Austmann Northumberland

Fant ut at jeg hadde glemt å tilsette Fuggles ved flameout. Er det noe poeng i å prøve å tørrhumle?
 
Tror jeg ville droppet det. Dette er et veldig malt-drevet øl, så flame out-humla er ikke så veldig viktig.

Edit: sjekket oppskrifta og ser at da er det kun bitterhumla igjen. Tror jeg ville tørrhumlet med halvparten av flame out-humla, men mener fortsatt at det ikke er veldig viktig. Dette baserer jeg på ren synsing, så andre må gjerne komme med sin mening. :)
 
Har egentlig kommet fram til det samme. En får jo litt bitterhet gjennom maltsammensetningen også.
 
Det blir ikke det samme. Siden den bare blir tørrhumlet og ikke hatt oppi ved høy temperatur så vil du gå glipp av noen smaker og ende opp med "lett" aroma og smak ifht flameout. Og samtidig få mer av disse sakene og aromaene du ikke ville fått ved flameout.
 
Det blir ikke det samme. Siden den bare blir tørrhumlet og ikke hatt oppi ved høy temperatur så vil du gå glipp av noen smaker og ende opp med "lett" aroma og smak ifht flameout. Og samtidig få mer av disse sakene og aromaene du ikke ville fått ved flameout.
Lukter veldig godt av brygget slik det er, så jeg dropper nok tørrhumling. Vurderer imidlertid å koke en te av lakrisrot og tilsette noen dager før flasking. Tror dette vil passe bra til denne.
 
Lukter veldig godt av brygget slik det er, så jeg dropper nok tørrhumling. Vurderer imidlertid å koke en te av lakrisrot og tilsette noen dager før flasking. Tror dette vil passe bra til denne.
Gjorde dette med 15 g lakrisrot, og tilsatte to døgn før flasking. Er veldig fornøyd med resultatet. Vurderer å sette på et nytt brygg, og tar gjerne i mot innspill på alternative smakstilsettinger.
 
Hei! På tirsdag, denne uken, satte jeg dette settet (https://goo.gl/GpMkKN). Jeg ser på oppskriften fra Bryggselv, så sier de at denne oppskriften trenger ca. 260mrd gjærceller. Problemet mitt er at jeg tilsatte kun 1 pk med WLP 001. På den pakken står det at den inneholder ca. 100mrd gjærceller. Enkelt spørsmål. Har jeg ødelagt brygget?
 
Tilbake
Topp