(Atter) et spørsmål om skylling

ThomasC

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg har alltid pleid å skylle med 10 liter på batchene (ikke noen annen grunn enn at en kjenning pleier å gjøre det, så jeg gjorde det samme). Nå har det seg slikt at gryta jeg hadde skylle vann i var lånt, og har ikke den lenger. Jeg har derimot en gryte som rommer 7 liter. Hvor sto betydning har det om jeg skyller med 7 liter kontra 10 liter på neste batch? (Klart jeg skal starte med mer vann i mesken). Eller burde jeg bruke to stk gryter for skylle vann slik at jeg får 10 liter?

Vel. Hva brygger du på? Så lenge mengden vann sammenlagt brukt til mesk og skylling er lik så er det fint. Men mindre skyllevann gir ofte lavere effektivitet, alt etter hvordan du gjør det.

Skal brygge en stout, biab :) skal sikte på 25 l i gjæringskar. Har de 3 siste litrene veldig mye for seg?

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Men volummessig/OG da? Brygger du bare og ser hvor mye til hvilken OG du får ut? De har jo noe for seg. Det er jo tre liter vann du går glipp av. Men hvis du trenger de tre literne sier du ikke noe om.

Flytt de til mesken du og kjør på.

I følge Beersmith skal OG bli på 1.056. Slik jeg har gjort på de andre batchene er å fylle opp koke/meskekar med 25,35 liter vann, meske og skylle med 10 liter så jeg får ca 35,35 liter vann i kok. Så tanken var nå at jeg fyller opp 28,35 liter vann til mesk, og 7 liter vann til skyilling for å få samme volum til slutt. Har alltid truffet noenlunde på OG (nok til at jeg blir fornøyd iallfall) kan jeg vente meg en overraskelse om jeg heller velge å skylle med 7 nå?

sirkulerer man med BIAB? I så fall kan du kanskje kompensere ved å resirkulere litt lenger?

Jeg gjør akkurat det samme som deg. Jeg mesker med 25, skyller med 10 (dunk sparge) og får ifølge BeerSmith 90% meskeeffektivitet.
Hvis jeg skulle gå ned til 7L tror jeg kanskje jeg hadde justert forventet effektivitet ned noen prosent og så hadde jeg rørt litt mer i malten under skylling for å få kontakt mellom vannet og all malten.

Er det noe jeg misforstår her, tro? Hvis total vannmengde med skyllevann er 35 liter, så får du jo ikke ut 35 liter til kok? Det blir vel igjen omkring 5 liter i malten - eller mer, avhengig av maltmengden?

Ikke at det har noe å si i forhold til spørsmålet ditt, jeg ble bare nysgjerrig:).

Er det noe jeg misforstår her, tro? Hvis total vannmengde med skyllevann er 35 liter, så får du jo ikke ut 35 liter til kok? Det blir vel igjen omkring 5 liter i malten - eller mer, avhengig av maltmengden?

Ikke at det har noe å si i forhold til spørsmålet ditt, jeg ble bare nysgjerrig:).
Er nok jeg som har lite peil og dårlig til å forklare :) jeg bruker bare vannmengdene som Beermsith oppgir, og har endt opp med rundt 25 liter i bøtta. Du har nok helt rett i at det ikke er 35 liter i selve koken :)

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Tilbake
Topp