bedre tempratur kontroll på bb30

Har ett spørsmål til her, den K sensoren som følger med det settet jeg har bestilt. Tåler den og ligge i mesken eller utløpet av slangen til pumpen eller må jeg ha en pt 100 som mange snakker om i posten  erfaringer med bb30? Og hva er forskjellene på disse to sensorene?
 
Tviler på at den tåler det. Nettingstrømpen rundt slangen vil gjøre at den ikke er tett I overgangen. Hva med å lage en termowell av et kobberrør? (Selv har jeg kjøpt pt100, denne er heller ikke tett I overgangen, men er lengre slik at den kan stikkes ned I mesken eller monteres inline)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2
 
Bare et spm til,ser det mange som bruker kjøleribbe til ssr, er det nødendig til det settet jeg har kjøpt?
 
Det er alltid en fordel med kjøling. Om det er en kjøleribbe eller en metallplate du skrur den fast i. 4$ for en kjøleribbe blir du ikke ruinert av uansett ;)
 
Satte mitt første brygg noensinne - ja, jeg er ekstremt nybegynner - for et par uker siden på et BB 30 (1. versjon), og sleit som andre med temperaturen. Nå sitter jeg og leser det ene foruminnlegget etter det andre, og skjønner at enkelte justeringer er uunngåelige. Har jeg forstått det riktig at det eneste jeg trenger er en sirkulasjonspumpe og en pid?
 
Dersom du er usikker på hva du trenger (eller ikke vet hva som er forskjellen på en PID og en termostat), ville jeg kjøpt det ferdige sirkulasjonssettet:
http://www.olbrygging.no/ol-butikken/index.php?route=product/product&product_id=85
 
gustavf skrev:
Dersom du er usikker på hva du trenger (eller ikke vet hva som er forskjellen på en PID og en termostat), ville jeg kjøpt det ferdige sirkulasjonssettet:
http://www.olbrygging.no/ol-butikken/index.php?route=product/product&product_id=85
Ja det går an, men det er kun pumpe og ikke styring av varmetilførsel. Og så tror jeg ikke at pumpen er magnetisk koblet, slik at den kan brenne seg hvis den kjører seg fast. Dette er jeg ikke helt sikkert på, så det bør uansett sjekkes ut først.

Forslag: start med en pumpe og isoler kjelen. Hvis du har for mye temperaturfall iløpet av meskingen så kan du skru av og på varmeelementet et par ganger for å vedlikeholde den, eller for å øke temperaturen i stegmesking. Med litt trening tror jeg at det går helt fint, og så slipper du å koble opp PIDstyring :)
 
Takker for svar. Jeg isolerte kjelen, men da termostaten slo seg ut på 65 grader målte jeg temperaturen i mesken til 58 grader. Jeg prøvde å justere underveis med å skru opp temperaturen, men fikk ikke helt resultatet jeg ønsket. I dag flasket jeg ølet, og det lukter greit, så helt galt gikk det uansett ikke. Jeg investerer først i punpe, og prøver meg på et nytt brygg så fort den er i hus. Må jeg etterhvert ha en pid, har jeg et par elektrikerkompiser som gjerne hjelper med det jeg er fullstendig grønn på. I og meg at jeg er nybegynner, må veien bli til mens jeg går den uansett. Takk igjen for svar.

Edit: Da var sirkulasjonspumpe bestilt fra olbrygging!
 
Hugo Ivan skrev:
Takker for svar. Jeg isolerte kjelen, men da termostaten slo seg ut på 65 grader målte jeg temperaturen i mesken til 58 grader. Jeg prøvde å justere underveis med å skru opp temperaturen, men fikk ikke helt resultatet jeg ønsket. I dag flasket jeg ølet, og det lukter greit, så helt galt gikk det uansett ikke. Jeg investerer først i punpe, og prøver meg på et nytt brygg så fort den er i hus. Må jeg etterhvert ha en pid, har jeg et par elektrikerkompiser som gjerne hjelper med det jeg er fullstendig grønn på. I og meg at jeg er nybegynner, må veien bli til mens jeg går den uansett. Takk igjen for svar.

Edit: Da var sirkulasjonspumpe bestilt fra olbrygging!

Et lite tips er å starte meskingen på så tiktig temp som mulig. Jeg bruker selv en bb30 av første utgave og har etter 5 brygg klart å få en slags dreis på det. Du kan bruke en kalkulator for å regne ut temperaturen du skal ha til å begynne med for å få riktig mesketemp. Du kan med fordel legge til en grad for å ta høyde for temperaturtap under sirkulering. Om du da har fått isolert tanken ganske godt bør du få et godt resultat. Jeg kunne ikke måle nedgang i tempen under forrige runde der jeg brukte et tilklippet liggeunderlag som jeg surret rundt tanken. Jeg bruker en nettbasert kalkulator som du finner her: http://www.brewheads.com/strike.php
Lykke til med meskingen!
 
Takk for svar. Venter sirkulasjonspunpe i posten ganske snart, og håper å sette mitt andre brygg førstkommende torsdag. Jeg isolerte tanken også første gang, men prøver å stramme til mer neste gang. Må også nevne at jeg var på Henrik i Bergen i går med en kompis. Det viser seg at han - elektriker og ingeniør - jobber med termostatstyring i oljeindustrien. Han lo da jeg forklarte ham om mine innkjøringsproblemer, og sa at han gjerne var med på å moderere bryggeutstyret mitt. Hans spesiale er pid-er - noe jeg er helt grønn på - og han fortalte at de jevnlig fikk spørsmål fra bryggeriindustrien om hjelp. Han er også ølelsker, og vil være med på bryggingen fremover. Plutselig en smule mer optimistisk nå, og tror veien mot godt øl er kortere enn jeg trodde i utgangspunktet.
 
Bare en liten advarsel!

Jeg kjøpte en PID ved navn RKC REX-C100, bare for å finne ut at den ikke kunne brukes. Til tross for at noen av disse kinabutikkene skriver litt vagt at den kan ta alle sensorer og styre SSR så er det bare tull. Det vil si det finnes utgaver av den som kan det, men det er ikke disse man får for en billig penge på Ebay. Den kan kun styre mekanisk rele. Så nå har jeg bestilt meg ny PID, litt dyrere - men kan forhåpentligvis brukes.
 
Eirik Indregård skrev:
Bare en liten advarsel!

Jeg kjøpte en PID ved navn RKC REX-C100, bare for å finne ut at den ikke kunne brukes. Til tross for at noen av disse kinabutikkene skriver litt vagt at den kan ta alle sensorer og styre SSR så er det bare tull. Det vil si det finnes utgaver av den som kan det, men det er ikke disse man får for en billig penge på Ebay. Den kan kun styre mekanisk rele. Så nå har jeg bestilt meg ny PID, litt dyrere - men kan forhåpentligvis brukes.

Jeg bruker RKC REX-C100 (kina klone) og det fungerer utmerket. Moddet den litt slik at den styrer et SSR-25DA relé, men det var antagelig ikke nødvendig. Disse kina klonene kan kjøre 10A på utgangrelét. Det er i grenseland til 2,5KW, men jeg har sikret hele oppsettet mitt til BB30 med en 10A sikring og den står aldri ut. Dersom du går for en PID som styrer en SSR har du i prinsippet det samme oppsettet som REX-C100 med integrert relé. Bortsett fra at du slipper å høre den irriterende klikkelyden, og det er jo en fordel...

Det er også enkelt å skifte sensortype til f.eks PT100. Du bare går inn i menyen og finner riktig type i forhold til den du har kjøpt.
 
Tilbake
Topp