Avtrekk og rør

fthing skrev:
Ok, takk for tips!
Med tanke på "permanent" feste med gaffa eller silikon: gjør ikke dette rengjøringen tungvinn? Eller er det minimalt med rengjøring nødvendig på deres hatter? Hos meg så den ikke ut, hadde tilogmed humlegrums oppover innsiden av røret. Hehe.

Bruker selv en 200mm til 100mm overgang ivertert. Låser seg fint til toppen på hatten og er enkel å ta av.
http://www.flexit.no/produkter/Kana...nstilbehor/Reduksjon-med-pakninger/?tid=1449
Noe lekkasje forekommer, men et håndkle runt overgangen hindrer at det blir grisete. En fordel her er at man kan løfte på røret, og ikke hele hatten, når man skal humle.

Ved å bore et par hull i kanalen nede ved overgangen kan man, om man vil, sørge for at eventuell kondens på innsiden av kanalen ikke renner ned i kjelen igjen.
 
Da har jeg og prøvd det enkleste avtrekket, kun en 100 mm. kanal koblet til lokket på bryggerkjelen og ut viduet, det har aldri vert så tørt og stille i bryggeriet.
 

Vedlegg

  • CAM_0603.jpg
    CAM_0603.jpg
    338,1 KB · Sett: 911
Samme patent bruker jeg, men jeg har lagt inn en knekk på slangen rett etter den går opp fra gryta. Da kan vannet som kondenserer i røret enkelt dreneres bort i steden for å renne tilbake.
 
Ja det er kanskje fra deg jeg har ideen, jeg måtte bare prøve det som er hevdet er et bra avsug, etter avdamping som jeg ikke har tall på ennå er det alikevel sikker at den var solidere enn før.
Jeg tok sjansen på at den lille kondensringen i rommet var minimal i forhold til den ute, jeg vil uansett lage et vannlåssystem, med glatte rør.

Det som bekyret meg mest var hva det ville si at Jorid og kyrre hadde seg voldsomt utenfor vinduet men det gikk bra.
 
Tilbake
Topp