Attenuasjon

I beertools oppgis det både apparent og real attenuation. Hvem av disse er det vi faktisk kaller attenuasjon? Apparent attenuation er en del høyere enn real attenuation ser det ut til..
:bank2:

Takk  :help:
 
Det vi som regel sikter til når vi bruker uttrykket attenuasjon, er "apparent attenuation". Det er den vi måler med oechslevekten. Dette tallet sier noe om tettheten i ølet, mens "real attenuation sier hvor mye sukker som faktisk er gjæret bort. Siden alkohol har en lavere tetthet enn vann, vil den påvirke målinger av tettheten, og derfår får vi altså et høyere prosenttall for apparent attenuation enn for real attenuation. Som degel er ikke real attenuation av spesiell interesse. Når gjærprodusenter oppgir tall for attenuasjonen til de forskjellige gjærtypene sine, er det alltid apparent attenuation som oppgis.
 
Hmm, takk for svar. Utrolig at jeg har klart real attenuation 71,8%!  :yes:

En annen ting; hvordan er det mulig å få en effektivitet på 102 % ?
Beertools mener i hvert fall det :jaha:
 
Apparent attenuation kan være høyere enn 100 %, nettopp siden alkoholen som blir dannet under gjæringen har lavere tetthet enn vann, men det er ikke vanlig i ølbrygging. Så god utgjæring er som oftest et tegn på en eller annen bakterieinfeksjon. Hva er målingene ding av OG og FG?
 
Jeg mente effektiviteten som i "brewhouse efficiency" på 102%  :laugh:

Gahr skrev:
Apparent attenuation kan være høyere enn 100 %, nettopp siden alkoholen som blir dannet under gjæringen har lavere tetthet enn vann, men det er ikke vanlig i ølbrygging. Så god utgjæring er som oftest et tegn på en eller annen bakterieinfeksjon. Hva er målingene ding av OG og FG?

Jeg laget en pils med 10,5 kg pils malt, 0,3 kg cara 30 og 0,5 kg hvete. OG var 1.066, FG ble 1.018, attenuasjon på 72,73 % og en effektivitet på 102,8 %  :jaha:

Robin
 
Tilbake
Topp