BE-134

Noen som har brukt denne Saison gjæren fra fermentis?

Dette er og en Diastaticus, lurer på om noen har erfaringer med denne vs Belle.
 
Noen som har brukt denne Saison gjæren fra fermentis?

Dette er og en Diastaticus, lurer på om noen har erfaringer med denne vs Belle.

Da blir jo jeg interessert:). Lallemande har lagt ut advarsel om krysskontaminasjonsfaren når en bruker Belle, men jeg fant ikke noe sånt på dataarket til Fermentis, ei heller noen opplysning om at dette var en diastaticus. Men det virker høyst rimelig at BE-134 er det, om en ser på den oppgitte utgjæringen. Hvor har du funnet denne informasjonen?
 
Da blir jo jeg interessert:). Lallemande har lagt ut advarsel om krysskontaminasjonsfaren når en bruker Belle, men jeg fant ikke noe sånt på dataarket til Fermentis, ei heller noen opplysning om at dette var en diastaticus. Men det virker høyst rimelig at BE-134 er det, om en ser på den oppgitte utgjæringen. Hvor har du funnet denne informasjonen?

Jeg så på databladet og fikk mine mistanker så jeg spurte de og fikk det bekreftet.
 
At jeg aldri lærer at jeg skal sjekke forumet FØR jeg prøver en ny gjær...
Tar jeg knekken på gjæren med klor, eller er det bare å merke karet med kun for Saison?
 
At jeg aldri lærer at jeg skal sjekke forumet FØR jeg prøver en ny gjær...
Tar jeg knekken på gjæren med klor, eller er det bare å merke karet med kun for Saison?
Det kan du selvsagt gjøre, men diastaticus har alltid vært med oss, og lar seg lett fjerne med vanlig rengjøring. Har brukt slektningene wlp590 og WY3711 mange ganger uten problem. Noen mener at Belle er ekstra agressiv - har ikke brukt den. Er vel litt opphauset, dette.
 
Så bra. Lagde en splitt med WLP 7411 og Be 134
rett og slett for å forsøke å finne ut hvilken jeg syns lager best Saison.
Har brygget en mørk Saison til jul de to siste årene, og nå tenkte jeg å gå lett mer vitenskapelig til verks med to forskjellige gjær og to forskjellige tilsetninger.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Det kan du selvsagt gjøre, men diastaticus har alltid vært med oss, og lar seg lett fjerne med vanlig rengjøring. Har brukt slektningene wlp590 og WY3711 mange ganger uten problem. Noen mener at Belle er ekstra agressiv - har ikke brukt den. Er vel litt opphauset, dette.

Poenget er ikke at Belle er ekstra aggressiv; den er bare ekstra god til å klore seg fast. Den danner en rimelig seig biofilm, så bryggerier som har fått den i systemet har slitt hardt for å bli kvitt den. Den egenskapen er nok ikke knyttet til diastaticus-genet - går jeg ut fra i alle fall - så andre diastaticus-typer kan godt være mye mindre skumle å bruke.
 
Nå som vi har vært gjennom diastaticus-bekymringene: er det noen som har erfaringer med å brygge med denne? Glazen Toren bruker denne gjæren i både deres Saison d'Erpe-Mere og den litt heftigere Lentebier (basically samme øl + 2.5% abv).

Jeg har en tank stående med den nå, i noe som forsøksvis skal ligne nevnte Saison. Starta den på 19C, og lot den klatre litt etter 3 dager, og siden har den ligget oppimot 22C. Det er ihvertfall en ivrig/jevn arbeider - det ploppa ~2 ganger i sekundet de første 5 dagene før det la seg ned mot 1/sekundet, og nå en uke senere står den fortsatt og pumper. Bryggeren på Glazen Toren sa at de lot tankene stå i 3 uker(!), og de får ca 90% utgjæring med den (Lentebier er 18.5 Plato og 9%). Gjærlåsen min dufter nydelig saison, og jeg tripper etter å smake det ferdige resultatet.

Andre som har brygget med denne?
 
Nå som vi har vært gjennom diastaticus-bekymringene: er det noen som har erfaringer med å brygge med denne? Glazen Toren bruker denne gjæren i både deres Saison d'Erpe-Mere og den litt heftigere Lentebier (basically samme øl + 2.5% abv).

Jeg har en tank stående med den nå, i noe som forsøksvis skal ligne nevnte Saison. Starta den på 19C, og lot den klatre litt etter 3 dager, og siden har den ligget oppimot 22C. Det er ihvertfall en ivrig/jevn arbeider - det ploppa ~2 ganger i sekundet de første 5 dagene før det la seg ned mot 1/sekundet, og nå en uke senere står den fortsatt og pumper. Bryggeren på Glazen Toren sa at de lot tankene stå i 3 uker(!), og de får ca 90% utgjæring med den (Lentebier er 18.5 Plato og 9%). Gjærlåsen min dufter nydelig saison, og jeg tripper etter å smake det ferdige resultatet.

Andre som har brygget med denne?
Etter 9 dager er det fortsatt forsiktige tegn til rolig gjæraktivitet. SG er nå 1.005, ned fra 1.062 - småfrekke 92% attenuering.

Ølet dufter fantastisk - friskt fruktig og svart pepper. Smaken er deretter. Ingen usmaker som jeg plukker opp sånn helt uten videre. Litt "varm" av alkoholen, men ikke noe fusel som jeg plukker opp. Det smakte så godt at resten av hydrometerprøven står i kjøleskapet :D
 
Tilbake
Topp