Beergas i Norge

Må man ha spesiell flaske og spesiell regulator for beergas? Eller kan man bruke vanlig CO2-flaske og CO2- regulator? Trykket på CO 2 ligger vel på "noen-og-femti" bar. Vet noen hvilket trykk det er på beergas?
 
Vet ikke hvilket trykk som er vanlig, men ja. Du må ha egen flaske og egen regulator. Trykket på beergas er visstnok mye høyere enn det man snakker om i CO2 sammenheng.
 
Jeg driver fremdeles sporadisk å trakasserer Bryggeland vedrørende dette.
Siste jeg hørte var at de skulle til Italia for å ha et møte med en fabrikk som selger gass. Det er da snakk om engangsflasker med beergas.

Begynner å bli utålmodig....
 
Yara har Mapcon® ND20 (Nitrogen/CO₂ 80/20 %) i 20L og 50L og AGA har Biogon NC30 (Nitrogen/CO₂ 70/30 %) i 20L og 50L såvidt jeg vet. Air Liquide har vel 70/30 blanding i 10 litere... Aner ikke hva slags priser de forskjellige firmaene tar for disse.

Trykket på en 70/30 flaske mener jeg å huske ligger på rundt 160-165 bar. Regner med at de bruker nitrogen ventil på disse flaskene da CO₂ flaskene har sprengblekk/sikkerhetsventil som ikke tåler mer enn 190-210 bar avhengig av hvilken type ventil det er. Da ryker de og flasken tømmes for gass for å unngå overtrykk i flaska. Nitrogen ventiler har ikke sprengblekk og brukes ikke på blandinger med 40% eller mer CO₂ om jeg husker rett - fordi CO₂ ekspanderer ved temperaturøkning og trykket i flaska vil øke dramatisk i høy temperatur.

I stouter kan man vel bruke alt fra 60/40 blanding til 80/20... Mener å huske at Guinness  bruker 75/25 blanding.

I prinsipp kan man vel få fylt opp en privateid 5 liters flaske med en beergas blanding, men det vil nok bli litt vel dyrt for de fleste da det trolig vil bli masse ekstra utgifter ved spesial fylling av en enkelt kundeeid flaske.
 
Yara og AGA driver ikke med fylling av gass til privatpersoner. Har vært i kontakt ved flere anledninger.
Enkleste metoden for å skaffe seg beergas i norge er å først karbonere med CO2 for å deretter drive ut ølet gjennom stoutkran med ren Nitrogen. Man får kjøpt ren nitrogen hos min lokale gassdealer iallefall.
 
Hm... Er det noen som har hørt med et litt større dykkesenter? Driver de med litt mer avansert dykking, så er det vanlig å bruke forskjellige gassblandinger, blant annet med tilpasset mengde nitrogen. Hør fex med FUE på... Helsfyr/brynseng, men si den nøyaktige gassblandingen, ikke bare kall det beergas, for da tviler jeg på at de skjønner hva dere snakker om :) for den saks skyld kan jeg høre med broren min
 
Jeg blander gass til dykking. Ved nitrox minker man N2 ved å tilføre mer oksygen. Det vil aldri være aktuelt å tilsette co2. Det er den store stygge ulven i dykking. Gass til oksygenering av vørter kan nok dykkesentere og klubber hjelpe med.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Ja, jeg dykker litt selv også, dog ikke nitrox, det er brorsan som er familiens dykkefantast (begynner å jobbe heltid hos fue nå straks), men jeg vet at det også brukes blant annet helium, og co2 er jo enkelt å skaffe, så skulle ikke forundre meg om de kan hjelpe selv om det ikke er noe de vanligvis har
 
Det står jo fex at de deltrykksfyller "hva som helst" for deg hvis man vil ha noe spesielt, så kanskje hvis man selv har med en flaske med en gitt mengde co2, så kanskje de kan fylle opp med nitrogen?
 
Man kan jo spørre. Jeg pusler bare med trimix og nitrox. Nitrogenet kommer gratis fra lufta sammen med 20,9% oksygen. Hvis man ikke har membranfiltrering må man kjøpe nitrogenet på flasker. Og samme med co2. Helium har jeg aldri prøvd i øl, men prisen er vel noe høy.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
for rundt 10 år siden jobbet jeg et par sommere for jacob jansen / proff partner i Moss. Da kjørte jeg ut alle former for gass fra Aga til diverse industri, laboratorier og resturanter. Jeg leverte også flasker med co2+nitrogen.

Jeg går ut ifra at de fremdeles driver med gass, og leverer i østfold og akershus, som før.

Om de bare vil selge til bedrifter er det vel bare å opprette et enkeltpersonsforetak? Det er litt papirarbeid hvert år, men helt gratis, og gir tilgang til en del tjenester som ellers er reservert for bedriftsmarkedet. F. eks. spedisjon og bedriftsabbenomenter på telefon, internett forsikring osv.. :)
 
Om de bare vil selge til bedrifter er det vel bare å opprette et enkeltpersonsforetak? Det er litt papirarbeid hvert år, men helt gratis, og gir tilgang til en del tjenester som ellers er reservert for bedriftsmarkedet. F. eks. spedisjon og bedriftsabbenomenter på telefon, internett forsikring osv.. Smiley

Hvis du ikke har noen omsetning trenger du ikke engang å levere inn noe papirarbeid ;)
 
TorsteinO skrev:
Om de bare vil selge til bedrifter er det vel bare å opprette et enkeltpersonsforetak? Det er litt papirarbeid hvert år, men helt gratis, og gir tilgang til en del tjenester som ellers er reservert for bedriftsmarkedet. F. eks. spedisjon og bedriftsabbenomenter på telefon, internett forsikring osv.. Smiley

Hvis du ikke har noen omsetning trenger du ikke engang å levere inn noe papirarbeid ;)

Godt poeng!
 
Er jo mange som skaffer seg et ENK og lar det være sovende bare for å få seg .no-domene til bloggen eller liknende :)
 
Løfter denne tråden jeg, er det kommet noe beergas i sodastream size eller lignende på markedet?
 
Tilbake
Topp