Barleywine med Speidel 20L

lmb

 
Er det noen som har erfaring med å brygge barleywine med Speidel 20L? Hvordan går jeg frem?

Tenkte jeg skulle brygge en batch til jul neste år  :)

/Lars
 
Du må vel dobbelmeske eller peise på med spraymalt. Litt sukker skader heller ikke. Noe mørkt og deilig noe.
 
Kjør dobbelmesk! Mesk først 5 kg på vanlig måte og skyll, tøm maltrøret og mesk med nye 5 kg. Litt vanskelig å forutsi utbytte, men blir bra resultat selv om det tar litt ekstra tid. Du kan eventuelt bruke DME, men det har sin sjarm med dobbelmesking :)
 
Petter F skrev:
Kjør dobbelmesk! Mesk først 5 kg på vanlig måte og skyll, tøm maltrøret og mesk med nye 5 kg. Litt vanskelig å forutsi utbytte, men blir bra resultat selv om det tar litt ekstra tid. Du kan eventuelt bruke DME, men det har sin sjarm med dobbelmesking :)

Flott! Takk for svar. Kjører du 1 steg mesk for begge rundene?
 
Det er det letteste iallfall. Det er bare å bruke flere steg også, så lenge man får til ok utbytte. 
 
Petter F skrev:
Kjør dobbelmesk! Mesk først 5 kg på vanlig måte og skyll, tøm maltrøret og mesk med nye 5 kg. Litt vanskelig å forutsi utbytte, men blir bra resultat selv om det tar litt ekstra tid. Du kan eventuelt bruke DME, men det har sin sjarm med dobbelmesking :)

Jeg har også en barley wine på programmet (forhåpentligvis om ikke så lenge)

Har tenkt litt på hvordan oppnå maks utbytte.

Et annet dobbeltmesk alternativ kan være å stegmeske først med 5 kg malt, skyll, tøm speidelen (siling her vil hindre en del trub) og tilsett nytt vann, stegmesk igjen med 5 kg malt, for så å helle tidligere vørter oppi før koking. Et problem kan være mye innkoking..... avhengig av vannmengde som brukes til mesking. Tiden er ikke så viktig så lenge en koser seg  :)

Hva som gir best utbytte finner en vel bare ut med å prøve. To batcher med Barley Wine blir vel heller ikke så mye feil  :)
 
Odland skrev:
Ikke feil. Ikke feil. Bare ikke gå banans med mengden.

Er klar for å henge meg på denne eksklusive bølgen. 250 gram Muscovado i en jule øl, ja.... men hva er å IKKE gå bananas på Barleywine? Anny Clue or ideas?

Og OM man droppe dobbeltmesk, hvilken Spraymalt tror dere blir best?
 
SH skrev:
Odland skrev:
Ikke feil. Ikke feil. Bare ikke gå banans med mengden.

Er klar for å henge meg på denne eksklusive bølgen. 250 gram Muscovado i en jule øl, ja.... men hva er å IKKE gå bananas på Barleywine? Anny Clue or ideas?

Og OM man droppe dobbeltmesk, hvilken Spraymalt tror dere blir best?
Jeg hadde nylig 400g Muscovado i en Barleywine. Den nærmer seg slutten på gjæringa nå, og jeg er spent på om jeg har gått i bananene eller om det ble noenlunde riktig.
 
SH skrev:
Odland skrev:
Ikke feil. Ikke feil. Bare ikke gå banans med mengden.

Er klar for å henge meg på denne eksklusive bølgen. 250 gram Muscovado i en jule øl, ja.... men hva er å IKKE gå bananas på Barleywine? Anny Clue or ideas?

Og OM man droppe dobbeltmesk, hvilken Spraymalt tror dere blir best?

Bruk den ekstra lyse, den gir best utgjæring
 
Heisann. Anny news? Får ikke dette helt ut av hodet.. Røper du din oppskrift, JørnP?
 
Skal vi se.... Denne er i høy grad rappet av Bernts her på forumet og hans Sterk rød moi pils. Har bare lagt til muscovado og endret litt på humleskjema. Here goes:

Spetakkel barleywine
OG 1.100
FG 1.018

Masse IBU
Ca 21 liter etter kok
28 liter før kok

9 kg pilsner
0,7 kg special B
0,3 kg aromatic
0,4 kg muscovado kokes siste 15 min

120 min kok

4 g hver av amarillo,chinook og simcoe ved 60,55,50,45,40,35,20,15 og 5 minutter

wlp001
O2 etter avkjøling 1 l/m og det samme etter omtrent 12 timer

Smakte på den nylig, og den skal lagres en stund, ja.
 
Imponerende OG i 20Litern.
Hmm..Vi snakker dobbelmesk i lillebling nå?

sant skal sies att jeg ikke er super dreven da jeg ikke har mere en 15 brygg bak meg, men ble den snappy på humla?

Har fått en favoritt nå, Kinn Vestkyst klone. Og selvfølgelig så måtte jeg prøve den i "black" variant også. Sydde sammen en svarting og humla den på samme måte. Digger den humleprofilen. Ser for meg å dobbelmeske den, beholde humleskjemaet + adding av mørke mystiske saker.(BTW, "svartkysten" er ennå ikke smakt da den flaskes om 4 dager)
Tenker selvfølgelig på enkelt mesk og spraye den opp også med Munton dark.

Jeg ser for meg 1 år lagring og heller kline til noen ganger i året.

Tråla litt rundt og ser noen kjører med champagne gjær i tillegg. Jeg vurderer å trikse med ei fersk kake  WLP 007.(eksempel da denne stadig går i dass, og heller kan leve en liten stund til)

Inspill er meget interesannt. kanskje vi får igang en real speidel barley clan.  :fyflate:
 
  • Like
Reaksjoner: FRG
SH skrev:
Imponerende OG i 20Litern.
Hmm..Vi snakker dobbelmesk i lillebling nå?

sant skal sies att jeg ikke er super dreven da jeg ikke har mere en 15 brygg bak meg, men ble den snappy på humla?

Har fått en favoritt nå, Kinn Vestkyst klone. Og selvfølgelig så måtte jeg prøve den i "black" variant også. Sydde sammen en svarting og humla den på samme måte. Digger den humleprofilen. Ser for meg å dobbelmeske den, beholde humleskjemaet + adding av mørke mystiske saker.(BTW, "svartkysten" er ennå ikke smakt da den flaskes om 4 dager)
Tenker selvfølgelig på enkelt mesk og spraye den opp også med Munton dark.

Jeg ser for meg 1 år lagring og heller kline til noen ganger i året.

Tråla litt rundt og ser noen kjører med champagne gjær i tillegg. Jeg vurderer å trikse med ei fersk kake  WLP 007.(eksempel da denne stadig går i dass, og heller kan leve en liten stund til)

Inspill er meget interesannt. kanskje vi får igang en real speidel barley clan.  :fyflate:
Ah... Må legge til at mitt opprinnelige innlegg her mest var basert på erfaringer med mengde Muscovado, og ikke så mye på mad Speidel-skills eller for den saks skyld eierskap av Speidel. Jeg brygger på mer konvensjonelt hjemmebryggerutstyr, herunder en mesketank på 40 liter. Da går det greit å få en OG i dette området uten mye fiksfakseri. Måtte klargjøre det, syntes jeg.
 
Det er ikke noe hokus pokus å dobbelmeske i våre små bryggerimaskiner.
Jeg kan ikke tro forskjellen er særlig stor enten det er snakk om speidel 20, BB30, Brattberg kompakt eller andre.
Det å brygge to batcher fortløpende etterhverandre, dersom du har en ekstra kokekjel, er også en smart sak dersom du tror du må har for smått utstyr. Koster bare 30% ekstra tid.
Kanskje det er verdt en egen tråd å diskutere dette videre på tvers av de forskjellige utstyrstypene?
 
Barleywine'n jeg brygget i 2014 begynner å nærme seg slutten. Jeg antar jeg er tom før jul så da tenkte jeg å prøve igjen. Jeg har hatt hell med Briess LME (disse 1,5kg pakkene) og speidelen. I tillegg mesker jeg først basemaltet og under mashout så tilsetter jeg spesialmaltet. Da har basemaltet krympet i volum og det er plass i røret til en kilo ekstra malt. Slik får jeg rimelig bra utbytte (>75%) uten for mye dilldall. Jeg antar at spesialmaltet uansett ikke skal konverteres (?).

Jeg liker S04 rimelig godt. Den er jo en esterbombe og det synes jeg gjør seg i en barleywine. Ideen er å bruke US05 (evt. flytende gjær hvis jeg har noe liggende) for å avslutte gjæringen hvis S04 stenger kjosken tidlig.

Boil Size: 26.83 l
Post Boil Volume: 20.83 l
Batch Size (fermenter): 19.00 l
Bottling Volume: 18.00 l
Estimated OG: 1.105 SG
Estimated Color: 48.8 EBC
Estimated IBU: 97.3 IBUs
Brewhouse Efficiency: 70.00 %
Est Mash Efficiency: 73.7 %
Boil Time: 90 Minutes

Amt Name Type # %/IBU
6.00 kg Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC) Grain 1 70.6 %
0.50 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (118.2 EBC) Grain 2 5.9 %
0.50 kg Special B Malt (354.6 EBC) Grain 3 5.9 %
1.50 kg LME Golden Light (Briess) (7.9 EBC) Extract 4 17.6 %
50.00 g Apollo [18.50 %] - Boil 90.0 min Hop 5 90.9 IBUs
3.0 pkg SafAle English Ale (DCL/Fermentis #S-04) Yeast 6 -
1.0 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) Yeast 7 -

 
Barleywine'n jeg brygget i 2014 begynner å nærme seg slutten. Jeg antar jeg er tom før jul så da tenkte jeg å prøve igjen. Jeg har hatt hell med Briess LME (disse 1,5kg pakkene) og speidelen. I tillegg mesker jeg først basemaltet og under mashout så tilsetter jeg spesialmaltet. Da har basemaltet krympet i volum og det er plass i røret til en kilo ekstra malt. Slik får jeg rimelig bra utbytte (>75%) uten for mye dilldall. Jeg antar at spesialmaltet uansett ikke skal konverteres (?).

Jeg liker S04 rimelig godt. Den er jo en esterbombe og det synes jeg gjør seg i en barleywine. Ideen er å bruke US05 (evt. flytende gjær hvis jeg har noe liggende) for å avslutte gjæringen hvis S04 stenger kjosken tidlig.

Boil Size: 26.83 l
Post Boil Volume: 20.83 l
Batch Size (fermenter): 19.00 l
Bottling Volume: 18.00 l
Estimated OG: 1.105 SG
Estimated Color: 48.8 EBC
Estimated IBU: 97.3 IBUs
Brewhouse Efficiency: 70.00 %
Est Mash Efficiency: 73.7 %
Boil Time: 90 Minutes

Amt Name Type # %/IBU
6.00 kg Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC) Grain 1 70.6 %
0.50 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (118.2 EBC) Grain 2 5.9 %
0.50 kg Special B Malt (354.6 EBC) Grain 3 5.9 %
1.50 kg LME Golden Light (Briess) (7.9 EBC) Extract 4 17.6 %
50.00 g Apollo [18.50 %] - Boil 90.0 min Hop 5 90.9 IBUs
3.0 pkg SafAle English Ale (DCL/Fermentis #S-04) Yeast 6 -
1.0 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) Yeast 7 -
Smart fremgangsmåte. Kjører du på med 6 kg basemalt med en gang uten problemer? Med såpass mye spesialmalt regner jeg med du mesker relativt lavt? Og har du en litt lengre mashout enn de typiske fem minuttene for å trekke spesialmalten?

Jeg brygget engelsk barley wine på lørdag. Reposter oppskrifta som jeg postet i "Hva skal du brygge i dag"-tråden. Den er basert på oppskrift fra Brewing Classic Styles. Tenker å brygge barley wine som en årlig begivenhet på nyåret. Muligens noen justeringer neste år. Vil i alle fall bruke en britisk gjær, trolig WLP007 (måtte bruke opp noen gamle pakker US-05)

Jeg delte malten i to og dobbeltmesket på Speidel 20l. 66 grader med mashout etter andre mesking. Fikk en meske-effektivitet på lave 67%. Etter bunnfelling over natta fikk jeg ut en ekstra liter vørter som jeg kokte ned og tilsatte 200 gram spraymalt for å nå OG.

Boil Size: 31,09 l
Post Boil Volume: 26,04 l
Batch Size (fermenter): 25,00 l
Estimated OG: 1,100 SG
Estimated Color: 30,6 EBC
Estimated IBU: 64,1 IBUs
Est Mash Efficiency: 72,0 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
10500 g Warminster Maris Otter Pale (5,1 EBC) Grain 1 94,6 %
300 g Castle Malting Special B (300,0 EBC) Grain 2 2,7 %
300 g Weyermann Caramunich 2 (120,0 EBC) Grain 3 2,7 %
70,0 g Magnum [11,30 %] - Boil 60,0 min Hop 4 59,3 IBUs
20,0 g Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 20,0 Hop 5 4,5 IBUs
0,50 Items Whirlfloc Tablet (Boil 15,0 mins) Fining 6 -
0,50 tsp Yeast Nutrient (Boil 15,0 mins) Other 7 -
20,0 g Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 1,0 Hop 8 0,3 IBUs
3,0 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) Yeast 9 -
12,00 Items Brewer's Clarex (Primary 0,0 mins) Fining 10 -
 
Ja. 20-30 min på 78 grader blir det minst og det blir vel en eviglang mesk på 64 grader eller så.

Jeg har vel ofte brukt 6 kilo fra start. Jeg får se om jeg kutter litt på spesialmaltet. Jeg så det var litt mye men jeg liker rundt tall i oppskriftene mine. :)
 
Justerte ned spesialmaltet til tilsammen 600g - 300g Special B og 300g Crystal. Det litt voldsomt med en hel kilo. Takk for innspill.
 
Tilbake
Topp