Bær i Stout?

kintii skrev:
Nei, men jeg går selv med tankene. Har vurdert å lage en imperial stout med solbær.
Solbær - Ikke dumt - De er ikke spesiellt sure, så det kan kanskje fungere.

Det er mye syre i de fleste bærtyper. Siden stout ofte er relativt bitre og syrlige øl skal man være litt forsiktig. Tenk gjennom hva som kan harmonere med ølet som er basis, og husk at sødmen i bærene som brukes vil forsvinne i gjæringen.

Hva med å prøve å tilsette 800gr blåbær i en 20L Russian Imperial Stout? Beregnet: OG=1.096, FG=1.013.
Gjæres med WLP028 (slurry).

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

800 g høres egentlig litt lite ut. Send en mail til Austmann og hør med dem hvor mye bær de bruker i blåbærstouten.

Ja. Mulig jeg er litt forsiktig. Dobler og tester. Den som intet våger... Osv...

Blæbær er som skapt for mørke øl. Har brukt det i en Imperial Porter en gang, 2,5 kilo bær til 50 liter, og det hadde ikke gjort noe om jeg hadde doblet mengden heller. Austman tror jeg ikke bruker bær, men en slags purrelignende sak, ikke å anbefale.
Du bør nok i hvertfall doble mengden, surt blir det neppe. Rema1000 har hatt 400 gram til 7 kroner, så all verden til kostnad blir det heller ikke.

Hmm. Kanskje bra mengde er 1kg pr 10l. Får prøve, og som du sier så koster det nesten ingenting på Rema for frosne blåbær.

Leste i "Radical brewing" at koking av blåbær skulle gi en bedre og mer markant smak i øl. Andre bær kunne lett få syltetøypreg men det gjorde vistnokk ikke blåbær.
Hva med å kjøpe økologisk blåbærsaft, tilsette denne ufortynnet i normalt eller sterkere blandingsforhold men erstatte vann med øl, og beregne sukkerverdi fra innholdsdeklarasjonen.
Økologisk saft inneholder ikke noe gjærdrepere, derfor økologisk og ikke vanlig saft.
Siden vi er hjemmebryggere så er det også sikkert fint å koke saften selv, av plukkede eller kjøpte bær. Da kan man jo justere sukkerinnholdet selv, samt sikre desinfisering av bærene.

Sist jeg brukte blåbær i øl, så hadde jeg dem rett i gjæringskaret fra fryseren, nå sist vakuumpakket jeg dem, og ga dem en behandling på 75 grader i vannbad. (Noe må man da bruke den Sous Vide-dingsen til....)

Hvis det er meg du spør, så måtte jeg i såfall sende en mail til Austmann for å spørre, men det kan du vel like gjerne gjøre selv.

Ellers er det noen aldeles så fine oppskrifter på Stout i medlemsseksjonen, som nok er minst... like fin å bruke som et utgangspunkt.

Ole Mørkved skrev:
Hvis det er meg du spør, så måtte jeg i såfall sende en mail til Austmann for å spørre, men det kan du vel like gjerne gjøre selv.

Hehe neida spør ikke deg  ;) du skal slippe å sende mail som andre kan gjøre selv.
Men om trådstarter og andre lurer på hvor mye bær de skal ha i, slik som det diskuteres på side 1. Så var det ett tips om at de kan sjekke med de. De har jo laget en etter min gane en meget vellykket blåbærstout

Tollefsen skrev:
Leste i "Radical brewing" at koking av blåbær skulle gi en bedre og mer markant smak i øl. Andre bær kunne lett få syltetøypreg men det gjorde vistnokk ikke blåbær.
Hva med å kjøpe økologisk blåbærsaft, tilsette denne ufortynnet i normalt eller sterkere blandingsforhold men erstatte vann med øl, og beregne sukkerverdi fra innholdsdeklarasjonen.
Økologisk saft inneholder ikke noe gjærdrepere, derfor økologisk og ikke vanlig saft.
Siden vi er hjemmebryggere så er det også sikkert fint å koke saften selv, av plukkede eller kjøpte bær. Da kan man jo justere sukkerinnholdet selv, samt sikre desinfisering av bærene.

Vær klar over at det amerikanerne kaller blåbær («blueberries») ikke er blåbær, men noe annet og mindreverdig. Det er ikke sikkert at skikkelige blåbær (bilberries) tåler varmebehandling like godt.

Tilbake
Topp