Bazzoka går tett under whirpool. Brukere dere dedikert whirpool hull?

Miguel

Norbrygg-medlem
Bazookaen min går tett når jeg skal kjøle ned vørteren, jeg har montert ei pumpe på krana som jeg bruker i kjelen.

Hvordan løser dere dette? Har dere en annen kran som sitter litt lengre opp og bruker den til whirpooling?

SvErD skrev:
Trenger du bazooka når du wirlpooler da? Ville droppet den eg

Lage et eget hull til pumpa da? Er det det folk gjør?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Eg vil tru at dei fleste som Whirlpooler med pumpe har kobla innløpet på pumpa til kranen i kjelen.   

Når det gjeld andre enden - er det fleire metodar.    Frå pumpa kan man laga eit eige hol i kjelen og så ha eit bend av eit eller anna slag på innsida som er montert slik at det vil føra til whirlpool i kjelen når pumpa går.  Ein annan metode er å bruka eit rør med bøy på i enden som går ned i kjelen og dette  stikk ned frå toppen av kjelen - så slepp dei laga hol i kjelen.  Nokon festar røret til kjølar (dyppkjølar/kjølespiral) og nokon festar det til kjelekanten. 

Whirlpooling hjelper på 2 ting:  Den gjer kjøling med dyppkjølar mykje meir effektiv i høve til om du ikkje har rørsle i vørter under kjøling.  I tillegg vil whirlpooling kunne føra til at bunnfallet du får vil samla seg meir mot midten av kjelen. 

Svein Erik skrev:
Bare dropp bazookaen, du kan evt heller bruke et dørslag/sil ved overføringen til gjæringskaret!
Jeg måtte droppe bazookaen min da whirlpooling kom i gang :)
Siler ikke i hele tatt lengere. Minimalt blir med over, og etter en tid i konen, tappes det likevell av :)

Jeg hadde også problem med at bazzokan kunne gå tett en gang i blandt når jeg brukte pumpa. Satte derfor et 90 grader rørbend mellom bazzokaen og gjennomføringen inne i kjelen. Ved at Bazzokaen nå legger seg langs med innsiden av kjeleveggen unngår den å ligge inn mot gugga i midten av kjelen. Rørbendet sitter for øvrig løst innskrudd i gjennomføringen. Jeg kan da svinge bazzokaen opp 90 grade i begynnelsen av tømmingen og senke den etter hvert som nivået minker. Hvis den mot formodning likevel skulle gå tett er det enkelt å fjerne grumset ved å "riste" litt i den eller dra over med en rein børste.

Stein skrev:
Jeg hadde også problem med at bazzokan kunne gå tett en gang i blandt når jeg brukte pumpa. Satte derfor et 90 grader rørbend mellom bazzokaen og gjennomføringen inne i kjelen. Ved at Bazzokaen nå legger seg langs med innsiden av kjeleveggen unngår den å ligge inn mot gugga i midten av kjelen. Rørbendet sitter for øvrig løst innskrudd i gjennomføringen. Jeg kan da svinge bazzokaen opp 90 grade i begynnelsen av tømmingen og senke den etter hvert som nivået minker. Hvis den mot formodning likevel skulle gå tett er det enkelt å fjerne grumset ved å "riste" litt i den eller dra over med en rein børste.

det fikk jeg lyst til å prøve. Men siden jeg bruker pumpe, vil ikke pumpa suge til seg gugga uansett?

Pumpa sirkulerer vørter og gugge ja :)
Men etter whirlpoolingen er ferdig, lar jeg vørteren hvile i 20-30 minutter, og da er mesteparten samlet i en fin haug :)

magne1972 skrev:
Pumpa sirkulerer vørter og gugge ja :)
Men etter whirlpoolingen er ferdig, lar jeg vørteren hvile i 20-30 minutter, og da er mesteparten samlet i en fin haug :)

Jeg burde rett og slett drite i bazookaen da. Synd for den hjelper meg faktisk veldig under tapping. Jeg har finmasket.

Tilbake
Topp