å få sukkerlaka kjempegodt blandet med ølet. Deretter kan man overføre til flasker med bruk av en picnic-tapp med et plastrør som når bunnen av flaskene.
Hva tror dere om denne metoden og åssen metoder bruker dere?
Ønsker en metode som er enkel, bruker lite utstyr, men som likevel er enkel å gjennomføre alene. Flasking med hevert har en tendens til å søle noe jævlig om jeg gjør det alene, og jeg føler at det er vanskelig å vite hvor mye man må røre for å få sukkerlaka godt blandet med ølet.

Må si din "nye" prosess høres enda mer omfattende ut.
Jeg stikker om til nytt gjæringskar.
Der er det en falskefyller tredd rett inn på kranen av karet. Den flaskefylleren gir øl når den treffer bunnen av flasken.
Når jeg senker flasken 1-2 cm, stopper den å gi øl.
Da får jeg fylt flaskene, uten søl, uten ekstra oksygen, ene og alene, helt for meg selv.
Det må da være mye lettere enn via hevert eller rullende fat og picknick-tap.

Her er det meste du ønsker å vite om emnet og sannsynligvis mye mer ;)
https://forum.norbrygg.no/threads/diskusjon-om-tapping-med-minimalt-oksygenopptak.27471/

edit: ved nærmere gjennomlesning så var det kanskje ikke allverden å hente der dersom du karbonerer naturlig....

Jeg fyller direkte fra gjæringskar til flasker med en god flaskefyller, på flasker hvor det allerede er tilsatt sukker,enten veid i løsvekt eller dosert med sprøyte i ml. Men jeg flasker sjelden mer enn 12 flasker av en batch.

Sist redigert:
Ja, så på den der, men synes også den plasker for mye. Jeg har byttet ut flottørventilen med en Blichmann autosparge nå. Fungerer bedre ettersom den har en slange som kan legges i bunnen av karet.

Har også fjernet forgreningen på inntaket, og har satt på en Blichmann-kobling rett på autosparge'n som kan vinkles i hvilken retning jeg ønsker. Nå kobler jeg til kun ett gjæringskar om gangen, hadde en mistanke om at det sto en del luft inne i forgreningen.

Neste forbedring blir å koble de fire små slangene til hver sin tilkobling nede på karet, de blir noen ganger i veien for flottøren når de henger ned fra lokket.

Tenker også på et helt nytt design uten flottør, med nivåkontroll og div. som skal styres av en arduino, får se hvordan det går med det etterhvert...

Sist redigert:
Jeg fyller på sukkerlake I gjæringskaret med kran før jeg overfører øllen med hevert. slangen ligger I bunn inntil veggen, da får en rørt sukkerlaken fint inn I øllet uten å plaske. hatt perfekt karbonerte øl på alle min batcher. det tyder på at sukkerlaken får blandet seg gjevnt med denne metoden. Jeg bruker en fylle stav med ventil fjærbelastet ventil I bunn så har jeg en 0,5m silikonslange som jeg bare trer over denne og over tappekranen I gjæringskaret. funker veldig bra, ikke noe søl.

Det er lett og over-designe slike løsninger, og det virker også som om det er noen ting som går igjen blandt bryggerne i tråden ... (Foruten Amarillo og noen andre :) )
Flaskefyller (rør med bryter i enden) er billig og effektivt
Skånsom overføring av øl er alltid viktig, og overfør så få ganger som mulig
Noen overfører til nytt kar for tilsetning av sukkerlake, men står i fare for oksygenering ved overføringen og ved innrøring av sukkerlaken. Ujevn karbonering kan også forekomme
Andre tapper direkte fra primærkaret, men må da tilsette sukker i flasken
Sukkertilsetning direkte i flaske kan gjøres på flere måter, og sukkerlake med sprøyte benyttes av flere.
Bruk av Coopers Sukkerdrops er en annen måte som er lettere, men også grovere siden det er vanskelig å dele dropsene... Du kan også tilsette sukker i løsvekt , eller sukkerbiter direkte i flasken, men øker da faren for infeksjon.
Flasking fra fat er nyttig for alle som har tappeanlegg.
[Edit] ved ny gjennomgang av det første innlegget, ser jeg at du bruker fat, noe som forsvant litt i påfølgende poster...
Hvis jeg har forstått deg riktig ønsker du å overføre øl på 'vanlig' måte til ølfat, tilsette sukker som man gjør ved naturlig karbonering på fat, men å tappe på flaske direkte. Fordelen er at du lettere kan sikre jevn fordeling av sukker, men det blir ikke bedre enn å tilsette riktig mengde direkte i flaska. Begge metoder er svært presise. Ulempen er at du tapper med trykk, noe som kan være vanskelig å kontrollere. Dersom du bruker picknick kran og rør, vil ølet renne ut av slangen som går i flaskebunnen siden du ikke har stoppkran neders. Det vil dryppe og søle litt. Du får også da oksygen i slangen som går i flasken.
Dersom jeg skulle gått via fat, ville jeg ha tvangskarbonert og tappet klart øl via en mottrykksfyller.

Som sagt er det mange måter å gjøre dette på, men i denne fasen av ølbryggingen holder jeg meg til at 'det enkle er ofte det beste'.

Sist redigert:
Tilbake
Topp