Beer Brew 60 hvordan

Rutof

 
Hvor mye vann pr kg.
Hvordan skyller man?

Skal hjelpe noen imorgen med sitt første brygg og har aldri vært borti bb60 før.

Noen som kan hjelpe.
 
BB60 fungerer vell helt lik som man ville brygget i en kjele bare har har man element og termostat.


Mens BB30 er veldig lik BIAB brygging.

Edit: vanlig 3 kjele oppsett med hlt, mesk og koke kjele.
Skyll batch/kontinuerlig som vanlig og meske med vanlig volum. Jeg mesker et sted mellom 2-2.5 Liter pr kg malt
 
T Jacobsen skrev:
BB60 fungerer vell helt lik som man ville brygget i en kjele bare har har man element og termostat.


Mens BB30 er veldig lik BIAB brygging.

Edit: vanlig 3 kjele oppsett med hlt, mesk og koke kjele.
Skyll batch/kontinuerlig som vanlig og meske med vanlig volum. Jeg mesker et sted mellom 2-2.5 Liter pr kg malt

Ligger malten rett oppi eller oppi noe som bb30?
Ikke løfte opp noe malt rør?
 
Kor mykkje vatn eg bruker varierer litt etter mengde eg skal laga.
Men eg bruker mellom 2 og 3 l vatn på kg malt.

Når eg er ferdig med meskinga, har eg ei 20l gryte, som eg har plassert høgare en bb60. Så når tida er inne for å skylle,renner eg bare skyllevatn fra gryta og opp i bb60.
Pleier å skylle slika at det er nokre cm med vatn over mesken mens den blir tappet ut. Og når det er tomt for skyllevatn, så er det berre til å tappe ut siste rest fra bb 60.
Mens eg skyller, pleier eg å legga eit plast lokk på toppen av mesken,som eg legger slangen fra gryta oppå, slik at skyllevatnet ikkje graver seg ner i mesken.
 
malten ligger rett oppi bb 60 ja.
Det er ei rist i bunnen av bb60, som skal ligge under malten.
Når ein er ferdig med meskinga, er det bare å grava ut malen for hand. Og så tar ein ut rista til slutt,og skyller den, før den legges neri igjen, til kokinga.
 
BB60 er egentlig bare en kokekjele med falsk bunn.

Du kan, som allerede nevnt, skylle kontinuerlig. Det andre alternativet er vanlig batchsparge, det har jeg gjort endel med BB60 og hatt ca 80% meskeeffektivitet. Husk at du må ha noen gjæringskar klare til å tappe mesken i mens du skyller ;)

I bruksanvisningen står det at en kan bruke 20 kilo malt. Det går, men jeg vil anbefale litt mindre første gang siden det gjør det enklere å røre malten skikkelig ut så du får jevn mesketemperatur. Termostaten er det ikke noe poeng å bruke under mesking, skru av varmen under mesking og isoler godt, den holder ganske bra på varmen.
 
HalvorH skrev:
BB60 er egentlig bare en kokekjele med falsk bunn.

Du kan, som allerede nevnt, skylle kontinuerlig. Det andre alternativet er vanlig batchsparge, det har jeg gjort endel med BB60 og hatt ca 80% meskeeffektivitet. Husk at du må ha noen gjæringskar klare til å tappe mesken i mens du skyller ;)

I bruksanvisningen står det at en kan bruke 20 kilo malt. Det går, men jeg vil anbefale litt mindre første gang siden det gjør det enklere å røre malten skikkelig ut så du får jevn mesketemperatur. Termostaten er det ikke noe poeng å bruke under mesking, skru av varmen under mesking og isoler godt, den holder ganske bra på varmen.


Hva mener du med 80 %
 
TømmerstØL skrev:
HalvorH skrev:
BB60 er egentlig bare en kokekjele med falsk bunn.

Du kan, som allerede nevnt, skylle kontinuerlig. Det andre alternativet er vanlig batchsparge, det har jeg gjort endel med BB60 og hatt ca 80% meskeeffektivitet. Husk at du må ha noen gjæringskar klare til å tappe mesken i mens du skyller ;)

I bruksanvisningen står det at en kan bruke 20 kilo malt. Det går, men jeg vil anbefale litt mindre første gang siden det gjør det enklere å røre malten skikkelig ut så du får jevn mesketemperatur. Termostaten er det ikke noe poeng å bruke under mesking, skru av varmen under mesking og isoler godt, den holder ganske bra på varmen.


Hva mener du med 80 %

Meskeeffektivitet er et mål på hvor mye av de potensielt tilgjengelige sukkerstoffene i maltet man faktisk klarer å få ut. I praksis ligger de fleste hjemmebryggere et sted mellom 70 og 90 %. Det er lurt å kjenne utbyttet ens eget bryggesystem gir, med tanke på å skulle beregne maltmengder i forskjellige øl.
 
steini skrev:
Og så tar ein ut rista til slutt,og skyller den, før den legges neri igjen, til kokinga.
Jeg har aldri hatt risten i under koking? Mulig jeg har gjort feil, er det noe poeng i det ?
 
øyvindg skrev:
steini skrev:
Og så tar ein ut rista til slutt,og skyller den, før den legges neri igjen, til kokinga.
Jeg har aldri hatt risten i under koking? Mulig jeg har gjort feil, er det noe poeng i det ?

Niks. Med mindre du har humleposer i som du ikke vil skal ramle ned på elementet.

Men det gjør jo ikke noe.
 
Personlig synes jeg det er veldig greit med risten liggende under kok. Det sparer deg for en del grums når man tømmer over til gjæring.
 
Tilbake
Topp