BB60 skrur seg av under kok

Hola! Er på 9. brygget med min bb60. Med 30 min igjen av koketiden skrur den seg av. Prøver å skru den på igjen, og etter et pr forsøk fungerer den, før den skrur seg av igjen etter rundt 30 sek. Dette har nå skjedd ca 10-15 ganger på 10 min.
Noen som vet hva problemet kan være?
 
Sannsynligvis pga overoppheting. Det er en sikkerhetsfunksjon, og kan skje om det legger seg masse humle/malt/trub i bunn som virker som isolasjon over varme elementene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Om noe er svidd fast i bunnen får du disse problemene. Tapp ut, rengjør bunnen og hell tilbake. Vær forsiktig med mye pådrag, spesielt om det er hvete i mesken.
 
Okey, takk for svar. Når jeg skulle rengjøre bb'en etter bruk så jeg at det hadde svidd seg fast en stor halvmåne i bånn, så er nok det som var problemet ja.
Vil dere anbefale å koke på lavere effekt, evt skylle av og til under kok?
 
Mente sirkulere, ikke skylle ;) Da blir det å prøve det neste gang. Har aldri hatt noe problem med det før, men skjedd de to siste bryggene nå at det har svidd seg. 20170822_174729.jpg
 
Har ikke opplevd det med BB60, men på BB30 er dette et større problem, da elementene har større effekt pr cm2


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har hatt det samme problemet med BB30 men da var det termostaten som var feilen.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk
 
har ikke hatt det problemet med min BB30 ... så langt. Bruker dere noe spesiell humle, eller gjør noe spesielt der?
Jeg har heller ikke sirkulering pga jeg er for kjip med penger.
 
Hei, har samme problem med at BB30 kobler seg ut ved kok. Har rengjort beer brew med kaustisk soda og den ser bra ut. Men allikevel slår den ut ved kok. Kan termostaten være ødelagt? Noen som har tips om hva som kan sjekkes?
 
Det er sannsynligvis bimetall-termostaten som slår ut. Du finner den hvis du tar av lokket under, den er skrudd fast i bunnen på kjelen og skal kutte strømmen hvis det blir for varmt.

Jeg hadde det samme problemet på min og byttet den ut med en som tåler litt høyere temperatur (180 grader) før den slår ut.

Thermostat ksd301-G 180 degrees 10/250 VDE x Oven Replacement 180 ° cupcake oven pizza | eBay


Takk for svar. Mulig eg må gå for denne termostaten her også. Men synes det er rart at den blir så varm som 105-106 grader, siden den egentlig står innstilt til å være 100 grader. Bør man ha noen form for kjøling under? Pleier å stå på gulvet eller en stol.
 
Den måler ikke temperaturen i vørteren, men under bunnen, og den blir mer enn 105 grader når elementene står på.
Jeg husker ikke hva originaltermostaten var på, kanskje 160 grader, det skal stå trykt på den.
Det er en ekstra sikkerhet for å unngå brann i tilfelle hovedtermostaten ryker.

Man skal være forsiktig med å sette inn en termostat med mye høyere verdi, men jeg har fjernet all elektronikk i bunnen og styrer elementene med en ekstern boks og økte derfor verdien noe. Har du ikke gjort det ville jeg bestilt en ny med samme verdi, det kan være en feil med den du har.

Det er ikke så god ventilasjon til rommet under kjelen, jeg har min stående på en tom ølkasse for at den skal komme mer luft til, men dette skal egentlig ikke være nødvendig.
 
Jeg har en BB60 Automatic, som får opp E3 på displayet umiddelbart etter at jeg skrur den på. Har byttet bimetall termostaten, uten at det hjalp. Garanti og reklamasjonstiden er utløpt. @Amarillo styrer du den med en PID kontroller eller lignende? Jeg har en STC-1000 liggende. Den pluss noe som regulerer effekten på varmeelementet er kanskje nok?
 
Jeg har en BB60 Automatic, som får opp E3 på displayet umiddelbart etter at jeg skrur den på. Har byttet bimetall termostaten, uten at det hjalp. Garanti og reklamasjonstiden er utløpt. @Amarillo styrer du den med en PID kontroller eller lignende? Jeg har en STC-1000 liggende. Den pluss noe som regulerer effekten på varmeelementet er kanskje nok?
Jeg styrer den med en EZboil fra Auber. Den har mulighet til å styre etter både temperatur og effekt. Den må kjøpes fra USA, så med dagens valutakurser og fraktpriser blir den nok ikke billig.

STC-1000 kan nok ikke brukes, den er godkjent for maks 10A. Da er det nok bedre å kjøpe en billig pid og noe som kan regulere effekt.

Vet du hva E3 betyr?
 
Jeg styrer den med en EZboil fra Auber. Den har mulighet til å styre etter både temperatur og effekt. Den må kjøpes fra USA, så med dagens valutakurser og fraktpriser blir den nok ikke billig.

STC-1000 kan nok ikke brukes, den er godkjent for maks 10A. Da er det nok bedre å kjøpe en billig pid og noe som kan regulere effekt.

Vet du hva E3 betyr?
Bruker ikke mye strøm for å skru av og på et SSR relé :)
 
Jeg styrer den med en EZboil fra Auber. Den har mulighet til å styre etter både temperatur og effekt. Den må kjøpes fra USA, så med dagens valutakurser og fraktpriser blir den nok ikke billig.

Ligger på $47. Men trenger vel en SSR så vidt jeg skjønner. 3000W var,element, så er vel en 16A SSR OK. Er denne OK?
STC-1000 kan nok ikke brukes, den er godkjent for maks 10A. Da er det nok bedre å kjøpe en billig pid og noe som kan regulere effekt.
Riktig. Med mindre som @PetterL sier, dersom den kan styre en SSR som tar 220VAC som input.
Vet du hva E3 betyr?
Nei, ikke funnet noe dok. Så vet ikke mer enn denne tråden på forumet, som tydeligvis er noe annet.
 
Bruker ikke mye strøm for å skru av og på et SSR relé :)
Det er sant, med en SSR i tillegg så kan den brukes.


Ligger på $47. Men trenger vel en SSR så vidt jeg skjønner. 3000W var,element, så er vel en 16A SSR OK. Er denne OK
Ja, den er fin, men hvis du skal bruke den sammen med en STC-1000 må du ha en likestrømskilde på mellom 3 og 36 volt i tillegg for å trigge den.

Jeg tror jeg ville kjøpt en billig pid i stedet, STC'en har minimum hysterese på 0,3°, det kan føre til at den bryter litt seint. En pid er mye mer nøyaktig, selv om det kanskje ikke er nødvendig.
 
Tilbake
Topp