Beersmith igjen!

Yerko

 


Jeg har lest en hel haug av tråder og en hel haug med forskjellige svar. Kan noen som VIRKELIG er 100% sikker på at det de har er riktig sjekke mine tall og si om det her er bra ?
Eller om det er endringer som bør gjøres ?

Selv om det finnes andre kalkulatorer så synes jeg Beersmith er fin å bruke Og er Nice to have for skalering av oppskrifter.

På forhånd takk
 
Ser ikke bildet. Kan du gi den et unikt navn (Ex. NB040215) og legge den public på BeerSmith?
 
Det skal være et lite strek over teksten, på nettleseren. Nesten umulig å se, men rart for det kom et bilde i min nettleser
 
Jeg har endret den med mine profiler og gitt den navnet NBMørk2, så kan du sammenligne
 
Kan vel være forskjeller ettersom hvilen versjon man har? Selv har jeg en 2. gen.
Har funnet et oppsett som fungerer for meg slik at jeg treffer riktig OG og volum, men hadde vært morsomt med en som var satt opp riktig også.

Så følg gjerne opp med hvordan dere føler profilen treffer :)
 
Det er dette jeg bruker nå. Jeg målte 30l preboil og 24l etter 60 min. Pluss at jeg sørger for å få med meg alt ved å vippe bb30 og bruker sil. Så jeg har egentlig ikke tap under krana

Så endringer burde jeg ha gjort etter siste brygg.

på grunn at Beersmith sine korn har mindre ebc enn det man får kjøpt på Bryggselv har jeg justert det også. Bryggeland har lagt det meste av korn de har i Beersmith. Noe som er genialt, men de er tilgjengelig for den pc versjonen og ikke mobil.

etter 45 min. sirkulering og røring av og til + 45 min med lokk på i 65 grader og 15 min på 78 grader endte jeg på 1085 på Stouten, skilte med 12-14 liter med vann og kom ned til 1062, endte i 1072 etter 60 min kok, tok en SG i går etter 4 dager gjæring dette ga en resultat på SG 1026. Det blir spennende å se om den går lenger ned når den er allerede 6,1%

effektivitet etter siste brygg ble 76% i følge beersmith jeg startet med 72%, som er standard

Og jeg merker at denne profilen vil endres flere ganger til man føler seg trygg at en treffer sine mål
 

Vedlegg

  • Screenshot_2015-02-19-10-01-31.png
    Screenshot_2015-02-19-10-01-31.png
    225,4 KB · Sett: 86
Sist redigert:
Er dette til v 3.0 ?

Ser at flere skriver slikarvolum for "mash tun", andre skriver totalvolum. Hva skal man gjøre da?
 
Dette er til min BB30 v3 du kan sette effektivitet til 72 og danne deg et eget bilde av hva slags effektivitet du får ut i fra dette. Jeg har kjøpt linjal og måler antall liter før kok, etter kok etc. For fin justeringer.

Under har jeg lagt til bilde av siste beersmith oppsett. Jeg fant ut at 32l preboil var for mye og vil gå tilbake til 30,5 neste brygg. Jeg endte med 26l i bøtta og 2 i vasken. Kunne sikkert ha fått med meg de siste 2l i bøtta, men turte ikke. Tilfelle gjæret jobbet for heftig. Vil ikke komme hjem og finne hunden syk etter å ha spist gjær/vørter/øl


Mash tune volum er antall liter totalt i BB30 tror det er 1,42cm Pr liter i V3
 

Vedlegg

  • Screenshot_2015-03-06-13-47-00.png
    Screenshot_2015-03-06-13-47-00.png
    252,3 KB · Sett: 66
Sist redigert:
Eg får røde prikker overalt om eg bruker 21L mashtun, så dere bekrefter at man skal skrive 33-34?

takk

Edit: For en enkel øl med 5.3 kilo malt får eg mash tun needed 38L hver gang... :(
Kanskje er det fordi jeg velger BIAB mash profile? Skjønner ingenting...
 
Sist redigert:
Det er vel ikke så rart når du bruker like mye malt hver gang? ;)

Du kan justere mengden vann pr kilo. Tettere mesk trenger mindre meskekar.

Det er vel et valg for om du vil meske med alt vannet og. Hvis du ikke vil det fjerner du dette.
 
Tilbake
Topp