Beersmith utstyrsprofil BB30

Jobber med profil nå før første gangs bruk. Kan noen si meg hvor mye (liter) som koker bort/fordamper i løpet av en time?
 
Kommer vel litt an på hvor hardt en koker. Beersmith kommer vel med standardmengde mener jeg å huske. Kanskje starte med denne og justere etter noen brygg?
 
Jeg ser at flere har hatt kok på denne og standarden i Beersmith er 1,89 l i timen. Veldig lite vil jeg tro.
Har satt den til 3 liter, men flott med innspill på hva andre har sånn cirkus.

Nå i første omgang har jeg satt følgende verdier:
Mash tun volume:32 liter
Mash tun weight standardverdi, (siden vi sirkulerer med aktiv varme)
Specific heat:0,12
Hake på adjust mash for deadspace
Hake av på calculate boil vol automatically
Boil volume 32 liter
boiloff 3 liter
Loss to trub 3 liter
Batch volume 25 liter
Fermenter loss 2 liter

Endrer også mashprofilen, og øker step infusion til 25ish liter som anbefalt.
Blir nok noen justeringer etterhvert...

Det virker som at mange bruker standard verdier i Beersmith, og som han selv sier (vår venn Brad altså ;D) så er utstyrsprofilen noe av det viktigste for riktig bruk.

Edit:
Deadspace 0
Boiloff:10% (3,2 liter)
 
Er det mulig å lage en korrekt profil til BB30 eller Speidel? Så vidt jeg kan skjønne er disse av en type som ikke dekkes av parametrene man kan sette i BS. Tenker på vannmengdene utenfor selve meskekorga..
 
Dag skrev:
Er det mulig å lage en korrekt profil til BB30 eller Speidel? Så vidt jeg kan skjønne er disse av en type som ikke dekkes av parametrene man kan sette i BS. Tenker på vannmengdene utenfor selve meskekorga..

No har eg ikkje studert dette i detalj, men har ikkje BS profiler for BIAB? Speidel og BB30 er jo i prinsippet BIAB (++), så det burde vel vera mulig å utnytte dei innstillingane.
 
På amerikanske fora har flere lagt ut sine profiler på Braumeister. Som Ola sier blir jo dette BIAB liknende.
Har endret litt på min profil.
Lauter tun deadspace lik 0. Alt av volum i maltrøret blir jo utnyttet.
Endret også boil off til 10%, altså 3,2 liter. Denne må måles og lages et lite gjennomsnitt av.
Blir nok flere endringer etterhvert
 
BeerSmith har fjernet skyllemulighetene i BIAB-profilene, så det blir ikke helt det samme.
 
Må settespørsmål ved boiloff verdien på 3,2l (10%).
Ved 60 min kok hos meg er det nærmere 7-8 liter som fordamper vekk.
Den koker jo infernalsk når den kjører 100% under koketiden.

Noen andre som har lignende erfaringer?
 
Koker bort masse veske her også ja, men om det er så mye, er jeg ikke sikker på. Kanskje stemmer det. Har montert opp en boks med en SSR i nå, så får vi se om jeg ikke får justert ned intensiteten noe.
 
Jeg opplever også at det fordamper for mye. Har ikke målt, men tipper 5-6 liter. Det skulle vel ikke være noe i veien for å tilsette noen liter vann mot slutten av koketiden for å erstatte unødvendig fordamping?
 
Aleksander_B skrev:
Må settespørsmål ved boiloff verdien på 3,2l (10%).
Ved 60 min kok hos meg er det nærmere 7-8 liter som fordamper vekk.
Den koker jo infernalsk når den kjører 100% under koketiden.

Noen andre som har lignende erfaringer?

Koker du med glipe i lokket eller uten lokk da? Det er ikke nødvendig å koke helt uten lokk :)
 
Aleksander_B skrev:
Må settespørsmål ved boiloff verdien på 3,2l (10%).
Ved 60 min kok hos meg er det nærmere 7-8 liter som fordamper vekk.
Den koker jo infernalsk når den kjører 100% under koketiden.

Noen andre som har lignende erfaringer?

Under en test med bare vann og fullt kok målte jeg 14% fordamping på en time på 25 liter (tror jeg det var), så tok høyde for det i det påfølgende brygget, og da traff jeg sånn passe etter beregningene mine.
 
Bjarte H skrev:
Aleksander_B skrev:
Må settespørsmål ved boiloff verdien på 3,2l (10%).
Ved 60 min kok hos meg er det nærmere 7-8 liter som fordamper vekk.
Den koker jo infernalsk når den kjører 100% under koketiden.

Noen andre som har lignende erfaringer?

Koker du med glipe i lokket eller uten lokk da? Det er ikke nødvendig å koke helt uten lokk :)

Koker uten lokk :)
 
Aleksander_B skrev:
Bjarte H skrev:
Aleksander_B skrev:
Må settespørsmål ved boiloff verdien på 3,2l (10%).
Ved 60 min kok hos meg er det nærmere 7-8 liter som fordamper vekk.
Den koker jo infernalsk når den kjører 100% under koketiden.

Noen andre som har lignende erfaringer?

Koker du med glipe i lokket eller uten lokk da? Det er ikke nødvendig å koke helt uten lokk :)

Koker uten lokk :)

Hvis du koker med ca. 2cm glipe tipper jeg at du ender på ca. 10% og et langt bedre innemiljø, uten å gå på bekostning av kvalitet :)
 
Aleksander_B skrev:
Will do. Takk for tipsen Bjarte :)

Om du ikke har fått installert noe som kan dra effekten på 2500w ned, så har jeg en mistanke om at det fort koker over om du har lokket på, med en liten glippe.
Kjenner en som prøvde det, ja  :)

Hadde ca: 15% avdamping. 
 
15% hørtes ut som noe jeg har hatt de siste gangene ja.

Kan det koke over når man bruker vidunderstoffet antifoam? :)

Har ett SSR rele med potensiometer som skal installeres sammen med PID, en.
 
Aleksander_B skrev:
Kan det koke over når man bruker vidunderstoffet antifoam? :)

Du er nok kommet lengre enn meg i kjemitimen. Slikt kan jeg ingen ting om.
Jeg bruker stort sett : vann, malt, humle og gjær  ;)

.... Nesten.  :laugh:
 
Aleksander_B skrev:
Kan det koke over når man bruker vidunderstoffet antifoam? :)

Det skummer overhodet ikke når jeg bruker Ferm-Cap S som jeg regner med er samme stoffet. Så eneste måten jeg skulle få til å koke over med BB30'en min var om den var breddefull og rolling boil'en skulle boble/skvette litt for mye.
Før jeg fikk BB30'en kokte jeg ofte opp mot 27 liter i ei 30 liters gryte uten problemer.
Skikkelig magisk stoff!  :skitbra:
 
Tilbake
Topp