Barteølfestival 2018 - earlybird

Einar Michelsen

Norbrygg-medlem
Tradisjon tro blir det også i 2018 arrangert en festival for øl brygget med gjær fra E C Dahls. Festivalen blir en gang i slutten av juni 2018 - i Oppegård.

«Generalen» har allerede pilsneren klar,
d0b29b6f523aea900e3d71cb174f4cf3.jpg

og en røykøl gjærer «as we speak».

Du kan lese om fjorårets festival her: https://forum.norbrygg.no/threads/barteol-festivalen-2017.37349/

Har du ikke gjæren sa du? Ta kontakt med en av fjorårets deltakere:

@Einar Michelsen
@Finn Berger
@msevland
@Oberstbräu
@Jørgen O
@Staro

PS! Trøndere kan også delta, men kun ved personlig oppmøte.
 
Tradisjon tro blir det også i 2018 arrangert en festival for øl brygget med gjær fra E C Dahls. Festivalen blir en gang i slutten av juni 2018 - i Oppegård.

«Generalen» har allerede pilsneren klar,
d0b29b6f523aea900e3d71cb174f4cf3.jpg

og en røykøl gjærer «as we speak».

Du kan lese om fjorårets festival her: https://forum.norbrygg.no/threads/barteol-festivalen-2017.37349/

Har du ikke gjæren sa du? Ta kontakt med en av fjorårets deltakere:

@Einar Michelsen
@Finn Berger
@msevland
@Oberstbräu
@Jørgen O
@Staro

PS! Trøndere kan også delta, men kun ved personlig oppmøte.

Hey, flott! Da får jeg holde gjæren i live:). Har en god dl slurry i kjøleskapet - og temmelig mange liter øl: pils, vienna, festbier og "altbier". Nå er jeg over på 34/70 - som nok gir et reinere øl. Men barteølet har sin egen sjarm, det. Det som er blitt best, er nok kellerbier.
 
Jeg stiller ihvertfall med fjorårets brygg(steamed mustache). I fjor tappet jeg jo ølet på fat dagen før treffet og growlet det samme dag. Nå har den fått et halvt år på seg og den smaker mye bedre. jeg hadde rett og slett ikke tid til å høste gjæren i fjor, så jeg har ikke gjæren liggende. Så hvis jeg får tak i mer av gjæren blir det to steambeers i 2018.
 
Jeg stiller ihvertfall med fjorårets brygg(steamed mustache). I fjor tappet jeg jo ølet på fat dagen før treffet og growlet det samme dag. Nå har den fått et halvt år på seg og den smaker mye bedre. jeg hadde rett og slett ikke tid til å høste gjæren i fjor, så jeg har ikke gjæren liggende. Så hvis jeg får tak i mer av gjæren blir det to steambeers i 2018.

Jeg fikk jo gjær av deg i år - så kan jo du få av meg til neste år. Bare si fra når du vil ha den:).
 
Etter at den har ligget i dvale siden midten av september, er det på tide å sjekke om det er liv i Dahls-gjæren. Lurer på om jeg skal stille med en Helles neste år.

20171226_220820.jpg
 
Sist redigert:
Alt blir litt banan med den gjæren. Så du har nok rett i at den kan få litt vel fritt spillerom i en så subtil ølstil.
 
Ser for meg at det for det meste er "norsk pils" man får ut av norsk pilsner-gjær. Således synes jeg det er rart at det står i typedefinisjonene at norsk pils ikke skal innehole fruktighet, jeg synes alle gjør det.
 
Jeg hadde med meg pils og festbier på bartegjær i familielag nå, og det gikk ned. Jeg prøvde å forklare folk at det egentlig ikke var særlig godt, men vant ikke gehør:confused:. Så helt udrikkelig ble det visst ikke. (Men jeg drikker ikke så gjerne de der sjøl. Det var bare litt tynt med øl nå.)

Jeg har satt kellerbier, vienna, altbier og altså pils og festbier på denne gjæren nå, og kellerbieren og altbieren har vært de beste, med kellerbieren nokså klart på topp. For meg ser det ut til at det klassiske dahlspilspreget slår kraftig gjennom på lysere øl - og det er ærlig talt ikke noe videre godt.

Men @Jørgen O har brygget en veldig god pils på den, så jeg skal være forsiktig med å dømme eventuelle forsøk nord og ned på forhånd.
 
Jeg har også brygget samme oppskrift med WLP830 istedenfor, og det ble et bedre øl. Dahls-gjæren er nok ikke like egnet til "cleane" øl, men de karakteristiske esterne vil drukne for eksempel i en lager med amerikanske humler, så kanskje jeg må prøve meg på det igjen.

Gjæren er ellers livskraftig og fin å jobbe med. Den jeg hadde hatt stående i kjøleskapet i 3,5 måneder våknet momentant og var i full vigør kort tid etter da jeg satte en starter for å holde den i live.
 
Bartegjæren skal visstnok tåle litt høyere temperaturer bra, men det er jeg faktisk skeptisk til. Mine forsøk gikk i alle fall ikke bra. Lurer på om det ikke tvert i mot er lurt å holde seg lavt med den.
 
Noen som kunne sendt meg et rør? Så kan jeg iallefall kanskje bidra med tilstedeværelse av øl, dog ikke person på festivalen, hvis det er innafor.
 
Noen som kunne sendt meg et rør? Så kan jeg iallefall kanskje bidra med tilstedeværelse av øl, dog ikke person på festivalen, hvis det er innafor.

Jeg har en slant slurry fra 24/10 som jeg må dyrke opp igjen fra. Så hvis du ikke har det veldig travelt, kan du få et rør:).
 
Jeg har også behov for en ny klunk med gjær snart selv... hva sier du Jørgen skal vi bytte en klunk gjær mot at jeg ferdigstiller papirarbeidet? ;)

Du skal selvfølgelig få med litt juleøl.
 
Tilbake
Topp