barnål

Aldri prøv det i øl, men bruker det for tiden i mat på jobb ;D
Vi bruker bare å helde varmt vann (ca.80C) over de, kjøre i en blender og presse ut jusen.
Dette gir en veldig frisk å god smak.
Men vi har funnet ut att ved kok/høy varme mister den fort mye av den gode smaken og aromaen, å det trekker ut noe mer taniner/bitterstoffer.

Skulle jeg tilsatt dette i øl ville jeg prøvd å presse ut slik jus først, for så å tilsette dette ved slutt av kok, eller gjort en liten test med å tilsette litt slik jus etter hovedgjæring.
 
Det var også en artikkel om Geoff Larsson, Brewmaster Alaskan Brewing Company i BeerAdvocate. I bryggeriets "Winter Ale"hadde han brukt nye skudd fra gran. Inspirert av oppskrift etter oppdager Captain James Cook. Så det er blitt brukt, men prøv å "Google".

janh
 
På Frihavnsdagene i kristiansand tidligere i år brygget Kjetil fra Nøgne Ø og jeg en øl der det ble brukt friske granskudd. Dette var ikke noe nytt for Nøgne Ø, som også brukte granskudd i sin Ut på Tur.

Den vi laget på Frihavnsdagene hadde vi granskudd i kokekjelen, men hvordan det ble gjort med Ut på Tur er jeg ikke sikker på.
 
Granskudd kan brukes i sin helhett å gir en friskere og syrligere smak, men har ikke likemye "juletre" smak som barnåler.
Beggedeler kan nokk gi ett bra resultat, men med noe forskjellig preg.
 
takk, det høres lovende ut. Jeg tenkte å bruke barnål for å lage et 'jaktøl' ; inspirert på jaktsesongen som starter snart. driver ikke med jakt selv, aldri gjort det men her i fjelle på Lesja er det en stor ting.
 
Tilbake
Topp