Vil gjerne dele våres erfaringer ved første brygg i bb60.
Vi brygget 50L Belgisk wit og brukte bag i kjelen.
Første spørsmålet dukket opp allerede under kværning av malt. En god del av kornet så vi at ikke var knust, men ble enige om at det skulle være sånn.
29 liter med vann ble så varmet opp til 74c før kornet blir tilsatt bagen.
Under meskeprosessen opplevde vi som de aller fleste nybegynnere, at temperaturen var litt ujevn i mesken. Vi justerte temperaturen underveis ved å tilføre 6liter vann og samtidig få litt mer veske i kjelen.
Vi startet manuell sirkulering siste 30 min. Opplevde da en mer jevn temperatur (ca 65c)
Fyller så et 30L gjæringskar med 30L 78c vann. Starter skylling av malt og her opplever vi at temperatur på skyllevann faller raskt til 72c...
Fjærner så bagen og måler SG til 1,036. Denne skal være ca 1,046 etter oppskrift......
Koker så opp vørter. Opplever her at vi ikke får "fosskoking" men en ganske forsiktig kok.
Måler SG (OG?) etter kok i 90min til 1,043 skulle vel være 1,050....
Totalt volum i gjæringskar blir ca 55Liter.
Noen av spørsmålene vi sitter igjen med blir da:
-Skal absolutt alle korn bli malt under kværneprosessen?
-Har vi brukt for mye skyllevann?
-Skyllevannet på 72c er jo ikke varmt nok. Hvilke konsekvenser får dette?
-Burde vi vurdere å brygge uten Bag neste gang?
Setter stor pris på tilbakemeldinger!
Legger ved bryggeloggen
Vi brygget 50L Belgisk wit og brukte bag i kjelen.
Første spørsmålet dukket opp allerede under kværning av malt. En god del av kornet så vi at ikke var knust, men ble enige om at det skulle være sånn.
29 liter med vann ble så varmet opp til 74c før kornet blir tilsatt bagen.
Under meskeprosessen opplevde vi som de aller fleste nybegynnere, at temperaturen var litt ujevn i mesken. Vi justerte temperaturen underveis ved å tilføre 6liter vann og samtidig få litt mer veske i kjelen.
Vi startet manuell sirkulering siste 30 min. Opplevde da en mer jevn temperatur (ca 65c)
Fyller så et 30L gjæringskar med 30L 78c vann. Starter skylling av malt og her opplever vi at temperatur på skyllevann faller raskt til 72c...
Fjærner så bagen og måler SG til 1,036. Denne skal være ca 1,046 etter oppskrift......
Koker så opp vørter. Opplever her at vi ikke får "fosskoking" men en ganske forsiktig kok.
Måler SG (OG?) etter kok i 90min til 1,043 skulle vel være 1,050....
Totalt volum i gjæringskar blir ca 55Liter.
Noen av spørsmålene vi sitter igjen med blir da:
-Skal absolutt alle korn bli malt under kværneprosessen?
-Har vi brukt for mye skyllevann?
-Skyllevannet på 72c er jo ikke varmt nok. Hvilke konsekvenser får dette?
-Burde vi vurdere å brygge uten Bag neste gang?
Setter stor pris på tilbakemeldinger!
Legger ved bryggeloggen