BB Automatic 60

Silkaret løfter jeg med ei reiptalje fra Biltema til ca. 150,-
Brygget på BB30 før, og gikk over til BB60 Automatic nå i sommer. Angrer ikke på det!
Kapasiteten i bryggeriet mitt er gjæringsskapet som bare har plass til 2x30-liters kar, så da er bryggehelgen redusert til 1 dag i stedet for 2. :p
 
Man MÅ for øvrig ikke brygge 50-liters batcher hele tiden heller. En av grunnene til at jeg gikk for BB60A var at det gir meg mer spillerom for å brygge øl med høyere alkoholprosent osv. Brygget med BB30 før og merket da at effektiviteten begynte å synke rundt ca. 6 kilo malt, og det ga jo noen begrensninger. Nå kan jeg brygge for eksempel 30 liter med alkoholprosent 8 med bare malt, mot at jeg før kanskje måtte nøye meg med 18 liter.

Synes det er mer behagelig å brygge en halvfull 60-liter enn en stappfull 30-liter, og brygger man slike batcher kjennes faktisk silkaret lettere enn på BB30 med samme mengde malt.

Også er det selvsagt supert å ha muligheten til å brygge 50 liter når det trengs også!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Pumpen går tett når du får malt over kanten av meskerøret, eller om du har humle rett i karet under koking. Du må ganske enkelt unngå å herje med malten slik at du ikke "søler" oppi vørteren. Og så må du bruke en form for filter på humlen...
Målte du temperaturer underveis?

Fikk ikke noe over kanten på meskerøret, eller rett i karet. Men skal kjøpe meg en sånn sak i stål til å henge over kanten og ha humle i. Så slipper jeg forhåpentligvis at dette skjer igjen. Ikke noe krise, bare irriterende :)
 
Jeg skjønner ikke en dritt av hvordan jeg setter sammen whirlpool-røret. Bruksanvisningen er etter min oppfatning noe mangelfull og jeg lurer på om jeg har fått alle og riktige deler.

Mulig jeg rett og slett er tjukk i huet. Innrømmer glatt at jeg ikke er ingeniørmateriale.

Noen som kan poste noen bilder av hvordan det skal se ut for eksempel?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg skjønner ikke en dritt av hvordan jeg setter sammen whirlpool-røret. Bruksanvisningen er etter min oppfatning noe mangelfull og jeg lurer på om jeg har fått alle og riktige deler.

Mulig jeg rett og slett er tjukk i huet. Innrømmer glatt at jeg ikke er ingeniørmateriale.

Noen som kan poste noen bilder av hvordan det skal se ut for eksempel?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Monterte en BB30A idag og de er vel like. Du skal ha tre blanke dingser med en mutter med hull 12mm. og en gjenge i andre enden. To av de skal i hver ende av kjøleren og den siste skal i den løse camlock delen. Ha litt gjengetape elle hamp på enden uten mutter og skru den i camlock dingsen. Løsne mutteren i andre enden(ikke mist noen av ringene og pass på rekkefølgen). Tre mutter, tynn ring og konisk ring på den retteste delen av whirlpool røret og skru fast i delen du satte fast i camlock dingsen.
 
Monterte en BB30A idag og de er vel like. Du skal ha tre blanke dingser med en mutter med hull 12mm. og en gjenge i andre enden. To av de skal i hver ende av kjøleren og den siste skal i den løse camlock delen. Ha litt gjengetape elle hamp på enden uten mutter og skru den i camlock dingsen. Løsne mutteren i andre enden(ikke mist noen av ringene og pass på rekkefølgen). Tre mutter, tynn ring og konisk ring på den retteste delen av whirlpool røret og skru fast i delen du satte fast i camlock dingsen.

Hmmm... Det er akkurat dette jeg gjør, men whirlpoolarmen sitter ikke FAST for det. Jeg kan bare dra den ut og inn av koblingen som jeg vil, og det funker jo ikke når det skal pumpes vann gjennom den.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
.......

Eneste problemet var å få god nok kok. Jeg brygger utendørs og antar at varmetapet i den store overflaten på 60 liters gryten må ta skylden for dette. Var også endel vind som ikke gjorde det bedre.
Løste mye med å kle på gryten et fleeceteppe som jeg festet med et par jekkestropper, samt at jeg la lokket delvis over - da kom det seg endel. Men måtte koke i litt over to timer for å få dampet vekk det jeg skulle. Her må jeg antakelig finne en løsning som er bedre og mer permanent - gode råd mottas med takk.

Angående varmetap, så kan du løse dette med et liggeunderlag, god gammeldags type, jeg kuttet slik at det passet rundt, samt laget en fals i endene slik at det overlapper godt. festet med 2 stk lastestrikker.. hjelper veldig.
 

Vedlegg

  • IMG_4961.JPG
    IMG_4961.JPG
    126,4 KB · Sett: 115
  • IMG_4960.JPG
    IMG_4960.JPG
    198,3 KB · Sett: 113
Hmmm... Det er akkurat dette jeg gjør, men whirlpoolarmen sitter ikke FAST for det. Jeg kan bare dra den ut og inn av koblingen som jeg vil, og det funker jo ikke når det skal pumpes vann gjennom den.




Sent from my iPhone using Tapatalk
Sikker på at ringene er i riktig rekkeføle på røret og at du drar til med verktøy?



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ganske sikker på rekkefølgen. Kan sef prøve å dra til enda hardere. Det er jo tydelig at jeg har alle delene og gjør det riktig så mulig jeg bare må anvende SATS-musklene til noe mer enn å se bra ut i t-skjorte :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg er medlem i en gruppe på facebook som heter "Vi som brygger med Speidel Braumeister" den har 1700+ medlemmer som deler masse erfaringer osv.

Har derfor lagd en gruppe på face som heter "Vi som brygger med Beer Brew automatic" og håper vi kan få inn litt folk der for å dele erfaringer fra denne maskinen. Har akkurat starta den så ikke mye nyttig der foreløpig, men forhåpentligvis så blir det ettervært..

https://www.facebook.com/groups/868428483287416/

Så sleng dere på og inviter andre dere kjenner som brygger med BBx0 automatic. :)
 
Jeg er medlem i en gruppe på facebook som heter "Vi som brygger med Speidel Braumeister" den har 1700+ medlemmer som deler masse erfaringer osv.

Har derfor lagd en gruppe på face som heter "Vi som brygger med Beer Brew automatic" og håper vi kan få inn litt folk der for å dele erfaringer fra denne maskinen. Har akkurat starta den så ikke mye nyttig der foreløpig, men forhåpentligvis så blir det ettervært..

https://www.facebook.com/groups/868428483287416/

Så sleng dere på og inviter andre dere kjenner som brygger med BBx0 automatic. :)

Håper det er for folk som vurderer å bytte til /anskaffe seg BBxA også da... ;-)
 
Bommet litt sist vi brygget når vi skulle beregne preboil volum og ferdig antall liter vørter.

Antall malt: 10,230kg
Meskevann: 32.5l
Skyllevann: 12,5l

Endte med ca 35, kanskje 36l preboil, dette skulle ende med 24l ferdig vørter.
Kokte i 60min, da var det fortsatt rundt 30l igjen, så endte med at vi måtte koke rundt 30min ekstra.

Hvor mye må være i BB60a Preboil for å ende med 24l ferdig vørter?

Når vi har brygget 50l batcher så starter vi med 60l preboil, dette har fungert bra.
 
For et artig instrument. Først så henger man fyren, og så senker man ham sakte ned i kokende vørter. Liker at folk vil være helt sikre på at jobben er gjort.
Hehe, fikk meg til å tenke på revolusjonen i frankrike og, tenkte " Men hvor faen er giljotin bladet gjemt da?" men funker sikkert
 
Tilbake
Topp