BB30 pumpe starter ikke

Hei Per Inge.

Har du noen nye indikasjoner på når de nye pumpene vil komme inn annet enn slutten av Mai, begynnelsen av Juni?! Du veit ingen eksakt dato enda?!

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen
 
Fredda skrev:
Men den er ikke foodgrade for de som bryr seg om slikt :)

Ja enkelte er nok litt fanatiske når det kommer til fodgrade, men denne er for drikkevann...så spørs hvor ille det kan være :)

-M-
 
mlindboe skrev:
Fredda skrev:
Men den er ikke foodgrade for de som bryr seg om slikt :)

Ja enkelte er nok litt fanatiske når det kommer til fodgrade, men denne er for drikkevann...så spørs hvor ille det kan være :)

-M-
Pentrypumpa fungerer helt utmerket også for meg. Som du sier, så er den beregnet på drikkevann, så jeg ser overhodet ingen risiko med å bruke den.
 
Den er "beregnet på drikkevann", ikke flytende væske på 70grader. Veldig stor forskjell mtp å gi fra seg giftige stoffer. Synes det er på kanten til skremmende hvor likegyldige noen kan være mtp hva slags stoffer som er i kontakt med brygget deres. Ofte baserer det seg på uttalelsen: Jeg har brukt det og det går helt fint. Smaker ingenting.

Det kan jo antas at giftstoffene ikke gjør deg umiddelbart syk, heller ikke setter smak og strengt tatt ikke gjør noe som helst med deg. Men når du serverer den ølen til andre, burde tankene dine gå i retning av hva du kan gi dem.

Krav til food grade i produksjon av mat og drikkevarer er ikke hysteria fra myndigheter. Det er forskjell på å barbere seg og skjære hodet av seg, men å tenke at det billigste av det billige (Biltema) funker helt fint det også, det er bare billigere, blir noe slepphendt.

Garantert at de bruker en forjævlig billig plast full av skit du ikke vil ha i kroppen. Bare fordi de sier at du kan bruke den til drikkevann, betyr ikke at den er på noen som helst måte godkjent til det. Its merely a suggestion.

Og igjen, til slutt, om du ikke bryr deg selv: Tenk på hva du gir gjestene dine.
 
andersreve skrev:
Og igjen, til slutt, om du ikke bryr deg selv: Tenk på hva du gir gjestene dine.
Der har du et poeng. Jeg har flere ganger sett at mine gjester har blitt dårlige av ølet jeg brygger. Et par har faktisk vært veldig dårlige langt utpå dagen etter også.
Jeg har aldri reflektert over at det kan skyldes pentrypumpa fra biltema:)
 
andersreve skrev:
Den er "beregnet på drikkevann", ikke flytende væske på 70grader. Veldig stor forskjell mtp å gi fra seg giftige stoffer. Synes det er på kanten til skremmende hvor likegyldige noen kan være mtp hva slags stoffer som er i kontakt med brygget deres. Ofte baserer det seg på uttalelsen: Jeg har brukt det og det går helt fint. Smaker ingenting.

Det kan jo antas at giftstoffene ikke gjør deg umiddelbart syk, heller ikke setter smak og strengt tatt ikke gjør noe som helst med deg. Men når du serverer den ølen til andre, burde tankene dine gå i retning av hva du kan gi dem.

Krav til food grade i produksjon av mat og drikkevarer er ikke hysteria fra myndigheter. Det er forskjell på å barbere seg og skjære hodet av seg, men å tenke at det billigste av det billige (Biltema) funker helt fint det også, det er bare billigere, blir noe slepphendt.

Garantert at de bruker en forjævlig billig plast full av skit du ikke vil ha i kroppen. Bare fordi de sier at du kan bruke den til drikkevann, betyr ikke at den er på noen som helst måte godkjent til det. Its merely a suggestion.

Og igjen, til slutt, om du ikke bryr deg selv: Tenk på hva du gir gjestene dine.

Jeg ser poenget ditt, men jeg vil også tro at det har noe å si om hvordan man bruker pumpa. Bruker den selv kun til mesking og da snakker vi under 70 grader... Tror fremdeles denne pumpa er mer en bra nok for de ønsker å bruke den. Det er heller ingen garantier når man kjøper diverse ymse ting fra ebay...

Tror foresten ikke alle kun tenker på at det er billig, men at det er lett tilgjengelig (biltema).

Vi får lage en advarsel på øl'en vår: laget med biltema pumpe, drikkes på eget ansvar...

-M-
 
mlindboe skrev:
Jeg ser poenget ditt, men jeg vil også tro at det har noe å si om hvordan man bruker pumpa. Bruker den selv kun til mesking og da snakker vi under 70 grader... Tror fremdeles denne pumpa er mer en bra nok for de ønsker å bruke den. Det er heller ingen garantier når man kjøper diverse ymse ting fra ebay...

Tror forresten ikke alle kun tenker på at det er billig, men at det er lett tilgjengelig (Biltema).

Vi får lage en advarsel på øl'en vår: laget med Biltema pumpe, drikkes på eget ansvar...

-M-

Enig med deg. Jeg tror man får helt andre problemer først om man skal drikke så mye øl at evt. utlekking av stoffer fra bryggeutstyret begynner å nå farlige konsentrasjoner:)
Det er også korrekt at utstyr man kjøpet på E-bay neppe innfrir den norske Matkontaktforskriften, men det er neppe et problem.
 
Om målet är att spara pengar, köp inte en pump. Om målet är att använda en pump till brygging, köp en ordentlig en. Det finns inte alltid en billig lösning på allt i världen, ibland måste man spara och vänta.  :angel:
 
Sendte kundeservice på biltema en mail ang denne pumpen, har den selv og prøvd den på et brygg. Skal komme tilbake med svar så fort det kommer.
 
Fikk idag svar fra Biltema på min forespørsel ang pentrypumpen de fører, og dette er svaret jeg fikk:

"En 12volts pump är CE godkänd om den är EMC testad och uppfyller RoHS.

Temperaturmässigt är det sagt att den tål max 65°C."

Så da får folk vurdere selv hva de gjør med denne pumpen.
 
Penger er blitt lovet i retur for oss som ikke ville vente, og det er heller ikke kommet, selv om jeg har fått kredittnota pr epost. Jeg møtte god service og kommunikasjon helt frem til jeg begynte å etterlyse pengene. Da ble det tyst som i graven. Dette har jeg sett mange ganger før, og for min del er denne leverandøren svartelistet.
 
andersreve skrev:
Penger er blitt lovet i retur for oss som ikke ville vente, og det er heller ikke kommet, selv om jeg har fått kredittnota pr epost. Jeg møtte god service og kommunikasjon helt frem til jeg begynte å etterlyse pengene. Da ble det tyst som i graven. Dette har jeg sett mange ganger før, og for min del er denne leverandøren svartelistet.

Jag har sänt tillbaka pumpen och väntar som dig på pengarna. Har fått svar på mail att returen har blivit registrerad men att pengar har blivit skickade till fel konto...? Men börjar allvarligt talat tro det är något fuffens med detta... :jaha:
 
Etter 20 brygg med pumpa virker den fremdeles.    :)

Kan nevnes at ved mitt 12 brygg virket den ikke.. Tok da å rant noe kokkende varmt vann igjennom i noen sekunder... å vips så virket den igjen?

Har nok bare vært heldig med min pumpe!!

;D
 
Nå er det vel på tide med en oppdatering, Per-Inge? Begynner å bli useriøst dette. Kommer det nye pumper eller kommer det ikke nye pumper?
 
kan bekräfta att jag har fått tillbaka pengarna för bb30pumpen nu. De lät vänta på sig en längre tid, men har alltså kommit på konto nu.
 
Tilbake
Topp