bare skum

Har kjøpt meg fat og tror jeg er fornøyd, slapp i alle fall å flaske :)
Problemet er at når jeg prøver å tappe meg et glass så kommer det bare skum. Har to meter med 4mm slange fra vestbrygg og en picnic kran.
Har en regulator som ikke er ment for brygg, men prøver å sette den så lavt som mulig 2-3 psi vil jeg tippe på. Hva kan være "galt"? Noen som har noen gode nybegynner tips.

Endre

Har selv ca samme som deg, bare en annen regulator. Kjører den på ca 1bar. Har ca 1-1,5meter slange og picnic kran. Dersom jeg er forsiktig med tappingen, altså ikke gir bånn gass på krana skummer det fælt. Men om jegkjører på for fult er det ikke noe problem.

EndreS skrev:
Har kjøpt meg fat og tror jeg er fornøyd, slapp i alle fall å flaske :)
Problemet er at når jeg prøver å tappe meg et glass så kommer det bare skum. Har to meter med 4mm slange fra vestbrygg og en picnic kran.
Har en regulator som ikke er ment for brygg, men prøver å sette den så lavt som mulig 2-3 psi vil jeg tippe på. Hva kan være "galt"? Noen som har noen gode nybegynner tips.

Endre

2-3 psi er litt mye..... Ved bruk av picnic kran bør man ha lav trykk. Hvet ikke hvilken regulator du har men du kan prøve med å sitte på litt trykk. Koble fra CO2 og slippe ut litt trykk slik at du har akkurat nok til å presse vørteren ut. Husk å sett på trykket igjen når du er ferdig ellers ender du opp med dau øl

T Jacobsen skrev:
2-3 psi er litt mye..... Ved bruk av picnic kran bør man ha lav trykk. Hvet ikke hvilken regulator du har men du kan prøve med å sitte på litt trykk. Koble fra CO₂ og slippe ut litt trykk slik at du har akkurat nok til å presse vørteren ut. Husk å sett på trykket igjen når du er ferdig ellers ender du opp med dau øl

3 PSI er 0.2068427 Bar.. Så hvor lite trykk bruker du da? >:D

MortenBo: Jeg er klar over at man bør åpne kranene fult, men synes bare jeg får glasset fult av skum raskere da.
Har ført at rundt 3 psi er greit for servering, men da vil ølet bli dødt om man ikke frisker det opp innimellom.
Noe mindre blir vel vanskelig på alle regulatorer.

Nå er temperaturen på ølet kanskje noe høy. Jeg har det stående i kjeller gangen og vil tro temperaturen der er over 10 grader. Kan det ha noe å si?
Et ølleskap står på ønskelisten, men må bare få plass til det først.

Endre

Kranene er enten av eller på.  Alt det som er i mellom de to tilstandene gir bare skum.  Så for og få så lite skum som mulig bør man åpne så fort som mulig og stenge den så fort som mulig når man har fylt opp glasset.

Selv om du har lite trykk på regulatoren så vil du fremdeles få mye skum hvis det er for høyt trykk i fatet.  Så hvis ølen er for mye karbonert så vil du ha problemer frem til du får ut en del co2 i fra øllet. 

1. Forsiktig = skum
Trykk kranen skikkelig inn og slipp den heller halvveis ut for å lage skum mot slutten. Det samme gjelder forøvrig for faste tappekraner.

2. Kaldt = lite skum

3. For høyt overtrykk i fat = skum

Ser Vestbrygg har en kran som passer rett på fat, er det noen som har erfaring med en sånn?

Tappekran med reduksjonsventil for Corneliusfat 1190,-
    Tappekran for direkte montering på Corneliusfat, med ein skumdempande ventil.

Har en slik fra candirect. Regner med at det er samme system som vestbrygg selger. Jeg er godt fornøyd med regulatoren, som gjør det mulig å tappe ulikt karbonisert øl rett fra fatet.

EndreS skrev:
MortenBo: Jeg er klar over at man bør åpne kranene fult, men synes bare jeg får glasset fult av skum raskere da.
Har ført at rundt 3 psi er greit for servering, men da vil ølet bli dødt om man ikke frisker det opp innimellom.
Noe mindre blir vel vanskelig på alle regulatorer.

Nå er temperaturen på ølet kanskje noe høy. Jeg har det stående i kjeller gangen og vil tro temperaturen der er over 10 grader. Kan det ha noe å si?
Et ølleskap står på ønskelisten, men må bare få plass til det først.

Endre

10 grader lager nok liiit skum, men mest er det nok tynnt rør/slange som gjør det, jeg bruker 2 meter 2,7 mm slange, aldri problemer med det, det går ganske bra med overkarbonert også.
Å sette ned trykket under tapping er såå 1990 og fulstendig feil og du blir aldri innjustert, passe lav temperatur, passe trykk og rett slange så plages du aldri mer, sånn er det.
Få deg også et manometer som går maks til 2 bar, du skal jo for det meste ligge konstant på 1-1,25 bar eller 14-20 Si

Edit:
Røret/slangen MÅ være tynn eller lang, for tykt eller kort lager skum.
For de som bruker 4 mm. så er det 50% større enn min 2,7 mm/ 2meter og må da være noe lengre.

Torga skrev:
T Jacobsen skrev:
2-3 psi er litt mye..... Ved bruk av picnic kran bør man ha lav trykk. Hvet ikke hvilken regulator du har men du kan prøve med å sitte på litt trykk. Koble fra CO₂ og slippe ut litt trykk slik at du har akkurat nok til å presse vørteren ut. Husk å sett på trykket igjen når du er ferdig ellers ender du opp med dau øl

3 PSI er 0.2068427 Bar.. Så hvor lite trykk bruker du da? >:D
Hehe. Leste feil her. Tænk ju  ;D

Kan jo være at jeg har overkarbonert litt. Syntes ølet vat litt dødt, så jeg karbonerte litt ekstra. Hvordan styrer dere karboneringen når det skal gå litt fort for seg? Jeg la ved fatet med ca 40 psi trykk og så vugger  frem og tilbake i 12 min ca. Så litt til et par dager senere.

Da vet du nå at du bør skjekke etter 5 minutter. :)
Jeg bruker samme opplegget men det blir litt spennende og se resultatet.

Sett fatet ordentlig kaldt, så ser du nok at skummet gir seg en god del, forøvrig har Oddvar helt rett.

Lang og tynn slange er jo et råd som går igjen her. I den forbindelse har jeg et spørsmål; picnic-kranen har jo en fast diameter. Hvordan får man brukt tynnere slange? Har man noen overganger inn på koblingene?

Veldi lang og tykk fungerer også.

Det vanligste med kraner er nok å tre på en 3/8  pex rør på både picnic og kulekoblingen til fatet, så setter du på en overgang i begge ender som er 3/8-3/16 og 3/16 rør på ca 1,5-2 meter imellom dem.

En tykkere slange kan nok trees rett på men den må være lengre.

Slik er mine.(denne fyllt med bayer )jeg kan tappe med 1,5 bar uten problemer

Vedlegg

• tappeslange.jpg
    tappeslange.jpg
    1,3 MB · Sett: 506
Tilbake
Topp