Bær i øl.

Sikkert noen som har erfaring med bær i øl her. Skal bruke ca 2kg på 25 l øl. (solbær). Men vet ikke om jeg skal ha bærene i koken eller i gjæringskaret. Er ikke ute etter en altfor dominerende bær smak. Noen som har gjort seg noen erfaringer. Råd tas gjerne i mot..
 
Putt dem i karet etter at primærgjæring er ferdig. I kok så mister du all aroma. I primærgjæring vil også mye aroma bli med CO2 ut av gjærlåsen. Du vil nok også la ølen stå på bærene noen uker. Det vanligste er nok å stikke om til et nytt kar etter primærgjæring og så tilsette bærene der. Mange fryser dem, både for å kvitte seg med noen nasties, og for å bryte ned celleveggene, sånn at du mer effektivt får trukket ut the good stuff.
 
Jeg har to vellykede fruktøl stående nå. Ene en saison type hvor jeg tilsatte jordbær, bringebær og blåbær. Den andre en blanding av hvete- og pilsner øl. På begge disse gjorde jeg det samme når jeg tilsatte bærene. Etter stormgjæringen, så kokte jeg opp bærene, avkjølte og tilsatte. Den ene ble tilsatt i gjæringskaret og den andre tok jeg over på et nytt kar for å slippe å ha med gjæren før jeg tilsatte bærene.

Resultatet på begge har blitt veldig bra.
 
Takk for supre tilbakemeldinger,da blir det bær-lager om en stund. Lest om de som bruker opp mot 8kg bær, høres litt cider ut for meg.Så kommer til å sette to gjæringskar a 25 l med 2kg solbær i det ene, det andre ? kg. Litt for egen erfarings skyld.
 
Vi har kokt bær, dvs multe, og det ga muddy beer (søk så finner du tråden). I følge ekspertene her inne frigjør koking pectiner som igjen gir tåke....

Vi testet "tørrhumling" av bær på neste batch i frossen form og oppvarmet til 70 grader (dreper (mange av) bakterier men frigjør ikke pectiner). Begge funket bra og ga liten/ingen forskjell i resultat.

Min anbefaling - ikke kok og tilsett etter stormgjæring som med tørrhumling. Omstikk ikke nødvendig. Frossen bær rett i er enklest, uvist om frysing, så oppvarming til 70 grader reduserer faren for infeksjon ytterligere. Uansett mer jobb og smaksmessig ingen gevinst så langt vi har notert
 
Siden det er snakk og bær i øl,hva tror dere om rips i øl.Tenker på noe lyst.Har noen villbusker på tonta og det er ingen her som er glad i rips som pålegg
 
Jeg har en Pale Ale stående til gjæring på fjerde dagen, regner med stormgjæringa er ferdig i disse dager. Tipper det er 27-29 liter i tanken, går det an å stikke om 1/3 av ølet ca til et nytt gjæringskar med frosne rips, for så å la det gjære ut igjen? Har lenge hatt lyst å teste noe sånt.

Håper noen har et par innspill/tips å komme med!
 
Jepp, gjør det. La ripsen tine først før du stikker om. Har lagd ripsøl et par ganger før, og synes det har vært greit. Har da kokt de opp, noe som ga masse pectiner og uklart øl som Ringsvold nevner.
 
Har laget en IPA med rips. Split batch på ca. 12,5 liter. 8 liter frosne rips rett i gjæringskar etter stormgjæring. Det skal godt gjøres å bruke for mye bær. Det endelige resultatet ble en flott krysning av IPA og surøl - med en klar ettersmak av rips. Ble laget til jul med det passende navnet "Berry Christmas".
 
Takk for innspill!

Jeg hadde i går to kilo frosne bær i et gjæringskar, overførte i dag Pale Ale til jeg hadde 12 liter i gjæringskaret. Glemte dog å se hvor mange liter to kg rips utgjorde, uten at det er så veldig viktig egentlig. Ølet var gjæret i fem dager. Men så er spørsmålet, hvor lenge må/bør det stå med bær før at det er klart for konsumering, 4-6 uker?
 
Har brygget 2 x Saisson (NØ oppskrift, med noe redusert humlemengde) som begge har blitt gode. Begge ganger ble frukt/bær varmet opp til ca 80 C en liten stund, avkjølt og tilsatt etter stormgjæring. Nr1 ble tilsatt 1,8 kg bringebær (kunne nok vært noe mer). Den blir bedre og bedre jo lenger den lagres (tappet 14.09.14 er konsumklar nå). Den andre fikk 4L epleråsaft. Friskt hint av sider, passer glimrende til indisk mat.
 
Har brygget 2 x Saisson (NØ oppskrift, med noe redusert humlemengde) som begge har blitt gode. Begge ganger ble frukt/bær varmet opp til ca 80 C en liten stund, avkjølt og tilsatt etter stormgjæring. Nr1 ble tilsatt 1,8 kg bringebær (kunne nok vært noe mer). Den blir bedre og bedre jo lenger den lagres (tappet 14.09.14 er konsumklar nå). Den andre fikk 4L epleråsaft. Friskt hint av sider, passer glimrende til indisk mat.

Hvor lenge lot du den gjære med bær i ? 10 dager eller noe etter stormgjæringen ?

Easybrew
 
Ja, noe slikt. Var litt skeptisk til bringebærvarianten pga flytende bærrester i dunken, men det har ikke budt på problemer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Faller bæra til bunns med coldcrash, eller må du bruke hevert?
Så og si alt endte på bunnen, selv uten coldcrash. Tok tid bør ølet ble klart, flere uker. Det samme virker å være tilfelle med sommerens rabarbraale. Smaker bra, men er veldig uklart.
 
Har brygget 2 x Saisson (NØ oppskrift, med noe redusert humlemengde) som begge har blitt gode. Begge ganger ble frukt/bær varmet opp til ca 80 C en liten stund, avkjølt og tilsatt etter stormgjæring. Nr1 ble tilsatt 1,8 kg bringebær (kunne nok vært noe mer). Den blir bedre og bedre jo lenger den lagres (tappet 14.09.14 er konsumklar nå). Den andre fikk 4L epleråsaft. Friskt hint av sider, passer glimrende til indisk mat.
Heihå, hvor fikk du tak på nøgnes saisonoppskrift? Tenkte jeg også skulle prøve den med rips ;-)
 
Tilbake
Topp