bare skum

Torga skrev:
Slik er mine.(denne fyllt med bayer )jeg kan tappe med 1,5 bar uten problemer
Jeg har også en av denne typen, men den har desverre begynt å lekke i koblingen. Så jeg ville ikke ha hatt den på fatet med trykk..
 
Nå har ikke jeg de overgangene på min slange, men den er på ca 2m og 4mm.
3/16" slanger er etter mine kalkulasjoner på 4,7mm, så min konklusjonen er at det nok ikke er slangen som er problemet mitt. Da har jeg nok overkarbonert ølet.

Skal jeg tappe ut trykket fra fatet og la det stå litt for å bli kvitt litt co2?

Endre
 
Det var dette med slange og rør, slanger er oppgitt med ID og rør med OD, 12 mm.slange kan du da tre rett på et 12 mm. rør.
Jeg skriver konsekvent (prøver ihvertfall :)  )  pexrør på 3/16 som betyr at det er 4,75 utvendig diameter og innvendig etter godstykkelse, men det er ca 2,7 mm.  m.a.o. stor forskjell på det og 4 mm. slange.

Men jeg tror og du har overkarbonert litt, men det betyr ikke at du ikke kan få ut øl uten problemer, det er sikkert ikke mere karbonert enn an veteøl, så du er nok hjulpet av enda lengere slange, eller aller helst rør siden det har mindre indre diameter.

[move]Rør er oppgitt med OD[/move]
[move]Slanger er oppgitt med ID[/move]
[move]Pex og John Guest går under rør[/move]

[move]Måtte bare prøve dette med formatering[/move]
 
ahh, selvfølgelig. rør og slanger er forskjellig og pex er rør...
Ikke så lett å huske dette merker jeg.

Takk for tipsene, får prøve å få tak i noen meter til med slange eller tynnere slange/rør.
 
Jeg bruker bare å sette fatet kaldt i kjøleskapet i et døgn slik at ølet kommer ned til ca. 10 grader. Deretter kobler jeg på trykk og kjører da 12-15 psi. Denne får stå i en ukes tid til likevekt er oppnådd. Serveringstrykket er det samme. Har sjelden så dårlig tid at jeg har behov for å riste inn CO2 v. høyt trykk i x antall minutter, og hvis jeg gjør det så rister jeg heller på trykket jeg ønsker å oppnå ved likevekt (12-15 psi). Da er jeg sikker på at ikke ølet blir overkarbonert, og jeg bruker ikke opp unødig gass (ikke at det er så himla dyrt da).

Ellers kan denne karboneringsoversikten være fin for de som ikke har den:

http://www.kegerators.com/carbonation-table.php

- Magnus
 
Bernts skrev:
Torga skrev:
Slik er mine.(denne fyllt med bayer )jeg kan tappe med 1,5 bar uten problemer
Jeg har også en av denne typen, men den har dessverre begynt å lekke i koblingen. Så jeg ville ikke ha hatt den på fatet med trykk..

Der skjedde det med meg også :eek: Minst 10 liter Bayer er på kjellergulvet :bank2: :bank2: :bank2:.
 
ofte og ofte. Tror mine må være snart 5 år gamle. men tror jeg skal slutt å la de stå med sterkrens i over natten :idea:
 
magbru skrev:
Jeg bruker bare å sette fatet kaldt i kjøleskapet i et døgn slik at ølet kommer ned til ca. 10 grader. Deretter kobler jeg på trykk og kjører da 12-15 psi. Denne får stå i en ukes tid til likevekt er oppnådd. Serveringstrykket er det samme. Har sjelden så dårlig tid at jeg har behov for å riste inn CO₂ v. høyt trykk i x antall minutter, og hvis jeg gjør det så rister jeg heller på trykket jeg ønsker å oppnå ved likevekt (12-15 psi). Da er jeg sikker på at ikke ølet blir overkarbonert, og jeg bruker ikke opp unødig gass (ikke at det er så himla dyrt da).

Ellers kan denne karboneringsoversikten være fin for de som ikke har den:

http://www.kegerators.com/carbonation-table.php

- Magnus
Står gasskranen på eller av i løpet av denne uken? Altså setter på ønsket trykk, så hva, åpen eller stengt kran?
Jeg prøver fremdeles å finne ut hva jeg gjør feil ved kunstig karbonering. Vil det si at du setter på ønsket trykk på fatet, tar av gassen og setter det kaldt, eller står gassen på med innstilt trykk hele tiden?
 
1. Du må ha rett temperatur
2. Du må ha rett trykk, hele tiden, det kan du ved å ikke stenge kranen på Co2 tanken eller åpne den ofte, fx. morgen, middag og kveld.
3. Du må ha tid, tiden avhenger av flaten ølet utsettes for Co2 på, risting øker flaten ekstremt som korter ned tiden ekstremt.

Mere er det ikke, kullsyre blir det etter en tid, selvfølgelig må fatet være tett. Fylligsgrad er uten interesse.
 
Per-Arne skrev:
Står gasskranen på eller av i løpet av denne uken? Altså setter på ønsket trykk, så hva, åpen eller stengt kran?
Jeg prøver fremdeles å finne ut hva jeg gjør feil ved kunstig karbonering. Vil det si at du setter på ønsket trykk på fatet, tar av gassen og setter det kaldt, eller står gassen på med innstilt trykk hele tiden?

Som Oddvar sier:
Oddvar Demmo skrev:
2. Du må ha rett trykk, hele tiden, det kan du ved å ikke stenge kranen på CO₂ tanken eller åpne den ofte, fx. morgen, middag og kveld.
 
EndreS skrev:
Kan jo være at jeg har overkarbonert litt. Syntes ølet vat litt dødt, så jeg karbonerte litt ekstra. Hvordan styrer dere karboneringen når det skal gå litt fort for seg? Jeg la ved fatet med ca 40 psi trykk og så vugger  frem og tilbake i 12 min ca. Så litt til et par dager senere.
Min erfaring er at du aldri skal riste inn kullsyra i fatet. Jeg setter fatet på ca 1.1 bar og lar det stå i ro i kjleskapet en ukes tid.
Da får du ikke lenger skumproblemer, garantert.
 
proger skrev:
EndreS skrev:
Kan jo være at jeg har overkarbonert litt. Syntes ølet vat litt dødt, så jeg karbonerte litt ekstra. Hvordan styrer dere karboneringen når det skal gå litt fort for seg? Jeg la ved fatet med ca 40 psi trykk og så vugger  frem og tilbake i 12 min ca. Så litt til et par dager senere.
Min erfaring er at du aldri skal riste inn kullsyra i fatet. Jeg setter fatet på ca 1.1 bar og lar det stå i ro i kjleskapet en ukes tid.
Da får du ikke lenger skumproblemer, garantert.

Har i alle år rista inn kullsyre når jeg har hatt det travelt. det er ikke mer anderledes en å riste en boks øl. Sett den kjølig en time eller 2 før du åpner den
 
Tilbake
Topp