BB60 skrur seg av under kok

ezboil kommer på $96 inkludert frakt og VAT. Legger jeg på SSR og heatsink, så ble det $190 :oops: Hører med @Miguel om han har fått solgt sin SSR. Heatsink er vel mulig å få tak lokalt.
 
Sist redigert:
To dumme spørsmål, @Amarillo, angående ombygging av BB60A til ezboil og og SSR:
  1. Jeg regner med at SSR styrer varmelementene koblet i parallel, ikke i serie?
  2. Bi-metall termostaten, ksd301-g, er rated til kun 10 ampere, så den kan ikke bryte kretsen til varmelementene. Skal den bryte input strøm til ezboil eller 12V DC mellom ezboil og SSR?
 
Ååh, den tråden har jeg ikke lest igjennom. Veldig mange spørsmål besvart ved å lese gjennom den og se på bildene :)

På bildet her så ser jeg bi-metall termostaten din bryter strømmen til de parallellkoblede varmeelementene. BB30 har 2500 watts element, og med en 10 ampere rated termostat er vel det en stretch? Jeg har 3000W, og da tør jeg ikke gjøre som deg med en 10 amps rated bi-termostat.

Ad 2. over, så ser det ikke ut som om bi-metall termostaten bryter strømmen til elementene. Det er fem ledninger koblet til den sammenkoblede enden av de to elementene, derav en fra bi-metall termostaten. Så, den sammenkoblede enden er nok en 220V hub (eller hva det heter på fagspråket).

Men, jeg kjøpte jo en ny termostat. Og, det er plass til en til, så løsningen blir å bruke en termostat for hvert varmeelement:) At den ene er på 150 grader og den andre på 170 ser jeg gjennom fingrene med;)
 
Jeg har 3000W, og da tør jeg ikke gjøre som deg med en 10 amps rated bi-termostat
Jeg husker ikke helt, men vet at jeg har kjøpt noen sånne termostater som tåler litt mer varme enn originalen. Tipper jeg da har kjøpt 16A, håper ihvertfall jeg gjorde det på min BB60...
 
Med oppmerksomheten til tre kompetente herrer, @msevland, @Amarillo og @PetterL, så har jeg et dumt spørsmål. Jeg har kjøpt inn en tre-polet connector/plug for 16A 220VAC, for 1fas varmelementene + jord. Men, så har jeg i bestilling en firepolet ditto, 10A, hvor jeg tenkte å styre pumpen med to leder (220VAC) og lese av temperaturføleren med de andre to lederne (passiv motstand) med input til bzBoilen. Er det litt utenfor å kjøre 220VAC og signalspenning i samme kabel?
 
Med oppmerksomheten til tre kompetente herrer, @msevland, @Amarillo og @PetterL, så har jeg et dumt spørsmål. Jeg har kjøpt inn en tre-polet connector/plug for 16A 220VAC, for 1fas varmelementene + jord. Men, så har jeg i bestilling en firepolet ditto, 10A, hvor jeg tenkte å styre pumpen med to leder (220VAC) og lese av temperaturføleren med de andre to lederne (passiv motstand) med input til bzBoilen. Er det litt utenfor å kjøre 220VAC og signalspenning i samme kabel?
Jeg synes det høres ut som en dårlig plan. Jeg har ikke prøvd det selv, men jeg vil tro at 220VAC tett inntil en signalkabel kan gi forstyrrelser i temperaturmålingen. Har sett en del prosjekter på nettet og signal og strøm går alltid i separate kontakter og kabler.
 
Tilbake
Topp