Baconøl skal brygges!

God kveld!

Tiden for eksperimentell brygging har truffet meg, og jeg falt på brygging av baconøl. Jeg har snakket med mange som har drukket det fra kommersielle bryggerier, og absolutt ingen har sagt at de nøyt ølet. Til tross for dette så skal det selvfølgelig brygges.
Jeg har fått tak i dette produktet fra USA som jeg tenker å tørrgrise med etter stormgjæring.

Er det andre her på bruket som har prøvd seg på dette før? Har enda ikke bestemt meg for øltype, men har sett for meg at en saison kan være morsomt å prøve.

Hvis andre som sagt har erfaringer om samme brygg så del gjerne tips og triks, og andre tanker og innvendinger mottas selvfølgelig med takk. Øl skal det uansett bli!
 
Enig med Finn, dropp Saison det tror jeg ikke passer
Gå heller for en Rauchbier/dunkel eller en kraftig Imperial Stout
 
Det finnes en gammel episode av Basic Brewing der de intervjuer en fyr som har "dry porked" ølet sitt. Høres helt jævlig ut for meg, men hver sin lyst :)
 
Denne oppskriften, som jeg fikk litt hjelp til fra Patrick på Bryggselv på Hasle, ga meg et øl med klart baconpreg:

Bergnet til 30 liter ferdig øl, OG 1.053, FG 1.014, ABV 5.0%, IBU 30:
4.5 kg røykmalt (BestMalz)
0.9 kg pilsnermalt
0.9 kg mørk munich
0.3 kg Caramunich
0.1 kg Carafa 3
60 gr. Hallertauer Mittelfrüh ved 60
30 gr. Hallertauer Mittelfrüh ved 10
WLP029 (Kølschgjær) ved 16 grader (eller en lagergjær, som de bruker i Bamberg.)
Meske på 67/66 grader.

Det ble veldig godt:) - og så ble det veldig infisert :(.
 
Vil du putte bacon i øl - putt bacon i øl. Vil du putte bladgull i øl - putt bladgull i øl.

Mange fine artikler om bacon flavoured beers der ute og google hjelper deg mer enn gjerne.

Lykke til
 
Var det bare bacon prat??

Serveringsforlag:
beerbacon21.jpg
 
En ting jeg har lurt på (og som jeg mot bedre vitende ikke poster i "dumme spørsmål"-tråden) og som har bittelitt med bacon å gjøre, siden bacon er salt:

Kan salt tilsettes i øl, f.eks. øl med mye restsødme for å gi en salt/søtt-balanse i smaken?
 
Tilbake
Topp