Barley wine

Putre

Norbrygg-medlem
Kjøpt et maltsett fra ølbrygging.no, som skal tilsettes 500 gram sukker i koken. Noen som har en mening om jeg skal bruke vanlig hvitt sukker som oppskriften sier, eller om jeg vil kunne få et bedre resultat med en annen type sukker?

Du vil iallfall få et annet resultat med andre typer sukker. Hva som er best vil komme an på smak og behag, og på oppskriften forøvrig. Mørt sukker vil iallfall gi mer smak.

Putre skrev:
Kjøpt et maltsett fra ølbrygging.no, som skal tilsettes 500 gram sukker i koken. Noen som har en mening om jeg skal bruke vanlig hvitt sukker som oppskriften sier, eller om jeg vil kunne få et bedre resultat med en annen type sukker?
Gjengs oppfatning er vel at det er bedre å droppe sukkeret, og heller tilsette tilsvarende mengde maltekstrakt, for et langt bedre resultat. Sukkeret gir bare alkohol, og tilføyer ikke noe annet til ølet - og du ender opp med tynt, alkoholsmakende øl.

Jeg har dog ikke prøvd selv. :)

Sølve skrev:
Putre skrev:
Gjengs oppfatning er vel at det er bedre å droppe sukkeret, og heller tilsette tilsvarende mengde maltekstrakt, for et langt bedre resultat. Sukkeret gir bare alkohol, og tilføyer ikke noe annet til ølet - og du ender opp med tynt, alkoholsmakende øl.

Små mengder sukker kan faktisk brukes med fordel i noen øltyper, bla. barleywine, for å trekke ned FG noen poeng :)

Bjarte H skrev:
Sølve skrev:
Putre skrev:

Små mengder sukker kan faktisk brukes med fordel i noen øltyper, bla. barleywine, for å trekke ned FG noen poeng :)

Enig i dette men sukkerstoffer kan gjøre mer enn bare å øke utgjæringen. Det kan minke maltsødme og øke drikkbarheten selv med høy alkoholprosent(engelsk digestability). Mørke sukkerarter gir ikke bare bedre utgjæring de gir også mye smak. Smak av rum, rosiner, kandis osv. Candy sirup i belgisk dobbel og quadruppel skal gjøre dette (det spørs på sirupen da). Cassonade gir mye smak faktisk gir vanlig brunt sukker også dette. I noen ølsorter er sukker eller sirup nettopp typeriktig og ikke maltekstrakt.

mvh

Bårdd

Hvis instruksjonene på ølsettet ikke sier noe annet enn "sukker" så antar jeg at det er vanlig sukker de sikter etter.
I de aller fleste tilfeller står det spesifisert hvorvidt det er brunt, candis etc.
Er du usikker så er det jo bare å sende en mail til olbrygging.no og poste svaret her etterpå, til hjelp for usikre sjeler i framtiden.

anrande skrev:
Hvis instruksjonene på ølsettet ikke sier noe annet enn "sukker" så antar jeg at det er vanlig sukker de sikter etter.
I de aller fleste tilfeller står det spesifisert hvorvidt det er brunt, candis etc.
Er du usikker så er det jo bare å sende en mail til olbrygging.no og poste svaret her etterpå, til hjelp for usikre sjeler i framtiden.
Neida,  instruksjonene er greie de.  Står hvitt sukker.
Men var bare ute etter innspill om det var mulig å gjøre denne enda bedre med annet type sukker.

Tilbake
Topp