Beer engines

Hei,
Vi på Haandbryggeriet har noen engelske mock Beer engines som vi ønsker å  selge da de ikke lenger passer
inn i vår profil. De er helt nye, har aldri vært brukt.
De passer veldig godt til å brukes koplet opp til Corneliusfat.
Pris pr stk kr 1000
Legger ved bilder

EDIT: JensM har fått solgt alle sine Beer Engines, men tråden holdes åpent for diskusjon om slike kraner. Mvh Webmaster.
 

Vedlegg

  • CIMG0004.JPG
    1,5 MB · Sett: 553
Jens,

Eg tar gjerne ein slik håndpumpe. Send betalingsinfo etc til epost:  tortver ætt start.no eller berre trykk på epost knappen

Mvh
Tore Tverå
 
Hei JensM, kjempeflotte pumper du hadde. Har testkjørt den eine du sendte i kveld, og de funker fint som bare det. Håpaer du har 1 til, for da vil jeg ha den?
Send meg ein melding så sender jeg pengene :)

KRaaen
 
ser unektelig stilig ut, håndpumpa altså, ikke stilongsen  :)

men.. spørsmålet passer kanskje best i nybegynner-avdelingen men, hvordan fungerer en beer-engine? brukes den sammen med fat og co2?
 
Beer engine er i grunnen en pumpe, så du trenger ikke co2 for å drive ut øl. (tror faktisk att hvist du tilkobler trykk mens den er tilkoblet vill bare ølet renne ut, noen som kan be/a-krefte dette?)
Det som ofte var/er vanlig er att når man åpnet ett fat måtte man tømme det forholsdvis fort så det ikke skulle oksydere.
Nå er det mer vanlig å koble til co2 med en cask breather slik att ølet ikke kommer i kontakt med luft.
 
Hmmm... stol ikke 100% på hva jeg sier da.
Har aldri vert borti disse selv, er bare slik jeg har forstått det.
 
Jeg har vært borte i de som gjør som Steinar sier, tror vi hadde dem med under NM 2008. Da måtte vi også sørge for at det ikke var overtrykk for da rant det ut. Flytter tråden til Utstyr heller enn å fjerne den, det er jo mye interessant som kommer forbi her :)
 
Det er riktig som Henrik skriver.

Må ha trykk på fatet på denne.

Skal ta noen bilder og forklare hvordan denne fungerer, mulig jeg får til en video også med litt fikling....
 
Hei,
Det trenges en liten oppklaring ang disse pumpene vi hadde.
De går under betegnelsen Mock Beer Engines, falske om du så vil.
De vanlige håndpumpene er en pumpe som suger ølet ut fra fatet,
hvis fatet er trykksatt så vil ølet renne igjennom pumpen hele tiden.

De falske pumpene er utseendemessing helt lik en vanlig håndpumpe,
men de er avhengig av en trykksatt tank fks et Corneliusfat. Når man drar
i håndtaket åpner en ventil som gjør at ølet strømmer ut gjennom pumpen/
tårnet.
Hilsen
jens
 
Har tatt noen bilder for de som har interesse.

Systemet er genialt, jo hardere man drar i håndtaket, jo større press blir det på ventilen. (Det sørger støtdemperen for...)

Det gir faktisk en gedigen "pumpefølelse" som du kan kontrollere ganske greit med litt trening.
 

Vedlegg

  • IMG_2306.JPG
    IMG_2306.JPG
    121,5 KB · Sett: 136
  • IMG_2307.JPG
    IMG_2307.JPG
    96,7 KB · Sett: 130
  • IMG_2308.JPG
    190,4 KB · Sett: 139
Nå ser jeg også at systemet ser helt annerledes ut enn på den jeg brukte, ja. Takk for bildene! :)
 
hadde jeg visst hva det var tidligere skulle jeg slått til, for 1000,- var tydeligvis ingen upris, men jeg får sitte på gjerdet med skjegget i postkassa og vente til neste sjanse byr seg..
noen som har forslag på hvor det går an å få tak i slike (til en overkommelig pris)?

passer denne best bare for noen spesielle øltyper?
jeg har intrykket at slike bare brukes til ale og stout
 
Tilbake
Topp