Bavarian Wheat gjær til en "pale ale"

Har planer om å lage en pale ale, har bavarian wheat gjær hjemme fra før og lurte litt på om jeg skulle prøve å bruke denne.

Noen som har gjort noe tilsvarende som kan si noe om hvilke erfaringer dere har gjort dere ift. dette? Kan det bli en fruktig og morsom ale eller blir det bare full kræsj?
 
Har bare prøvd denne gjæra i 1 stk hvetebrygg.

I et hveteøl må du også bruke hvetemalt. Det er ganske vanlig med ca 55 % hvete og 45 % pale. Sjekk div. oppskrifter her: http://norbrygg.no/forum/index.php/board,22.0.html
I en hveteøl skal det ikke så mye humle til. Det bruker å være under 20 IBU, og med lite smaks- og aromahumle. Dette fordi det er gjæren som setter mye av smaken og aromaen.

I Brew Your Own sitt stout-nummer i vinter var det anbefalt å gjøre dette enkelt - og det blir det om du kjører på som nemnt. Der var det også sagt at du bør gjære relativt kjølig, ca 17 grader, for å få en renere hveteøl. Om du gjærer høyere, f.eks. på 20 grader, vil du få et hveteøl med mer smak og aroma av banan.

Lykke til!
 
Takk for svar

Ja helt enig i att for en ekte hveteøl må man i hvert fall ha sånn ca 50% hvetemalt ja, men hva jag lurer på er hvordan det kan bli om man bruker en hveteøl gjær til en ellers pale ale oppskrift. Eller er det sånn att hveteøl gjæren trenger hvetemalt for att gjøre jobbe sin sikkelig??
 
Jeg har smakt en pale ale brygget på hveteølgjær. Poenget mitt var bare hvetegjæren er såpass karakteristisk at den utgjør MYE av smaken.
Eksperimenter og bli klokere! Det er jo privilegiet vi har som hjemmebryggere :skitbra:
 
Tilbake
Topp