Bær i Stout?

Måtte prøvesmake blåbærstouten nå. Den er enda veldig fersk. Kun karbonert i 6 dager, men men.
1b200556c0eb11e3b9f30002c99b097e_8.jpg

Fyldig med en tydelig undertone av blåbær. Denne tror jeg at jeg traff med.
Kjenner helt klart at den har en del alkohol i seg. Bitterheten er også ganske klar tilstede (Som jeg liker det).
Det ble jaggu en god "bringevarmer" dette. Lite syrlighet å spore, som jeg var litt redd for (Tørt og surt).

Petter F skrev:
Vel, vel. Jeg har et par flasker stående av en ripsøl jeg brygget for ca. 3 år siden. De er uklare ennå. Mulig pektin fra rips er er verre enn blåbær...

Ja, det må de være, min blåbærporter som ble flasket i februar -13, er og har vært krystallklar en god stund nå. Så faktisk et program om mat fra Island i går kveld. Der var det litt om rips, og gele tror jeg det var. Der sa de at jo mindre modne bærene var, jo mer pektin. Kan det være noe der. Når det er sagt, så er jeg langt fra bevandret i bær, utover det å spise dem, dog ikke rips, det er ikke helt min greie!

Duckboot skrev:
Måtte prøvesmake blåbærstouten nå. Den er enda veldig fersk. Kun karbonert i 6 dager, men men.
1b200556c0eb11e3b9f30002c99b097e_8.jpg

Fyldig med en tydelig undertone av blåbær. Denne tror jeg at jeg traff med.
Kjenner helt klart at den har en del alkohol i seg. Bitterheten er også ganske klar tilstede (Som jeg liker det).
Det ble jaggu en god "bringevarmer" dette. Lite syrlighet å spore, som jeg var litt redd for (Tørt og surt).

Ok, det avgjør, jeg må teste ei flaske, selv om jeg hadde planlagt å ikke åpne ei eneste flaske før jul. Flasket for ca 2 mnd siden. Min endte på ca 10%, 5 kilo bær til ca 50 liter.

Vi brygget en saison for en uke siden og tilsatte 4 kilo blåbær rett i ferdigkjølt vørter sammen med gjær. Skjønner at dere først venter til stormgjæring + er over før tilsetting - hvorfor?

Ved forrige bærforsøk (bringebær) ble det flaskebomber an mas så vi antar at mengden sukker i bæra ligger bak (men det er jo bare en antakelse) - andre forslag? Bør man redusere eller fjerne tilsetning av sukker til karbonering helt ved gjæring på bær?

hmm.. leste alle meldingene litt sammenrasket, men at stout er bitter og syrlig var nytt for meg (jf. Gahr), i morgen pub + stout mao. , men
kommer til brygge ripseølle om en liten uke, tenker gå for brown ale, kanskje porter for å dyrke sødme, om stouten er syrlig trenger eg ikkje mer syre. Bruker 1 til 2 kilo rips er tanken. Fikk en idee her et sted om å tørrhumle ripsen, mao. ingen koking, kanskje la de velte seg litt i en morter for å få ut litt STUFF! De kommer rett fra frys forresten. Har også lyst å tilsette Balsamicoedikk (!). Prøvde en Limoncello.. var det IPa? i Londono og det var berre feita! Tanken er her at god nok dybde av sødme vil linjere ut rips-balsamicoen..
Spørsmålet er; har noen testa høy syre, med bær vs. feita sødme = porter, kanskje trippel-stil..? Fokuserer på holde bærstilen tydelig men gidder ikke Wit.. da det vel bare blir mer syresyre..??

Tilbake
Topp