Beersmith utstyrsprofil BB30

Jeg har gjort noen prosjekter med profil og kommet til følgende profil stemmer godt. Jeg har også justert grain absortion i BS til 0.5860(i advanced settings)
Equipment Profile: BeerBrew30
Batch Size: 23.00 l

Mash Tun Volume: 33.00 l
Mash Tun Weight: 1.30 kg
Mash Tun Specific Heat: 0.12
Lauter Tun Deadspace: 0.00 l

Boil Size: 33.33 l
Boil Time: 90 min
Evaporation Rate: 10.5 %(3.33-3.5 ltr pr time)
Calculate Boil Size: TRUE
Kettle Top Up Water: 0.00 l
Hop Utilization Adjustment: 100.00 %

Trub/Chiller Loss: 4.00 l
Cooling Loss: 4.00
Top Up Water into Fermenter: 0.00 l
 
Har drevet litt med min og den er veldig lik.
Men "burde ikke" batch size settes til 25L, ihvertfall om man belager seg på og få ut 25L ned i gjæringskaret?
Eller er det 23L man skal sikte på i BB30?
 
Skal du ha 25 liter i dunken bør du sette batch size til 25. Jeg har satt 23 til standard da det er det jeg over det gjevne satser på. Skulle det være at jeg skal ha 25 liter vil jeg endre det lokalt i oppskriften. Endrer ikke profilen.

23 eller 25 er begge gode på BB30, det avhenger som sagt av hva du brygger mest
 
1: Kettle top ut settes til 0. Denne beregner vann som fylles i for å toppe kjelen før kok
2: Sett calculate boil volum til ja(avkrysset)
3: Sett Use Boil off as hourly rate(Sett i den du har som boil off)
4: Sett trub loss til 4 liter(om det er det du har)
5: Fjern fermenter loss, med mindre du faktisk har 3 liter tapt til gjær/hevert/spill i gjæringskaret
6: Gå til preferences/settings velg advanced. Endre grain absorption til 0.5860. Dette gjør at skyllevannet beregnes riktigere. Alternativt kan du prøve 0.5-0.53. Jeg har vært "plaget" med alt for mye skyllevann over tid, og har funnet at 0.5860 ville gitt meg relativt perfekt menge til kok
 
1: Kettle top ut settes til 0. Denne beregner vann som fylles i for å toppe kjelen før kok
2: Sett calculate boil volum til ja(avkrysset)
3: Sett Use Boil off as hourly rate(Sett i den du har som boil off)
4: Sett trub loss til 4 liter(om det er det du har)
5: Fjern fermenter loss, med mindre du faktisk har 3 liter tapt til gjær/hevert/spill i gjæringskaret
6: Gå til preferences/settings velg advanced. Endre grain absorption til 0.5860. Dette gjør at skyllevannet beregnes riktigere. Alternativt kan du prøve 0.5-0.53. Jeg har vært "plaget" med alt for mye skyllevann over tid, og har funnet at 0.5860 ville gitt meg relativt perfekt menge til kok

Hva har du på boil off? Ser jeg fikk boil volume på 39,16 etter å ha fyllt inn :)
 
Jeg har 3,5 i boiloff


Sent from my iPhone using Tapatalk

Effektivitet da? Vet jeg må måle og kontrollere hvordan det blir hos meg, men greit å ha et utgangspunkt som man evt kan justere etter hvert. Jeg tror faktisk jeg kom fram til en effektivitet på 75% sist jeg regnet det ut.
 
Over det jevne har jeg hatt 70%. Du må måle over tid. Det gjelder spesielt når du endrer i advanced settings. For om du til nå har benyttet deg av skyllevann som beregnet i BS vil den gi litt høy effektivitet, og den avtar når skyllevannet blir mer rett [emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Dette er jo veldig nyttig info du kommer med.
Kan jeg bare spørre om den verdien på Advanced, er det da "Grain Absortion" eller "BIAB Gran Absortion" du endrer på?
 
Jeg har gjort noen prosjekter med profil og kommet til følgende profil stemmer godt. Jeg har også justert grain absortion i BS til 0.5860(i advanced settings)
Equipment Profile: BeerBrew30
Batch Size: 23.00 l

Mash Tun Volume: 33.00 l
Mash Tun Weight: 1.30 kg
Mash Tun Specific Heat: 0.12
Lauter Tun Deadspace: 0.00 l

Boil Size: 33.33 l
Boil Time: 90 min
Evaporation Rate: 10.5 %(3.33-3.5 ltr pr time)
Calculate Boil Size: TRUE
Kettle Top Up Water: 0.00 l
Hop Utilization Adjustment: 100.00 %

Trub/Chiller Loss: 4.00 l
Cooling Loss: 4.00
Top Up Water into Fermenter: 0.00 l

Har du virkelig trub loss på 4 liter?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Gjaevert: Du endrer grain absortion slik at den blir lik biab eller mindre.
UltimoHombre: ja, jeg har 4 liter i trub/chillerloss. Bruker platekjøler


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det trub/chiller tapet er nok mindre ja. Jeg har tatt utgangspunkt i at alt under krana er tap, så jeg heller ikke på karet. Under der er det ca 3,5 liter


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det trub/chiller tapet er nok mindre ja. Jeg har tatt utgangspunkt i at alt under krana er tap, så jeg heller ikke på karet. Under der er det ca 3,5 liter


Sent from my iPhone using Tapatalk

Da blir det sikkert ikke mye mindre hos meg heller, jeg pleier å la alt under kranen ligge igjen jeg også, det er som regel klart ned til den.
 
Hei alle,

Er det noen her som har laget meskeprofiler til Beersmith? Eller bruker dere noen av de som er ferdige? Jeg får ikke volumene helt til å stemme. Spesielt ikke startvolum ved bryggestart. Takker for tips her om noen har peiling.
 
Hei alle,

Er det noen her som har laget meskeprofiler til Beersmith? Eller bruker dere noen av de som er ferdige? Jeg får ikke volumene helt til å stemme. Spesielt ikke startvolum ved bryggestart. Takker for tips her om noen har peiling.

Ingen som har laget meskeprofiler??
 
Tilbake
Topp