Avtrekk og rør

Løver skrev:
Thorvald: Dette må jeg få tatt en titt på når jeg skal hente varene du har bestilt til meg.. Jeg har den lampa liggende i kjelleren, og vurderer samme løsning :)

Det er du velkommen til :)
 
Min Speidel 50L ankom denne helgen og jeg har utført et lite eksperiment for å begrense luftfuktigheten under koking.
Bakgrunnen er at jeg kun har et lite vaskerom uten tilgang til vindu tilgjengelig for brygging. Huset har balansert ventilasjon, men jeg ville ikke ta risikoen for at store mengder vann kondenserte inne i rørene på vei til utkastet 2 etasjer over.

Oppsettet ble som på bildet under.
Festet en fleksibel aluminiumskanal fra på hatten og førte kanalen ned i utslagsvasken.
Blandebatteriet sendte en stråle vann på kanalen ca 10 cm over kanalåpningen. Dette var nok til å holde nedre del av røret kaldt og dermed kondenserte også det meste av dampen.
Resultatet ble minimalt med vannkondens på ting og tang i rommet.

30 liter vann kokte i 60 minutter og etter avkjøling var det 26.5 liter igjen, noe som utgjør 11.66% avdamping, som vel er ok.

(bildet viser et fastmontert sprøytemunnstykke som 'dusjer' åpningen, men det viste seg å holde med kun å la batteriet sende en stråle ned på røret)
 

Vedlegg

  • speidel-kondens.JPG
    speidel-kondens.JPG
    298,3 KB · Sett: 1.510
Genial løsning det der! :) vil det funke å la røret gå ned i en liten balje med kald vann i også, tro?
 
Var inne på tanken, men er redd det kan begrense avkokingen. Mulig det også vil oppstå høyere trykk i systemet slik at koketemperaturen øker til over 100 grader, eventuelt at dampen unslipper ved å løfte hatten. Tror også at temperaturen i bøtta vil øke raskt og etter litt tid vil det koke der også. Det sagt, jeg er ingen ekspert på området så kanskje bøtte fungerer helt fint  :)
 
svenerik skrev:
Jeg bruker en kombinasjon av rørvifte fra Biltema (http://Biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventilasjon/Vifter/Rorvifte-100-mm-46343), fleksibel aluminiumsslange fra Biltema og modifisert 50cm lampeskjerm(!) fra ikea(http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80125812/#/60125813).
Selve viften sitter et stykke unna kjelen(nærme vinduet), så høy temperatur er ikke noe issue. På slangens vei til vinduet har jeg litt søkk, slik at kondens kan samle seg der. Litt reodor felgen dette, men med dryppende tak etter endt bryggedag var jeg nøldt til å ta affære.  :yes:

Den må jeg takke for, da er det lagt inn nettordre på den + benk til gjærspann + de siste julegavene i boks :)
Billig frakt fra Ikea, kun 89,- for 5-6 produkter.

Hadde en patent med mikrobølgelokk og pp-rør fra Biltema, men den ble for liten i diameter da jeg gikk over til 40 liter kjele.
Nødt til å ha utlufting da malingen løsnet fra taket  :eek:       Den 38 cm skjermen vil passe perfekt!
 
svenerik skrev:
Jeg bruker en kombinasjon av rørvifte fra Biltema (http://Biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventilasjon/Vifter/Rorvifte-100-mm-46343), fleksibel aluminiumsslange fra Biltema og modifisert 50cm lampeskjerm(!) fra ikea(http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80125812/#/60125813).
Selve viften sitter et stykke unna kjelen(nærme vinduet), så høy temperatur er ikke noe issue. På slangens vei til vinduet har jeg litt søkk, slik at kondens kan samle seg der. Litt reodor felgen dette, men med dryppende tak etter endt bryggedag var jeg nøldt til å ta affære.  :yes:

Dette oppsettet tror jeg jeg må kopiere gitt. Når takmalingen begynner å flasse er vel tiden for å fikse avtrekk moden og vel så det. Litt mindre lukt i hjemmet hadde også vært en fin bonus.

Har du lang erfaring med denne vifta over tid? Er bekymret for temperaturen - selv om jeg kommer til å ha 2-3 meter rør før vifta vil den jo fortsatt se temperaturer langt over 40C.
 
svenerik skrev:
Jeg bruker en kombinasjon av rørvifte fra Biltema (http://Biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventilasjon/Vifter/Rorvifte-100-mm-46343), fleksibel aluminiumsslange fra Biltema og modifisert 50cm lampeskjerm(!) fra ikea(http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80125812/#/60125813).
Selve viften sitter et stykke unna kjelen(nærme vinduet), så høy temperatur er ikke noe issue.

Vi hadde prikk lik vifte, og den smeltet etter noen brygg, men kjelen er på 120L og ganske bred så blir kanskje litt for mye for viften.
Nå bruker vi radiatorvifte på 12V, men de er jo laget for høy temperatur og for å fungere i regn (http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Tuning/Ytelse/Kjolevifte-universal-32315/).
 
Den er stripsa og ductapet fast i toppen av en standard 10-liters bøtte (akkurat samme dimensjon som vifta). I bunnen av bøtta har vi laget hull som passer til monteringsrør for samme typen fleksibel alu. slange som svenerik :)
 
I hvilken ende av systemet er bøtta/vifta plassert? Ved/over kjelen eller ved ute-enden av røret?

Antar sistnevnte - det er vel bedre å suge enn å dytte dampen dersom man vil at mest mulig skal gjennom røret og ut.
 
Tror jeg må gruble litt mer på dette.

Vil ha fast gjennomføring gjennom veggen slik at dette også kan brukes i -20C. Det er da behovet er størst og da funker det ikke med åpent vindu.

Det beste ville være å finne ei 10 cm ø vifte som faktisk tåler litt temperatur, men i mangel av det, kanskje det vil funke med lampeskjerm -> 10 cm rør -> tykkere seksjon for vifta -> mer 10 cm rør -> gjennomføring ut.
 
Hva slags heksebrygg holder dere på med egentlig? Plast bør vel egentlig ikke smelte ved <100 grader, biltema eller ikke.
Uansett, jeg har kjent på alurøret der hvor den treffer viften rett ved utløpet, og det er ikke i nærheten av 40 grader. Spesielt ikke nå på vinteren. Derfor har jeg også  vanskeligheter for å tro at dampen som treffer viften er spesielt varm. Det gjenstår å se, jeg har bare gjort tre brygg med viften, mulig den ryker("smelter") etter noen flere runder. Jeg kjører heller ikke mer enn 25l batcher, mulig 5x så stor batch krever litt heftigere skyts enn en 149,- vifte fra biltema. ;)
 
Spørs om jeg ikke bare satser på at vifta overlever jeg også.

Dette er tross alt ikke et anlegg som vil være i bruk eller tilkoblet strøm i det hele tatt uten oppsyn så om det er litt på kanten av hva den tåler så gjør ikke det så mye. Er jo uansett ikke dyrere enn at det er verdt et forsøk.

Og om den ryker får jeg heller forske litt mer seriøst etter vifte i tilsvarende liten størrelse som tåler varme
 
Men hvorfor MÅ man ha vifte til dette?  Jeg brukte en stund den patenten med mikrobølgelokk og pp-rør ret ut vinduet, det funket helt glimrende!
 
Enig med Tim. Dersom man sørger for å ha noenlunde jevn stigning på røret vil man i følge fysikken oppnå sugeeffekten automagisk. Varm luft vil skiftes ut med kaldere luft oppover i røret.
Gjestebrygger (avbildet) sa han hadde aldri opplevd tørrere bryggeomgivelser da han var på besøk i går  :skitbra:

igbtrc.jpg
 
Kortulf: hvordan er det med kondens her, vil det ikke kondensere jo nærmere utløpet dampen kommer og så renne tilbake i kjelen?
 
Vi hadde hvertfall et vanvittig væsketap fra den store kjelen, rundt 20%. Nå skal det sies at vi under store deler av kokinga hadde skikkelig fosskoking, men all dampen rant hvertfall ikke ned i kjelen igjen... Det stod også røyksky ut av røret som vel er små vanndråper. Mine observasjoner er dermed så langt at dette ikke er noe problem.

Ser forøvrig flere har damplås i avtrekkslangen sin her. Ved i stedet for å ha en full buet U i stedet ha en kort utflating med hull i bunnen der vann på tilbakeveien evt renner skulle jeg tro man kan oppnå samme naturlige vifteeffekt. Jeg kommer nok til å teste ut noe sånt ved neste brygging bare for å se hvor mye vann jeg får evt får fanget opp på tilbakeveien.
 
Om mn har et lokk som ligger tett nedtil kjelen med et 110mm uttak på vil jeg kunne tro man kan bruke et Y-stykke på et avløpsrrør. ved å montere den ene enden ned på lokket og slangen på den som står rett opp. I den ledige enden monterer man en vifte som blåser inn i røret.
Jeg vil da anta at dampem vil bli presset ut av røret siden man har en tett forbindelse i kjelen. På denne måten kan man bruke en hvilken som helst vifte, også en som ikke tåler fukt.
Jeg vil jo også tro at en dråpefelle som er nevnt tidligere er en god ide.
Noe sånt som dette har jeg tenkt å gjøre med bryggeriet mitt siden jeg tilfeldigvis har to lokk til kjelen min.
Jeg trenger bare noen som kan lodde / sveise en stuss i lokket for meg.
 
Kjøpte meg rustfri hatt i julegave til meg selv, og i dag testet jeg å lede dampen ut av vinduet med et alu-rør. Jeg brukte ingen vifte.
Fikk problemer med at det "koker over" slik at det renner vørter ned rundt hatten, se bilde.
tenkte kanskje det var manglende vifte som var problemet, men selv uten røret på, altså kun hatten, koker det over, se bilde. Har dere samme problem? Jeg har normalt mengde vørter her.

En ting er at det renner kondensvann ned rundt hatten, men seig vørter er ekstra kjipt. Hvordan fester dere røret til hatten, bruker dere store slangeklemmer eller liknende, slik at det blir tettere? Jeg tredde som dere ser bare røret ned på hatten uten å klemme til med noe.
 

Vedlegg

  • image (1).jpeg
    image (1).jpeg
    1,4 MB · Sett: 1.033
  • image (2).jpeg
    image (2).jpeg
    1,3 MB · Sett: 994
  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,2 MB · Sett: 997
Tilbake
Topp